Druk, druk, druk | Expovisie

Druk, druk, druk

De zin “Geen tijd, ik heb het druk” is een algemene uitdrukking geworden. Maar in plaats van u te focussen op “time management”, ook al zo’n modewoord, kunt u ook denken in termen van prioriteiten. Vier tips om het meeste uit uw dag te halen.

De zin “Geen tijd, ik heb het druk” is een algemene uitdrukking geworden. Maar in plaats van u te focussen op “time management”, ook al zo’n modewoord, kunt u ook denken in termen van prioriteiten. Vier tips om het meeste uit uw dag te halen. 

1 Maak een prioriteitenlijst Uw strategische plannen vormen de leidraad voor uw prioriteiten. Vraag uzelf af: “Wat is het meest belangrijk dat deze week (of deze maand) moet gebeuren?” Omschrijf de prioriteiten duidelijk en schrijf ze op. Niet op de computer, maar op een papier dat duidelijk zichtbaar op uw bureau ligt.

2 Te-doen-lijst Of uw te-doen-lijst hetzelfde is als uw prioriteitenlijst, hangt van uw functie en werkzaamheden af. Op een te-doen-lijst staan alle dingen die u binnen nu en een paar dagen moet doen. Als uw lijst oneindig lang wordt, gooi ‘m dan maar weg. Begin opnieuw en schrijf alleen de items op die écht de volgende dag gedaan moeten worden.


3 Probeer de zevenregel Elke keer als u een taak heeft gedaan, kunt u ‘m doorstrepen op de lijst. Dat werkt zeer motiverend. Aan het eind van de dag gooit u de lijst weg en maakt een nieuwe voor de volgende dag. Begin altijd met de meest belangrijke zaken en hou een maximum van zeven aan. Samen met alle dingetjes die u nog even tussendoor moet doen, heeft u daar echt genoeg aan.