DMEXCO | Expovisie

DMEXCO

‘Nooit van gehoord, wat is dat?’. Dat is meestal de reactie die ik van branchegenoten in Nederland krijg als ik de naam Dmexco laat vallen. En zo vreemd is dat niet, want de realisatie van de ‘Digital Marketing Expo & Conference’ is voor het overgrote deel in handen van Duitse en Engelse firma’s.

Voortgekomen uit de vakbeurs Online Marketing Düsseldorf (OMD), wordt Dmexco nu al 10 jaar door en in KölnMesse georganiseerd, en met succes: de editie afgelopen september telde 41.000 bezoekers en 1.000 exposanten.

Beurs voor online marketing

Zelf beschrijft de organisatie het jaarlijkse evenement als de beurs voor ‘online marketing, targeting, tracking, digitale inhoud (video- en audio-advertenties), sociale media marketing, mobiele marketing, prestatie-gebaseerde marketing, affiliate marketing, e-mailmarketing, zoekmachine-marketing en in-game-advertenties en onderwerpen als virtual en augmented reality, connectiviteit en the Internet of Things’.

Wie vooraf op het web zoekt naar Dmexco krijgt als eerste voorgestelde suggestie de automatische aanvulling ‘Dmexco Party’. Niet vreemd, want de vele party’s aansluitend op de eerste dag van het tweedaagse evenement zijn fameus.

Fikse geluidsintallatie

Meerdere exposanten huren daarvoor een DJ met een fikse geluidsinstallatie. Met als gevolg dat in de grote nieuwe hallen van KölnMesse het geluidsniveau letterlijk en figuurlijk tot grote hoogte stijgt.

Terwijl door de immense drukte de decibelmeter op mijn mobiel overdag ook al uitsloeg naar boven de 80db. Vooral de eerste dag is er soms geen doorkomen aan in de gangpaden en op de stands.

Luxe uitgevoerde stands

De budgetten voor standbouw en presentatie zijn flink: opvallend dat er voor een tweedaags evenement forse, luxe uitgevoerde stands worden neergezet, her en der ook nog eens met een etage (SevenOne) of een immens groot vloeroppervlak (Adobe).

Dmexco is duidelijk een geval van ‘work hard, play hard’.