Twee valkuilen bij het inzetten van technologie bij een beursdeelname
Digitale valkuilen bij beursdeelnames

Digitale valkuilen

Gebruik maken van de nieuwste technologieën bij een beursdeelname kan onderdeel zijn van een slimme verkoopstrategie, maar er zijn ook valkuilen.

Virtual tour

“Staar je vooral niet blind op technologie”, zegt Francesco Cilurzo, Senior Consultant van Duval Union Consulting. “Veel bedrijven vertrekken vanuit een technisch oogpunt. Door bijvoorbeeld de vraag te stellen ‘Wat zouden we kunnen doen met Augmented Reality?’.
Denk eerst eens goed na over hoe je een klant verder in het salesproces zou kunnen krijgen. De aankoop van een bedrijfsauto of een machine is een grote beslissing. Een virtual tour op een beurs kan dan wat twijfel en drempelvrees weg nemen. Of misschien is de werking van jouw technische oplossing zo complex, dat potentiële partners zich een veel beter beeld kunnen vormen van jouw meerwaarde als je ze de werking met Augmented Reality of een HoloLens visueel helder maakt”.

Handige app

Wil je met een app of ander digitaal communicatiemiddel werken, dan moet je jezelf eerst de vraag stellen of de toepassing aansluit bij bestaand gedrag van de bezoeker, stelt Erik Brakké, business developer en oprichter van het platform Jord.nl.
“Als je bestaand gedrag van mensen makkelijker maakt, is dat prima. Maar als je ze nieuw gedrag wilt aanleren, kan het lang duren voordat het misschien aanslaat. Bijvoorbeeld reizen online boeken is bestaand gedrag makkelijker maken, want je hoeft niet meer de deur uit naar een reisbureau. Maar als je wilt dat mensen een app gebruiken waarbij ze bij iedere stand automatisch een brochure downloaden, dan is dat geen bestaand gedrag en kun je er niet vanuit gaan dat mensen dat zomaar omarmen.”
“Vraag je daarom telkens af: ‘Maakt deze app het echt makkelijker voor de klant of is het vooral makkelijker voor mij als exposant?’ Als alleen het laatste geldt, dan kan een app nog zo modern en hip zijn; de klant haakt af.”