De fun-factor | Expovisie

De fun-factor

Heeft u wel eens in de zaal gezeten terwijl een spreker op het podium alle denkbare fouten begaat? Tenzij de spreker John Cleese was, die spreekgedrag parodieert, heeft u zich waarschijnlijk ongemakkelijk gevoeld.

Heeft u wel eens in de zaal gezeten terwijl een spreker op het podium alle denkbare fouten begaat? Tenzij de spreker John Cleese was, die spreekgedrag parodieert, heeft u zich waarschijnlijk ongemakkelijk gevoeld.

En, wat doet u om ervoor te zorgen dat uw luisteraars zich op hun gemak voelen wanneer ú de spreker bent? Zeker wanneer u presenteert als onderdeel van een “off the stand”-vakbeursactiviteit, is het zaak dat u aandacht besteedt aan zowel het wat als het hoe van uw optreden.

Als spreker dient u de nodige zelfverzekerdheid uit te stralen. Niet voor niets zeggen de Britten: ”Certainty sells!” De rust waarmee u beweegt, uw ontspannen gebaren, hoe u contact met het publiek onderhoudt, de afwisseling tussen bewegen en stilstaan, tussen woorden en stilte … dit zijn allemaal factoren die bijdragen tot uw succes.


En nu de “fun”. U vergist zich wanneer u denkt dat het alleen om lachen en lol gaat. Nee, het gaat hier vooral om uw capaciteit om uit te stralen dat u zich op uw gemak voelt, dat u ervan geniet de gelegenheid te hebben uw bedrijf te vertegenwoordigen en om uw producten of diensten te etaleren in het voordeel van uw luisteraars.


In plaats van een monoloog waarin u tegen uw luisteraars praat, gaat u een soort dialoog met hen aan, u betrekt ze bij uw verhaal en u brengt ze waar ze graag willen zijn: u bevestigt hen in de juistheid van hun keus om aanwezigheid te zijn, en u biedt hen duidelijk zicht op een oplossing voor hun problemen.


Uw plezier in wat u doet is dus de basis van de ”fun” voor uw luisteraars. En als ze erbij kunnen (glim)lachen, dan is dat meegenomen!