Cabinet of Wonders: Improve op ISE | Expovisie

Cabinet of Wonders: Improve op ISE

Een muurbloempje dat de aandacht trekt, ondanks het spektakel op de levendige dansvloer. Improve viel tijdens de internationale vakbeurs ISE op met een volledig geprojecteerde stand.

Er uitspringen op een beurs als Integrated Systems Europe, kortweg ISE, is een prestatie van formaat. De internationale vakbeurs voor de audiovisuele industrie, die elk jaar de RAI vrijwel volledig vult, biedt een kakofonie van groot, groter, grootste beeldschermen als onderdeel van imposante stands.

En toch valt deze stand direct op, ondanks dat hij grotendeels aan het zicht wordt onttrokken door het paviljoen van Microsoft. De standwand is volledig gedecoreerd door 3D-projectie en special effects, waardoor die zich uit het verdomhoekje onttrekt. Door het licht, door de variatie in het beeld en door de beweging binnen het beeld. Een laadje in een boekenwand gaat open- en dicht, met op dat laadje weer een andere afbeelding. En voor die imposante achterwand, staat een tafeltje en enkele stoelen, met daarop drie mensen in gesprek. Het geheel vormt een surrealistisch tafereel.
Een standontwerp geheel gebaseerd op projectie, zitten daar niet heel veel voordelen vraag ik me af. Je valt al snel op door het licht en de beweging. Je kunt makkelijk wisselen van decor, van uitstraling. Je kunt met/op je standwand een verhaal vertellen, in plaats van een statisch statement te maken.

Deze vraag leg ik voor aan Antoinette Wijffels van Improve uit Delft, die met het geprojecteerde ‘Cabinet of Wonders’ het specialisme van haar bedrijf – het ontwerpen en uitvoeren van geïntegreerde licht- en beeldconcepten – tentoonspreidde.

Disclaimer

Ze begint gelijk met een disclaimer. Als er te veel omgevingslicht is op de beurs, dan is projectie af te raden, stelt Wijffels resoluut. “Omgevingslicht is de grootste vijand van projectie. Het begint al met de standverlichting. Spotjes, floods, kwiklampen, HQI-lampen – vanwege hun fel witte licht zeer populair voor het uitlichten van producten en visuals – in de buurt van je stand maken het projectie lastig. Om nog maar te zwijgen over direct zonlicht. Niemand wint het van de zon.”

Een LED-wand kan helpen in wat meer lichtrijke omstandigheden, al is ook daar een grens aan. Wijffels: “Nadeel van LED ten opzichte van projectie is dat het vrijwel altijd een plat vlak is. Het is meer televisie kijken. Projecteren kun je op allerlei vormen: rond, driehoek, bol, hol…”

De projectiestand, zoals geformuleerd in mijn oorspronkelijke vraag, is een te eng begrip zo blijkt uit dit gesprek. Videomapping is een beter, ruimer begrip. Het staat voor beeldmanipulatie en weergave. Daarbij is het ook een modebegrip geworden, vanwege het snel toegenomen aantal lichtfestivals in de wereld, waarbij op gebouwen wordt geprojecteerd. “Het is iets dat wij met Improve al vijftien jaar doen en waarvan de basistechniek terugvoert tot de 18e-eeuwse toverlantaarn”, zet Wijffels de trend in perspectief.

Klassieke fout

Maar we begaan de klassieke fout om het al over de techniek te hebben, zonder dat het doel duidelijk is, waarschuwt ze. “Na zekerheid te hebben over de lichtomstandigheden, volgt stap twee: de content of het verhaal. Wat wil ik laten zien? Is het om informatie over te dragen – dan kan een laptop voldoende zijn – of om beleving te creëren; een goed gevoel mee te geven over het bedrijf of het product. Pas daarna gaan we middelen zoeken. Voor die vertaling heb je – ik weet het, ik preek voor eigen parochie – meer aan creatieve gasten uit de festivalwereld, dan de mensen bij audiovisuele bedrijven.”

Omdat content maatwerk is, gaan we toch snel verder met de techniek. Die is heel divers, zo blijkt uit de spontane opsomming van Wijffels: projectie, led – RGB of data –, aan elkaar gekoppelde plasmaschermen of computerschermpjes. “We hebben eens een opstelling gemaakt met 30 kleine TFT-schermpjes. Dat gaf een waanzinnig effect. Of RGB-LED’s gekoppeld aan een video.” Dat laatste vraagt om nadere uitleg. Je hebt RGB-LED’s die rood, groen of blauw licht kunnen geven en veelkleurige Data-LED’s die acteren als een pixel van een videobeeld. In dit geval werden de driekleurige LED’s gebruikt om een videobeeld weer te geven.”

Echte eyecatcher

Naast al die weergavesystemen, is er ook nog eens een royale keuze aan vormen. Zeker bij projectie zijn de mogelijkheden welhaast onbeperkt. Op diverse beurzen verzorgde Improve voor de beursorganisatie projectie in een dome, die bovenin de beurshal hangt. Een echte eyecatcher waar mensen echt even voor stil blijven staan om hetgeen dat in de holle vorm wordt geprojecteerd tot zich te nemen. Een andere vorm is de zogenaamde Pufferfish, een projectiebol waarin volledig rondom beelden geprojecteerd worden vanuit één projector, die in de voet van de bol zit. Ook projectie op een voorwerp, zoals bijvoorbeeld een auto behoort tot de mogelijkheden. Ook LED biedt afwijkende vormen, door middel van strips en bollen voorzien van LED-lampjes.

Wijffels: “We doen ook vaak combinaties van de verschillende technieken. Bijvoorbeeld LED om meer aandacht te trekken en projectie van foto’s of video’s om een verhaal te vertellen of sfeer te creëren. Maar daar kom je alleen op door voldoende tijd te stoppen in stap twee. Wat wil je en welk budget heb je. Daar gaan wij mee aan de slag.”

Nu de wat-kost-‘t-vraag zo’n voorzet krijgt, die dan maar ook gesteld. Je kunt er natuurlijk elk gewenst bedrag aan hangen, stelt ze, maar voor een bedrag tussen de vijf- en tienduizend euro heb je een gedegen op videomapping gebaseerde beursstand. Daar komen nog wel de kosten bij voor de beurswanden, doeken en/of frames die nodig zijn als canvas.

Nogal een uitdaging

Een andere prangende vraag is die van de bedrijfszekerheid. Ik heb in vijftien jaar beursbezoeken, het slechts één maal meegemaakt dat er standwanden omvielen. De kans dat de projector of de mediaserver, die alles aanstuurt, hapert lijkt mij groter dan dat.

“We bieden een oplossing om op afstand in te kunnen grijpen, waarbij de exposant zelf alleen maar het systeem aan en uit hoeft te zetten. Maar daarbij is gezegd dat wifi- en internetverbindingen in beursgebouwen op zijn zachts gezegd nogal een uitdaging zijn. In de praktijk komt het er toch op neer dat als het vastloopt, iemand van ons toch in de auto moet stappen om naar de beurs te rijden.”

“Bij een beurs in België wilde de klant per se dat er iemand van ons er de hele dag bij was. Toen hebben we een technicus meegestuurd. Die deed wel ook het licht en geluid en als er foldertjes uitgedeeld moeten worden dan doen we dat ook.”

Samen met de standbouwer

Heeft Antoinette Wijffels nog een laatste tip voor wie projectie (mediamapping) een hoofdrol wil geven in zijn of haar beurspresentatie?

“Ga dan niet eerst naar de standbouwer, om ons daarna te vragen of we nog iets met projectie te doen. Ga het ook niet gelijk zelf invullen. Wij hebben goede ervaringen met projecten waarbij we samen met de standbouwer naar de klant zijn gegaan. Dan kom je tot de beste oplossingen en voorkom je problemen, zoals dat men gaasdoek gebruikt voor het plafond, waardoor wij er niet op kunnen projecteren. Hetzelfde met de verlichting van de stand. Je ziet vaak dat licht en video met elkaar in gevecht zijn.”

 


De stuwende kracht achter videomapping

De mogelijkheden van videomapping zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit komt door de snelle ontwikkelingen bij de mediaservers. Een eenvoudige (Powerpoint- of Prezi-)presentatie kun je nog aansturen met een laptop, maar als de complexiteit toeneemt dan ben je toegewezen op deze grote computers met gespecialiseerde software voor beeldmanipulatie. Door de sterk toegenomen rekenkracht en verbetering van die software is het steeds beter mogelijk om beelden live te manipuleren, over meer schermen te verdelen, samen te voegen of zich aan te laten passen aan de vorm waarop geprojecteerd wordt. En als het moet kunnen ook het licht en geluid mee gemanipuleerd worden.

Antoinette Wijffels: “Het laadje dat je zag op Integrated Systems ging open en dicht en het beeld dat je er op zag werd in de beweging meegenomen. Immers, als het laadje dichterbij komt, dan is die op het oog groter en dan moet het beeld dat je er op ziet ook groter gemaakt worden. Dat kan alleen met de nieuwste mediaservers. Het is het stapelen van lagen, zoals je misschien wel kent van Photoshop, maar dan met bewegende beelden.”