Beurzen

Bustech Rosmalen: volle conferentie, lege beursvloer

Begin november stond het Autotron in Rosmalen in het teken van milieuvriendelijk busvervoer, met de tweede editie van Bustech, een conferentie met vakbeurs over innovatie in het (openbaar) busvervoer, waarin de komende 30 jaar een sterke reductie in de CO2-uitstoot moet gaan plaatsvinden.

Organisator Europoint hield twee jaar terug hetzelfde evenement in Vijfhuizen, maar deze keer werd voor Brabant gekozen, de bakermat van een aantal busfabrikanten, bus-importeurs en toeleveringsbedrijven voor deze sector. Daarbij kwam het mooi van pas dat de Provincie Noord-Brabant naar eigen zeggen ‘high tech automotive hoog op de agenda heeft staan’. Dat resulteerde in een Brabants netwerkplein op de beurs, waar de provincie met Automotive Campus, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en Brainport Development samen met 9 exposanten zich presenteerde. Van de overige exposanten hadden er een paar een eigen stand en een viertal bedrijven was met een eigen bus het Autotron binnengereden, aangevuld met een tapijttegelvloer, tafeltje en banner. Prominent in het zicht stond dan ook een Brabantse bus van het eveneens in Brabant gevestigde Volvo Bus Nederland. En dat bleek bij een kleine rondvraag dan ook de enige exposant die tevreden zijn verzamelde visitekaartjes kon tellen.

 

Flink gemopperd

Want op de beursvloer van Bustech Rosmalen werd op de tweede dag ’s middags voor het einde van de beurs flink gemopperd. Het aantal bezoekers wat door de organisatie aan het einde van de eerste dag aan de exposanten werd meegedeeld (300) was hier mede debet aan. Een exposant met complete stand en een speciaal uit het buitenland overgekomen bus: “Als ik daar (wijzend op de garderobe) deze morgen acht jassen zie hangen, waarvan drie van ons, dan moeten ze ons niet vertellen dat er 300 bezoekers zijn geweest.”

Europoint beursmanager Rob Vos legt uit dat de beurs een bijkomend evenement is bij het congres. “De top van de mensen die erover (de aanbestedende overheden, RED) gaan, was aanwezig. We willen hen een totaalconcept aanbieden en als onderdeel daarvan een overzicht van leveranciers presenteren.”

Waarom enkele grote spelers na de deelname aan de eerste Bustech nu niet als exposant deelnam, is hem niet bekend, maar zou te maken kunnen hebben met de huidige aanbestedingen in de OV-markt, stelt hij. En wat de kleinere exposanten betreft meldt Vos dat die vermoedelijk proberen te profiteren van de aanwezigheid van de totaalleveranciers, maar dat het congrespubliek hoofdzakelijk is geïnteresseerd in de totaalconcepten die op de beursvloer aanwezig waren

 

Klinkende namen

Het congres was volgens organisator Marieke Bouman van Europoint een succes, met klinkende namen uit de sector als dagvoorzitters Marijke van Haaren (voorzitter Stichting Zero Emissie Busvervoer) en Robert Goevaers (secretaris Platform Duurzaam Vervoer), met ook een key-note van Ruud van Heugten, gedeputeerde Provincie Brabant.

Tussen het ochtendprogramma en de paneldiscussies ’s middags stond ‘lunch en beursbezoek’ op het programma, maar dat laatste wilde dus niet goed lukken. De organisatie telde 688 bezoekers over 2 dagen, inclusief de 155 conferentiedeelnemers. De achterzijde van de catalogus meldt ‘Graag tot ziens in november 2016’ , maar het is nu de vraag of er naast het volgende congres ook weer een beurs zal zijn. Bedrijven in innovatieve technologie voor bussen in het openbaar vervoer zijn niet talrijk, en van de vorige editie in Vijfhuizen bleken slechts vijf exposanten naar Rosmalen te zijn gekomen.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief