Bruisende business op Food Week | Expovisie

Bruisende business op Food Week

Enthousiaste exposanten en bezoekers die in een prima sfeer zaken hebben gedaan. Dat is de kernachtige omschrijving van beursorganisatie VNU Exhibitions over de Food Week 2007. In totaal bezochten van 26 tot en met 28 maart  21.442 vakbezoekers de beurzen VERS, Slavakto en ROKA. Een eerste inventarisatie onder de exposanten leert dat de kwaliteit van de bezoekers als hoog werd ervaren, met veel beslissers uit het retailkanaal. De avondopenstelling op maandag- en dinsdagavond werd positief beoordeeld. Het thema Well Being, gericht op voedingsmiddelen voor een gezondere leefstijl, was op de Food Week vertaald in zowel congressen als in diverse productpresentaties op de beursvloer.

Enthousiaste exposanten en bezoekers die in een prima sfeer zaken hebben gedaan. Dat is de kernachtige omschrijving van beursorganisatie VNU Exhibitions over de Food Week 2007. In totaal bezochten van 26 tot en met 28 maart  21.442 vakbezoekers de beurzen VERS, Slavakto en ROKA. Een eerste inventarisatie onder de exposanten leert dat de kwaliteit van de bezoekers als hoog werd ervaren, met veel beslissers uit het retailkanaal. De avondopenstelling op maandag- en dinsdagavond werd positief beoordeeld. Het thema Well Being, gericht op voedingsmiddelen voor een gezondere leefstijl, was op de Food Week vertaald in zowel congressen als in diverse productpresentaties op de beursvloer.

Slavakto 75 jaar jong
Drie dagen lang was het Slavaktoplein hét bruisende hart van de slagersbeurs Slavakto. Hier waren niet alleen de inzendingen van de vakwedstrijden te zien, maar vonden dagelijks tal van kookdemonstraties en prijsuitreikingen plaats. Op maandag won Johan van Uden van slagerij Chateaubriand uit Overveen de Gouden Slagersring. Zijn tapenade van rundvlees viel in de prijzen dankzij het innoverende karakter van het product. En uiteraard ook vanwege de uitstekende smaak. Van Uden was al eerder Slager van Jaar 2005. Dinsdagmiddag werd Keurslagerij Klaver uit Schagen gekozen als Slagerij van het Jaar 2007, die haar 10-jarig jubileum vierde. Woensdagmiddag tenslotte vond de prijsuitreiking plaats aan alle Kampioenen van de Vakwedstrijden, waarvoor maar liefst 2.000 producten waren ingezonden. Algemeen Slavaktokampioen 2007 werd Bas Ultee van Keurslagerij Ultee uit Oudewater. 
Bram Moerman, voorzitter van de Stichting Slavakto : “Wij waren als Stichting zeer onder de indruk van het aantal hoog-kwalitatieve bezoekers op het Slavaktoplein. Ook waren we verrast door het grote aantal inzendingen voor de Vakwedstrijden, die getuigden van zeer hoogwaardig vakmanschap. Verder is het de eerste keer dat bezoekers zo lang op de beurs bleven. De Slavakto is dus weer helemaal terug op het oude niveau! We verwachten zeer veel belangstelling voor de komende Slavakto in 2009.” Slavakto is dan ook met haar 75 jaren weer een verjongde dame op respectabele leeftijd.

Veel nieuws op VERS
De beurs VERS werd gedurende alle beursdagen onafgebroken druk bezocht. De exposanten ontmoetten vele relaties aan wie ze hun nieuwste producten konden laten zien maar vooral proeven. Er waren vele productintroducties, waaronder het laagcalorische en vetvrije fruitijs van Van der Poel, aanwezig op de stand van G-Frost, die zelf ook de nieuwe Seasations magnetronmaaltijden introduceerde. Interkring Vers lanceerde de nieuwe spaaractie voor de musical Tarzan.
Op het Well Being Plaza op de beurs waren aanbieders van gezonde, bijzondere producten te vinden, o.a. verse maaltijdsalades en gezonde rijstolie. Op de gelijktijdig georganiseerde Well Being Conference gaven prominente sprekers hun visie op de well being trends, o.a. Bas van den Berg (Campina), Ronald Lotgerink (Zwanenberg Food Group) en vanuit het Zweedse supermarktconcern ICA Ariella Rotstein. Het CBL Congres haakte ook in op Well Being met vooraanstaande sprekers als Sander van der Laan Boer (Albert Heijn), Tiny Sanders (Campina) en Gerda Verburg, de nieuwe Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.

ROKA
De supermarktbeurs ROKA was opnieuw na een afwezigheid van enkele jaren in een nieuw, verjongd jasje gegoten. De nieuwe ROKA richtte zich met name op houdbare en non-foodproducten en winkelinrichting.
De exposanten op het Wijnplein op de ROKA werden bijna overvallen door het grote aantal inkopers, die ook nog eens direct tot orderen overgingen. Er zijn vele zakelijke contacten gelegd. De koppeling aan het Wijntheater werd zowel door bezoekers als exposanten zeer gewaardeerd: de ruim 25 proeverijen waren bijna allemaal vol bezet.
Themapresentatie Food World op de ROKA-beursvloer bood een ‘melting pot’ van buitenlandse aanbieders en importeurs van exotische producten. Verrassende gefrituurde sardines, zomerse cocktails maar ook smakelijke champagnebloemen. Nieuwkomer op de markt is O’Leaf, die producten aanbiedt op basis van olijfbladextract. Met name hun biologische pasta vond gretig aftrek. Dagelijks werd tijdens de lunch live gekookt met alle aanwezige producten. Hoog bezoek was er vanuit de ambassades van Letland en Jordanië.