Briljante mislukkingen en waanzinnige innovaties | Expovisie

Briljante mislukkingen en waanzinnige innovaties

Tijdens de Huishoudbeurs zal op donderdag 27 februari de vierde editie van inspiratiecongres HICon plaatsvinden met als thema ‘briljanten mislukkingen en waanzinnige innovaties’. Opnieuw zullen de winnaars van de marketing wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar 2020’ tijdens het congres bekend worden bekendgemaakt. De 75e editie van de Huishoudbeurs vindt plaats van zaterdag 22 februari tot en met zondag 1 maart 2020.

Briljante mislukkingen

Tijdens het door RAI Amsterdam georganiseerde congres voor marketeers, gaan Paul Iske, zelfbenoemd chief failure officer, en geluksexpert Thijs Lindhout met het publiek in gesprek over briljante missers, inspiratie en succes. “We hopen dat al onze gasten geïnspireerd naar huis gaan door alle mega successen en geniale fiasco’s uit de markt”, aldus Huishoudbeursmanager Nicole Babay.

Babay weet uit eigen ervaring dat er lessen te trekken zijn uit mislukkingen. Zo vertelt de beursmanager over de eerste online editie van de Huishoudbeurs in 2014: “Waar we geen rekening mee hadden gehouden, is dat ons publiek online hetzelfde gedrag vertoont als offline. Ze staan voor de deur te wachten tot we open gaan.” De eerste uren van de actie lag de website dan ook plat door het grote aantal bezoekers. “We gingen ten onder aan ons eigen succes”, aldus Babay. Een volgende online editie is daarom nog even van de baan. In plaats daarvan heeft de Huishoudbeurs een app gelanceerd.

Househoudbeurs

Ook heeft Babay in haar tijd als beursmanager geleerd hoe je om moet gaan met negatieve aandacht. “Ineens werd onze Facebookpagina gebombardeerd met grappen over de ‘Househoudbeurs’ waar drugs zouden worden aangeboden door dealers met pittige kapsels, doelend op het stereotype beursbezoeker en vaatwastabletten. Met Project X nog in het achterhoofd waren we bang dat ze de beurs wilden crashen.” Na te zijn bekomen van de schrik, besloot het team van Babay om deze aandacht om te zetten in iets positiefs. “We berichtten dat we onder de beste grappen een beloning zouden verloten. Dat leidde tot hele leuke reacties.”

Gekozen Product van het Jaar

Onderzoeksbureau Nielsen zal marketeers op HICon vertellen over hun bevindingen over de benodigde criteria voor goede productinnovaties. Vervolgens zal het inspiratiecongres opnieuw een podium bieden aan de verkiezing van het Gekozen Product van het Jaar. De verkiezing is gebaseerd op het jaarlijkse onderzoek onder ruim vijfduizend Nederlandse consumenten door Nielsen en de gebruikerstest bij honderdtwintig gezinnen met de vraag aan welke nieuwe producten zij de voorkeur geven. Drieëndertig prijzen zullen worden uitgereikt in evenveel product categorieën. De winnaars mogen in 2020 het rode Gekozen Product logo in hun marketing activiteiten inzetten. Zo weet de consument de winnende producten beter te vinden op de winkelvloer.