Blij met de prototypers… | Expovisie
Prototyping Expo

Blij met de prototypers…

Af en toe glipt er eens eentje door de mazen van het net, zo’n leuk nieuw vakevenement waar iets te beleven valt en dat op een verfrissende manier in de markt gezet werd. Omdat ik niet tot de doelgroep behoor, zat ik niet in het mailingbestand. Of mijn radar deed het eventjes niet. Of ik was op het moment van de première ergens anders. Kan gebeuren. Geen man overboord.

Als het écht tegenzit, mis ik door een samenloop van omstandigheden ook de tweede editie. Dat gebeurt uiterst zelden, maar afgelopen november was het van dattum. In Kortrijk Xpo vond de tweede editie van Prototyping Expo plaats, een evenement dat samen met het Industrial Design Center van Howest geproduceerd wordt en helemaal in het teken van productontwikkeling en prototyping staat. Ik ken daar verder niks van, maar nu ik op de website de foto’s van de vorige editie ontdekt heb, heb ik er spijt van dat ik er niet bij was.

Connected jongens

Ik ga ervan uit dat op een beurs als Prototyping veel technische mensen rondlopen. Ingenieurs en IT-ers en ‘connected’ jongens met heel veel apps op hun smartphone. Die dank ook de hele tijd op het schermpje van hun mobile device connected staan of zitten te wezen. In gedachten was ik al een beetje bang dat ik als bezoeker van de volgende editie links en rechts omver gelopen zou worden door andere, veel jongere bezoekers die in het gangpad niet uit hun doppen kijken omdat ze zo connected zijn.

Hele spectrum van mogelijke interacties

U vindt dat misschien een tikkeltje vreemd, maar ik werd bepaald vrolijk van de foto’s die ik op de website van Prototyping Expo vond. Die prototypers gedragen zich op de beurs net zoals u en ik: links een praatje maken, rechts even informeren en nog een stand verder wat dollen met een oude bekende. Of in discussie gaan met een andere prototyper en er een schoolbord bijhalen waarin alle stappen van het proces netjes genoteerd worden, werkhypotheses droedelen en mindmaps maken van ideeën en ideetjes, voelen en ruiken aan de printprut waarmee driedimensionaal geprint wordt…
Kortom: het hele spectrum van mogelijke interacties tussen bezoeker, stand en standmedewerker. En een overtuigend bewijs dat de live-communicatiebranche nog een hele toekomst voor zich heeft.