Beurzenbranche moet lean produceren | Expovisie
Beurzenbranche moet lean produceren

Beurzenbranche moet lean produceren

Iedereen is het erover eens dat – terwijl de wereld om ons heen in hoog tempo verandert – de beurzenbranche een (zeer) traditioneel karakter blijft houden. Het publiek verandert, mediavormen veranderen, alles komt in een nieuw daglicht te staan. Er komt een moment dat het gaat wringen… en dat moment moet je als beursgerelateerd bedrijf voor zijn. Hoog tijd om te beginnen met lean produceren.

Voor CLC-Vecta reden om een platformbijeenkomst Beurzen met als onderwerp ‘Hoe lean is jouw organisatie?’  te organiseren.  Op dinsdag 9 april was Scania Production in Zwolle de gastheer. De bijeenkomst begon met een rondleiding door de inmense fabriekshal waar dagelijks 106 Scania-trucks van de ‘lopende band’ rollen. Het proces van chassis tot rijklare vrachtwagen duurt zeven uur. Dat is snel. En als het aan Scania ligt, zal dit record keer op keer gebroken worden door het productieproces leaner en leaner te maken.

Beurzenbranche moet lean produceren
Foto's: Transmedia Design.

Volgens Dick Gijzen van het Scania Customer Centre, is Scania al twintig jaar bezig met ‘lean’ en tegelijkertijd is hij ervan overtuigd dat het eind van het proces nog lang niet in zicht is. “We zitten nu op dertig procent”, zegt hij. “Dat betekent dat we een verbeterpotentieel van zeventig procent hebben.”

Gijzen: “Als je je organisatie lean wilt maken, zijn een aantal factoren essentieel. Je moet het cross-functional doorvoeren, oftewel alle afdelingen moeten meedoen, het management krijgt een ondersteunende rol, waarbij ze alles moeten doen om de werknemers zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Leveranciers worden partners, je werkt met z’n allen naar bepaalde doelen toe en elke mijlpaal wordt gevierd.”

Onderlinge discussie

In het volgende deel van de bijeenkomst werd de groep in vieren verdeeld en werd onder leiding van vier DOOR-trainers onderling gediscussieerd over de vraag hoe men lean in het eigen bedrijf zou kunnen toepassen. Degenen die er al een begin mee hadden gemaakt, waren zeer enthousiast over de resultaten. Maar ze waren het er ook over eens dat het een proces van jaren is. “Op het moment dat je nieuwe werkwijze wilt implementeren, duurt het nog jaren voordat iedereen die werkwijze ook daadwerkelijk naleeft”, zo sprak iemand uit eigen ervaring. “Maar”, reageerden anderen, “dit valt niet onder de noemer ‘lean’, want bij lean draait het erom dat de werknemers zelf met ideeën komen om werkprocessen slimmer en efficiënter te maken.”

 

Beurzenbranche moet lean produceren
Foto van Transmedia Design.

 

Geen peuleschil

Na de groepsworkshops werden de bevindingen van de vier discussietafels kort samengevat door spreker Frits de Vries van Lean Ent. Verder haalde hij enkele cases aan waarbij bedrijven met veel succes ‘lean’ doorvoerden, daardoor concurrerend konden blijven, met alle positieve gevolgen van dien. Volgens De Vries is het implementeren van lean geen peuleschil. “Het gaat je bloed, zweet en tranen kosten. Als je het goed wilt doen, moet je hele organisatiestructuur op de schop. Je moet gaan luisteren naar je werknemers, want zij weten hoe het beter kan… Als het goed gaat met je bedrijf, doe dan niets. Alleen als het slecht gaat, als het een ‘drama’ is, dan biedt lean uitkomst.”

Presentatie Frits de Vries van LeanEnt

Bekijk hier alle foto’s van de CLC-bijeenkomst op 9 april 2013