De Duitse beurshuizen blijven bouwen dat het een lust is
Koelnmesse-voorzitter Gerald Böse

Duitsland: alles wat u moet weten om weer bij te zijn

Lintjes van nieuwe beurshallen doorknippen is in Duitsland zowat een voltijdse bezigheid. München, Frankfurt, Berlijn, Düsseldorf en Keulen hebben in het afgelopen half jaar weer een paar duizend vierkante meter toegevoegd aan de bestaande capaciteit. Maar ook inzake de uitbouw van het programma wordt fors geïnvesteerd.

Ergens rond deze tijd wordt in de woestijn van de Verenigde Arabische Emiraten de eerste spade in het rulle zand gestoken voor de bouw van Campus Germany, het Duitse paviljoen op Expo Dubai 2020.
Het totale project heeft een prijskaartje van 50 miljoen en werd na een Europese tenderprocedure toegewezen aan een consortium waarin Koelnmesse tekent voor de coördinatie en de regie.
Onrechtstreeks is het de beloning voor de goede resultaten in de afgelopen periode. In 2018 – net als andere pare jaren in principe wat zwakker voor Keulen – haalden Kölnmesse en haar filialen meer dan 330 miljoen euro omzet, een stijging van 20 procent tegenover 2016. De 77 manifestaties genereerden 38.000 exposanten, 2,3 miljoen bezoekers en 118.000 congresgangers, alles samen goed voor een gemiddelde groei van 8 procent. De 50 miljoen euro winst gaat naar een oorlogskas waarmee de onderneming het ambitieuze investeringsprogramma Koelnmesse 3.0 wil financieren.

Kweekvijverstrategie

De kweekvijverstrategie die Koelnmesse de afgelopen vijftien jaar ontwikkelde, werkt prima voor de eigen, gevestigde beursconcepten. De projecten die in China, India en Zuid-Oost Azië ontwikkeld werden, zijn op zich winstgevend en fungeren vaak als opstapje voor exposanten die zo doorgroeien naar de grote – en veel duurdere! – moedermanifestaties in Keulen. Die doorstroom verklaart voor een groot deel de groeicijfers die Koelnmesse in de thuisbasis kan voorleggen.
Wat echter helemaal niet werkt, is het aantrekken van kleine, nieuwe, veelbelovende manifestaties die door derden georganiseerd worden. Die rekening kreeg COO Katharina Hama eind vorig jaar gepresenteerd, ook al lagen er toen al plannen op tafel om de infrastructuur lean & mean te maken.

Confex

Koelnmesse zet in op polyvalente en moduleerbare zalen die mee kunnen groeien met het event. Het mooiste voorbeeld daarvan is de Hall1Plus, op dit ogenblik in aanbouw nabij de Eingang West. De 10.000 vierkante meter oppervlakte kan opgedeeld worden in vier autonome zalen voor kleinere manifestaties.
De nieuwe Hall1Plus is een opmaat voor een veel ambitieuzer bouwplan dat de kern vormt van het investeringsprogramma Koelnmesse 3.0, goed voor totaal budget van ruim 700 miljoen.
De bouw van Confex moet ergens in 2022 van start gaan en omvat een gloednieuw congresgebouw dan specifiek afgestemd is op de noden en wensen van grotere congressen die ook een beursvloer hebben.

Koelnmesse 3.0, Confex en Hal 2 (rechts)

Recente fusie

Dat het Koelnmesse menens is met die niche mag onder meer ook blijken uit de recente fusie van KölnKongress en Kölnmesse Ausstellungen: Koelnmesse trekt de promotie van Keulen als congresbestemming volledig naar zich toe.
Bovenop de hardware wil Koelnmesse de komende drie jaar ook 50 miljoen investeren in verdere digitalisering. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar de interne bedrijfsvoering en processen, maar ook naar het verkeersmanagement in de directe perimeter van het complex.

Nog meer congressen

Bij buur en rivaal Messe Düsseldorf wordt dit najaar de nieuwe Messe Süd opgeleverd, die voortaan het gezicht van het hele complex moet worden. Het complex bestaat uit een ondergrondse parkeergarage, een onthaalpatio van 7.800 vierkante meter en een torengebouw met 6 vergaderzalen van telkens 200 vierkante meter.
Samen met de bestaande congresinfrastructuur CCD heeft Düsseldorf voortaan een congrescapaciteit van 16.000 deelnemers. En dat is precies wat de grote internationale congressen nodig hebben. In 2018 registreerde Düsseldorf meer dan een half miljoen congresgangers, in de komende jaren moet dat cijfer met 10 procent groeien.

Bij Messe Düsseldorf wordt dit najaar de nieuwe Messe Süd opgeleverd

Omzetschommelingen milderen

“Messe Düsseldorf heeft een aantal grote internationale vakbeurzen in het portfolio die een driejarige of vierjarige cyclus hebben”, legt voorzitter Werner M. Dornscheidt uit. “Dat zorgt voor grote omzetschommelingen, met name in de jaren waarin die beurzen niet plaatsvinden. Die schommelingen willen we op twee manieren milderen: enerzijds door verder te focussen op compacte, kortlopende evenementen en congressen, en anderzijds door onze activiteiten in het buitenland verder uit te bouwen.”
“Op dit ogenblik wordt een kleine 22 procent van onze omzet in het buitenland gegenereerd. Tegen 2030 willen we dat aandeel naar 25 procent krijgen.”
“In 2019 zetten we via onze buitenlandse dochterondernemingen zes nieuwe vakbeurzen in de markt. Het markantst wordt wellicht de lancering van pacprocess MEA, in december in Caïro. Om het concept uit te tekenen zijn we gaan samenzitten met de Egyptische overheid en met een aantal multinationals uit de voedingsbranche en de farmasector (Coca Cola, Mondelez, Merck; RED) die het project mee ondersteunen.”

Shanghai-effect

Messe Düsseldorf lijkt er beter dan anderen in te slagen om uit de buitenlandse activiteiten een terugvloei-effect te genereren. Chinese exposanten namen vorig jaar de derde plaats in, na Frankrijk en Italië, met 1.960 bedrijven en 32.500 vierkante meter netto oppervlakte.
Toen Düsseldorf in 1999 met Hannover en München in zee ging om het Shanghai New International Expo Center (SNIEC) te bouwen, kon niemand bevroeden dat SNIEC uit zou groeien tot het drukst bezette beurscomplex ter wereld. De negen vakbeurzen die het Chinese filiaal van Messe Düsseldorf organiseert, zijn één voor één spin-offs van de succesnummers in de thuisbasis: proWein China, Shanghai World of Packaging, tube China, China-Pharm…
Werner M. Dornscheidt: “Overal ter wereld worden industrietakken en individuele ondernemers geconfronteerd met digitalisering en de gevolgen daarvan voor de volledige bedrijfsvoering. Messe Düsseldorf heeft van meet af aan gekozen voor strak omlijnde beursconcepten voor specifieke niches. Die aanpak werpt nu zijn vruchten af: onze vakbeurzen zijn tegelijk ook kennisplatformen die concrete – én lokale – antwoorden geven op de vragen die ondernemers in dat segment zich stellen.”

Bauma en spin-offs

Eind vorig jaar nam Messe München de twee nieuwe hallen C5 en C6 in gebruik, exact twintig jaar na de verhuizing van Theresienhöhe in het centrum van de stad naar Riemst, aan de rand van München.
De totale capaciteit bedraagt nu meer dan 200.000 vierkante meter, – en die zijn hard nodig voor de succesnummers van München. De driejaarlijkse bouwmachinebeurs bauma is de grootste vakbeurs ter wereld, goed voor 614.000 m² tentoonstellingsoppervlakte, 3.500 exposanten en ruim 600.000 bezoekers. Iedereen beweert bij hoog en laag dat bauma niet meer kán groeien en toch vraagt het event voor elke volgende editie nog wat overdekte oppervlakte bij. Spin-offs van bauma worden ondertussen georganiseerd in China, India, Rusland, Zuid-Afrika en Brazilië.

Messe Munchen Grand Opening Hal C5 en C6

Snelste groeier

De vierjaarlijkse drinktec – technologie voor vloeistoffen en vloeibare voeding – krijgt deze zomer een tweede Zuid-Afrikaanse editie en wordt in 2020 voor de veertiende keer in Shanghai georganiseerd onder de naam China Beverage en telt liefst drie edities in India (Bangalore, New Delhi en Mumbai) in 2019-2020.
De snelste groeier in het portfolio van Messe München is evenwel de milieutechnologiebeurs IFAT, die twee keer in India (New Delhi en Mumbai), drie keer in China (Guangzhou, Shanghai en Chengdu) en verder ook in Turkije en Zuid-Afrika georganiseerd wordt.
Omzetgewijs moet Messe München enkel de duimen leggen voor Frankfurt en Düsseldorf. In 2017 werd goed 415 miljoen euro gegenereerd, waarvan 296 in de thuisbasis. De onderneming besliste eind vorig jaar om een lening van 520 miljoen versneld terug te betalen en wil in 2040 geheel schuldenvrij zijn.

Hernieuwbare energie

Ook voor Messe Frankfurt was 2018 een recordjaar: naast de 15 eigen beurzen vonden in Frankfurt nog 24 gastevenementen plaats en in het buitenland een tienvoud daarvan, goed voor alles samen 493 manifestaties. Die zorgden samen voor een omzet van 715 miljoen euro en genereerden 4.5 miljoen bezoekers.
De Hessenaars zijn zowat overal ter wereld aanwezig, maar doen het bijzonder goed in markten die als eerder gesloten bekend staan. Zo bijvoorbeeld Japan, waar Messe Frankfurt Japan in juni de vakbeurs Child Edu & Care lanceert. In het Verenigd Koninkrijk verwierf Messe Frankfurt Forest Exhibitions, de licentiehouder van Automechanika in Birmingham. Die vakbeurs telt ondertussen 17 edities in 15 landen.
De snelle internationale expansie zou bijna doen vergeten dat er ook in Frankfurt zelf hard gewerkt wordt. Eind vorig jaar werd de nieuwe Hall 12 in gebruik genomen, goed voor twee verdiepingen van elk 16.800 vierkante meter. Het gebouw zit aan de binnenkant vol met allerhande snufjes en aan de bovenkant met zonnepanelen. Messe Frankfurt gaat immers voor 100 procent hernieuwbare energie vanaf 2020.

Eind vorig jaar nam Messe Frankfurt Hall 12 in gebruik, goed voor twee verdiepingen van elk 16.800 vierkante meter

Nextrade

De meest markante investering van Messe Frankfurt vond vorige maand plaats en bleef grotendeels onder de radar. Messe Frankfurt neemt een belang in nmedia, de Europese leider in EDI, het platform voor geautomatiseerde bestellingen door retailers. Samen met nmedia wil Messe Frankfurt een digitale marktplaats ontwikkelen waar exposanten het jaar rond een webshop kunnen exploiteren en aankoopteams van retailers op een geautomatiseerde manier hun bestellingen kunnen plaatsen. Met Nextrade is Messe Frankfurt de eerste beursorganisator die frontaal in de tegenaanval gaat tegen Alibaba.

Hub27 Berlin

Rond deze tijd wordt in Berlijn hub27 Berlin opgeleverd, de nieuwe congres- en beursinfrastructuur van Messe Berlin met een prijskaartje van 75 miljoen. Het complex heeft een beursvloer van 10.000 vierkante meter en een congrescapaciteit voor ruim 10.000 deelnemers en moet de positie van Messe Berlin als venue voor grotere congressen verstevigen. Die positie wordt ook met eigen formats aangezwengeld. Zo lanceert Messe Berlin in november van dit jaar Mobility Electronics Suppliers , een vakbeurs annex congres voor zelfrijdende voertuigen.

Rond deze tijd wordt hub27 Berlin opgeleverd, de nieuwe congres- en beursinfrastructuur van Messe Berlin

Ook al was Messe Berlin tussen 2016 en 2018 de snelste groeier van alle Duitse beurscentra – er werd 347 miljoen gerealiseerd, een toename met 12 procent – de buitenlandstrategie van de Berlijners is eerder voorzichtig. De succesnummers Fruit Logistica en ITB worden respectievelijk in Bangkok/Hong Kong en Shanghai en in Singapore en Shanghai georganiseerd, in Shenzhen komt daar nog de elektronicavakbeurs CE bij.
In april 2020 vindt in Mumbai de eerste Indische editie van ITB plaats, maar voor andere spin-offs kijkt Messe Berlin voorlopig nog even de kat uit de boom. Het komende decennium zal het gros van de middelen gaan naar renovatie en opfrissing van de bestaande infrastructuur in de thuisbasis.