Betere beursleads door de AVG? Dat zou zo maar eens kunnen!
Han Leenhouts Sales and Pepper

Betere beursleads door de AVG?

Goh wat werden we bedolven onder e-mails en berichten van bedrijven die toch echt graag wilden dat je hen toestemming gaf om digitaal met jou te blijven communiceren. Heerlijk was het. Alles geweigerd met het mooie vooruitzicht van minder spam in mijn mailbox. En ik moet zeggen dat het aantal ongewenste berichten daarna inderdaad is afgenomen.

Het was even een echte hausse, een beetje als – maar minder erg dan –, de fuzz voorafgaand aan de millenniumwisseling; nu al weer bijna 19 jaar geleden.

Weinig gehoord

Om eerlijk te zijn heb ik in de beurzen- en evenementenwereld weinig over de invoering van de AVG gehoord.
En dat terwijl we er aan alle kanten mee te maken hebben. Voor exposanten is immers het vergaren van contacten vaak het belangrijkste streven, met als doel om de communicatie na de beurs voort te zetten. De organisatoren faciliteren dit – onder meer via hun eigen bezoekerswerving – en ‘handelen’ daarmee feitelijk met gegevensbestanden. Voor een goed doel uiteraard. De verrijking met e-mailadressen verbindt immers de fysieke en virtuele marktplaats.

Paniek in de tent

Tot ik recent in een sessie zat voor exposanten en een van de beurshuizen liet weten wat hun advocaten hadden uitgevogeld ….. paniek in de tent. Want na het horen van de inleider zou je even denken dat contactgegevens verzamelen op beurzen niet meer mag en je de bekende vissenkom voor visitekaartjes moet voorzien van een opt-in-mogelijkheid. Je moet in ieder geval ergens laten weten wat je met de gegevens van plan bent. En bezoekers die zich laten scannen moeten eigenlijk een dubbele opt-in afgeven …of misschien was dat wat overdreven….
Kortom, best lastig! Ik weet het eerlijk gezegd ook niet hoe het precies zit, maar enige aandacht voor de nieuwe privacyregelgeving lijkt me noodzakelijk.

Een zegen

Wat ik me wel bedacht is dat je nu nog meer dan voorheen alleen die mensen gaat vastleggen die er toe doen, omdat er toch een wat nadrukkelijker opt-in moment is. Ondanks het feit dat beursbezoekers impliciet toestemming geven aan exposanten om ze te benaderen, moet je nu voor het vastleggen van hun gegevens een extra stap gaan doen.
Dat gaat de kwaliteit van de leads alleen maar ten goede komen. Er wordt geen tijd meer verspilt aan bezoekers die zich even snel laten scannen om van je af te zijn, zodat je aan de goede leads meer aandacht kunt besteden, tijdens en na de beurs.
In dat opzicht is de AVG een zegen: de leads zijn voortaan niet Average, niet Voldoende maar Good.