Belgian Boat Show | Expovisie

Belgian Boat Show

Afgelopen zondagavond sloot de Belgian Boat Show voor de 18de keer haar deuren. Veel en betere bezoekers, in totaal 65.813, vonden alvast de weg naar Gent. Het salon is dan misschien iets kleiner dan die in de ons omringende landen, kwalitatief hoeven we zeker niet onder te doen. Vooral de sector motorboten was erg tevreden. België is nu eenmaal het Mekka van de snelvaart. Vele standhouders spraken van goede zaken en een zeer ruime interesse. Ook waren de standhouders ervan overtuigd dat het contact met het onbekende, nieuwe publiek het watertoeristische en watersportgebeuren verder helpt op te vijzelen.

Bij een importeur van grote motorjachten werden maar liefst 7 jachten verkocht, niet alleen aan bestaande prospecten maar ook aan nieuwe klanten. En dit was de algemene teneur van het salon 2006: good business.

Ook de mediacampagne en perscampagne waren dit jaar meer dan geslaagd te noemen. Zelden is er zoveel verschenen, uitgezonden of gefilmd.

De komst van minister Kris Peeters die het langverwachte overlegplatform voor de pleziervaart lanceerde, bevestigde de rol van katalysator van de Belgian Boat Show. Niet alleen zijn de waterwegbeheerders op de beursvloer actief aanwezig, maar ze nemen de Belgian Boat Show te baat om in de toekomst frequenter te overleggen met hun collega’s van de watersportfederaties, toerisme en de promotiediensten voor verkeer over het water.

Een en al bedrijvigheid was het ook iedere dag weer in de Waterfun-hal, waar niet minder dan 500 kinderen per dag in zwempak de eerste kneepjes van de watersport bijgebracht werden. Dankzij de mooie investering van Nautibel in het reuzenbassin werd er naar hartelust gevaren, gesurft en gezwommen. De deelnemende watersportfederaties zijn maar wat blij met de aanzet tot de watersportdag van 21 mei e.k. die op zijn beurt de jeugd de weg helpt te vinden naar de watersportclubs.

Ook uit de sector verhuur en chartering kwamen positieve echo’s. Opvallend was de vraag naar Kroatië als vaarbestemming. En blijkbaar ziet de watertoerist, of beter gezegd, de gelegenheidsschipper van verhuurjachten, de heropbouw na de Tsunami goed zitten. Azië als zeilbestemming is ook erg populair.

Andere hoogtepunten: de aanwezigheid van topfotograaf Philip Plisson en zijn zoon Guillaume in een heuse galerij, de uitreiking van de trofeeën Yachtman, Yachtwoman, Yachtingbelofte en Yachting manager van het jaar en de bijeenkomst van jachthavenmanagers en beheerders van de Franse Noordkust (Côte d’Opale), Vlaanderen en Zeeland.