Amsterdam Metropolitan Area toont lef en plezier op Provada

Amsterdam Metropolitan Area (AMA) presenteerde zich op vastgoedbeurs Provada met een stand in festivalsfeer. Eyecatcher was de zeer grote achterwand bestaande uit 75 houten panelen, met daarop geprint iconische gebouwen in de regio Amsterdam.

 Amsterdam Metropolitan Area is een bestuurlijk samenwerkingsverband van de stad Amsterdam en lokale overheden in de regio. Binnen dit verband werken negen instanties samen aan een innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende ruimte voor wonen, werken en recreatie. AMA positioneert de regio Amsterdam als stoere stad met veel bedrijvigheid, zowel zakelijk, creatief als op het gebied van vrije tijd.

Voor de aanwezigheid op Provada ontwikkelde Communicatiebureau oil een concept met lef-gevoel, zodat AMA zich kon onderscheiden van alle andere aanwezigen op beurs. Creatief directeur Paul Pennock: “AMA kwam bij ons met het verzoek om een stand te ontwerpen voor de Provada die anders is dan anders. Provada is een vrij nette en chique beurs. AMA wilde zich onderscheiden door een informele sfeer te scheppen en het lef en plezier van de regio te laten zien. Zonder overigens voorbij te gaan aan het zakelijke aspect.”

 

Dit resulteerde in een uitgebreid concept, dat veel meer een decor is dan ‘slechts’ een stand. Pennock: “We hebben gekozen voor een festivalopzet. De stand vormt een park, het ‘AMA Park’, inclusief een grasveld, espresso-mobiel, stalletjes en picknicktafels. Dit park laat het plezierelement zien. De achtergrond vormt een horizon die de Amsterdamse metropoolregio toont met herkenbare gebouwen zoals Zuidas-kantoren en de gevel van het Inntel Hotel in Zaandam. Een levensgroot cruiseschip representeert Amsterdam Haven, bijvoorbeeld. De wand weerspiegelt het zakelijke aspect. Hiermee creëren we een effect waarbij bezoekers als het ware vanuit het park uitkijken op de skyline van de stad.”

 

Het project werd gerealiseerd door C2 Expo en Interieurbouw en Van Straaten. Het werd een imponerende stand, vooral vanweg de horizon bestaande uit 75 houten panelen die samen een formaat van 30 bij 6,5 meter meten. Van Straaten printte de panelen met afbeeldingen van gebouwen uit de regio. Als materiaal is voor hout gekozen om een ruw en stoer eindresultaat te behalen, in de sfeer van het park. Daarom is de houtstructuur zichtbaar door de prints heen, net zoals de schroeven die de installatie bij elkaar houden.

 

Niels van Straaten, directeur bij Van Straaten: “Dit project is zeer bijzonder en innovatief te noemen. Het formaat van de wand, het gebruikte materiaal en de uitstraling die deze moest hebben, maakten het tot een uitdaging voor Van Straaten om te printen. Ik denk dat het eindresultaat er mag zijn. Het is uniek dat een organisatie zich zo groots en opvallend presenteert op een beursvloer en ik ben verheugd dat wij hieraan hebben kunnen bijdragen, samen met oil en C2 Expo.”