25e Modefabriek | Expovisie

25e Modefabriek

De 25e aflevering van de modevakbeurs Modefabriek was een kleurrijke. Dat begon al op het plein voor de Rai met een dorp van gele huisjes. Bij binnenkomst stapte de bezoeker een regenboog in, waar Frans Piek de vloer en muren met felgekleurd tape had versierd. Daarna kwamen de beurshallen en de kleurrijke zomercollecties.De 25e aflevering van de modevakbeurs Modefabriek was een kleurrijke. Dat begon al op het plein voor de Rai met een dorp van gele huisjes. Bij binnenkomst stapte de bezoeker een regenboog in, waar Frans Piek de vloer en muren met felgekleurd tape had versierd. Daarna kwamen de beurshallen en de kleurrijke zomercollecties.

De organisatie van de beurs die in 1996 voor het eerst plaatsvond, had voor deze jubileumeditie alles uit de kast getrokken. Niet eerder werd voorafgaand aan de beurs zo”n grootschalig publiciteitsoffensief ingezet. Ook de organisatie en de logistiek achter de schermen was volgens exposanten vlekkeloos geregeld.

Het showprogramma is afgeschaft. Een bewuste keus zegt event director Annelies Tjassens. In plaats daarvan heeft men onder meer de sectie New Design uitgebreid. Daar stonden deze editie 25 (voorgaande keren waren dat er 10) internationaal gerenommeerde ontwerptalenten. Tjassens wil hiermee meer inkopers trekken van winkels uit het hoogste segment. "Zodat bezoek aan een beurs als Tranoï in Parijs niet meer echt nodig is."

Bestuurslid Rick van Rijthoven wijst op het uitdijende consumentenprogramma. MF Village is de nieuwe naam voor de openbare modebazaar die vorig seizoen als Terminal van start ging. Met de gele huisjes, relaxte sfeer en het gevarieerde aanbod (behalve dat er merken te koop waren als Your Cup of T en Just B by Mada van Gaans, was het voor aankomend stilisten bijvoorbeeld mogelijk om een coverfoto voor tijdschrift GlamCult te stylen) is dit onderdeel er een stuk op vooruit gegaan. Van Rijthoven: "Het zou mooi zijn als hier een heel nieuw evenement uit zou ontstaan. Met de Modefabriek zijn we tenslotte ook klein begonnen."

Gevoelsmatig was het beide beursdagen rustig. De tropische temperatuur heeft daar waarschijnlijk aan bijgedragen, evenals het feit dat winkeliers een moeizaam verkoopseizoen achter de rug hebben. En Leon Heppner van Fashion Instinct merkte op dat veel klanten zondag de voorkeur gaven aan het feest dat jeansmerk G-Star elders organiseerde. Maandag was voor hem een vruchtbaarder dag. "Ik denk dat er in totaal zo”n 120 potentiële klanten bij ons zijn langs geweest," zegt de importeur die drie Deense merken (Global Funk, Nerve en Birds) op de beurs introduceerde. Ook Jonna Wolf, die het Franse merk School Rag in Nederland lanceert, heeft vooral op maandag goede contacten gelegd. "Ik had zelf prospects uitgenodigd, maar ik heb ook veel nieuwe contacten opgedaan. Als je een tijd in dit vak zit denk je dat je iedereen wel kent, dus het was een leuke verrassing om te ontdekken dat er nog zoveel meer in Nederland gebeurt."