20STE METS MEEST SUCCESVOLLE OOIT | Expovisie

20STE METS MEEST SUCCESVOLLE OOIT

Met een recordaantal exposanten en bezoekers voor 2007 is de reputatie van METS als ’s werelds grootste en meest bezochte vakbeurs voor scheepsuitrustingen en -toebehoren voor de pleziervaart meer gevestigd dan ooit tevoren. “Een mooier cadeau hadden we ons niet kunnen wensen voor onze 20ste jubileumeditie”, zegt METS Product Manager Irene Dros.

Met een recordaantal exposanten en bezoekers voor 2007 is de reputatie van METS als ’s werelds grootste en meest bezochte vakbeurs voor scheepsuitrustingen en -toebehoren voor de pleziervaart meer gevestigd dan ooit tevoren. “Een mooier cadeau hadden we ons niet kunnen wensen voor onze 20ste jubileumeditie”, zegt METS Product Manager Irene Dros.

METS is een unieke combinatie van serieus zakendoen en sociaal netwerken: de ideale omgeving voor de 1.137 exposanten uit 39 landen, die er duizenden plezier- en scheepvaartproducten presenteren. Met een bezoekersaantal van 19.764*, tegenover 16.805 in 2006, is deze METS de drukst bezochte ooit. “Een stijging van dit kaliber in het bezoekersaantal is natuurlijk een triomf en het ultieme bewijs van de aantrekkingskracht van METS: toonaangevende exposanten, bruisende nationale paviljoens en een bloeiend SuperYacht Pavilion,” voegde zij eraan toe. “De feedback van deelnemers was tot nu toe uitzonderlijk positief, en wij zijn erg blij met het grote aantal bedrijven dat zich al heeft ingeschreven voor METS 2008.”

Dit jaar werd, voor het eerst, ook het aantal exposanten geregistreerd bij binnenkomst. Naast de bezoekers kwam er op een gemiddelde beursdag 4000 man standpersoneel binnen.

* Totaal van unieke bezoekers per dag

Tevreden exposanten

Piero Gai, Algemeen Manager van de Uflex Group in Italië, omschrijft METS als “de beurs waar iedere industrietak van droomt”, en François de Sivry, COO van Karver Systems, voegt daaraan toe hij zijn tijd nog nooit zo goed besteed heeft als tijdens deze drie beursdagen. Veel exposanten waren enthousiast over het SuperYacht Pavilion, en Michael Gentes, Directeur Business Development voor het Amerikaanse bedrijf Magefend Mooring Products, beschreef METS 2007 als verreweg de meest succesvolle beurs voor het bedrijf. “We hebben veel actieve, geïnteresseerde en gemotiveerde kopers ontmoet. De deelnemers en de potentiële klanten kregen elke dag opnieuw waar voor hun geld, van de eerste tot de laatste minuut. Het SuperYacht Pavilion van METS is duidelijk een concept dat wérkt, met gekwalificeerde kopers en een omgeving die inspireert tot serieus zakendoen,” zei hij.

David Liu, Algemeen Manager van East Brightness Hardware uit China, beschrijft METS 2007 als “uitstekend…met grote aantallen veelbelovende bezoekers”, en Chen Xin Ping van Sumar Marine Equipment, China, zei zelfs “wij tekenen graag voor de volgende 20 jaar!” Chris Freibusch, Sales Director van het Engelse bedrijf CJR Propulsion, beschreef de beurs als de beste ooit, en zei:“We hebben veel tijd kunnen besteden aan onze belangrijkste bestaande klanten én aan potentiële nieuwe klanten. Een aantal spannende nieuwe kennismakingen zijn de slagroom op de taart.”

Cijfers 2007:

·  19.764 klanten uit 101 landen (2006: 16.805 uit 89 landen)

·  1.137 exposanten uit 39 landen (2006: 1.101 uit 39 landen)

·  inclusief 71 exposanten in het SuperYacht Pavilion (2006: 51)

·  46.000 vierkante meter bruto

·  20.800 vierkante meter netto

METS 2008 zal gehouden worden op 18, 19 en 20 november 2008.

Perfectie in Producten

Randy Repass, oprichter en voorzitter van West Marine, de grootste retailer van plezier- en scheepvaartbenodigdheden ter wereld, hield de aandacht strak gericht op scheepsuitrustingen en -toebehoren voor de pleziervaart tijdens de Breakfast Briefing, die voorafging aan de opening van de beurs op dinsdag 13 november.

Tegen de unieke achtergrond van wat hij beschrijft als “’s werelds beste vakbeurs voor scheepsuitrustingen en -toebehoren voor de pleziervaart” legde Repass de nadruk op de tekortkomingen van scheepsuitrustingen. Hij deelde enkele van zijn eigen frustraties op dit gebied met het publiek, ter onderstreping van zijn punt dat er betere producten geleverd moeten worden om ervoor te zorgen dat varen leuker wordt en beter kan concurreren met andere vormen van vrijetijdsbesteding. “Minder gedoe, meer plezier” is zijn motto.

OPACMARE wint DAME 2007

Ook de juryvoorzitter van de DAME Award, Bill Dixon, droeg het idee van “het beste van het beste” uit tijdens de bekendmaking van de winnaars van de Design Award METS (DAME) 2007. Dixon refereerde aan drie elementen – kwaliteit, ontwerp en innovatie – als de belangrijkste speerpunten van de winnende producten en onderstreepte, dat bedrijven hun producten moeten blijven verbeteren, om “te kunnen wedijveren om de aandacht van de recreant”.

De winnaar van de DAME 2007, de Teaky Beach – Stern Platform Chaise Longue van Opacmare S.p.A. uit Italië, werd omschreven als elegant, mooi en gemakkelijk in het gebruik. De Teaky Beach kan moeiteloos in het dek worden opgeborgen wanneer ze niet in gebruik is en is met behulp van een hydraulisch systeem en een draagbare, elektronische afstandbediening in een handomdraai om te toveren in een comfortabele en stijlvolle chaise longue. Dixon was het eens met de keuze van de jury. “De jury was unaniem enthousiast over de eenvoud en de originaliteit van het product, en het is nog plezierig ook,” zei hij. “Net als bij alle goede ontwerpen komt het na de eerste vonk van inspiratie aan op de vertaling daarvan in een commercieel product. Het afgewerkte product was gemakkelijk te installeren en, heel belangrijk, het nam weinig plaats in beslag. Ik denk dat het product op veel verschillende plaatsen kan worden gebruikt, zowel op motor- als op zeiljachten.”

Impuls voor liefdadigheid

Voor de 17de DAME competitie werden 138 producten van 107 bedrijven ingeschreven. Er werd een selectie gemaakt van 34 producten, waaruit de jury een winnaar koos, samen met vijf categoriewinnaars. 11 producten kregen een speciale vermelding.

Alle bedrijven die producten hebben aangemeld voor de DAME, betaalden dit jaar een registratiebijdrage per product. Dit geld werd geschonken aan de Bataviawerf in Lelystad, voor de financiering van de bouw van een replica van “De 7 Provinciën”, een 17de-eeuws Nederlands oorlogsschip. Dhr. Beije, directeur van de Bataviawerf, nam een mooie cheque in ontvangst ter waarde van €20.850,00 uit handen van RAI directeur Ids Boersma, namens de deelnemers aan de wedstrijd.

 

Over METS

METS, ’s werelds grootste en meest bezochte vakbeurs voor scheepsuitrustingen en -toebehoren voor de pleziervaart, wordt georganiseerd door RAI Amsterdam, in samenwerking met de International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA). Doelgroep van de vakbeurs zijn jachtbouwers, jachtontwerpers, reparateurs, distributeurs, dealers, eigenaren van superyachts, captains, jachthavenexploitanten en fabrikanten van pleziervaartbenodigdheden en kleine commerciële vaartuigen uit de hele wereld. METS 2008 wordt gehouden van 18 tot en met 20 november. Meer informatie over METS vindt u op www.metstrade.com.