Euroshop 2020: Laven aan standbouwtrends in Messe Düsseldorf
Stand Famab op Euroshop 2017

EuroShop 2020: Laven aan trends, lezingen en thematentoonstellingen

2020 is weer zo’n jaar dat exposerend en standbouwend Nederland zich weer kan laven aan de trends op het gebied van driedimensionale, alle zintuigen bespelende, sales gedreven communicatie. De driejaarlijkse internationale retailvakbeurs Euroshop biedt daarvoor het podium van 16 tot en met 20 februari in Messe Düsseldorf.

Natuurlijk wil elke beursorganisator elke editie roepen dat er een nieuwe formule is die nog witter dan wit wast. Zeker als de frequentie eens in de drie jaar is. Echter op dat gebied heeft Messe Düsseldorf als organisator van de in eigen huis gehouden Euroshop weinig nieuws te melden voor de aanstaande 20e editie.

Acht belevingswerelden

De reden: het concept en met name de inrichting van de internationale retailvakbeurs is de vorige editie al flink opgepoetst. Met acht belevingswerelden ontwikkelde de organisator een op bezoekers georiënteerde structuur van het aanbod en een flexibeler opzet om recht te doen aan de synergie tussen de verschillende disciplines. Deze belevingswerelden zijn: Shop Fitting & Store Design, Visual Merchandising, Lighting, Retail Marketing, Retail Technology, Expo & Event Marketing, Food Service Equipment en Refrigeration & Energy Management.

De herstructurering was niet eens uit armoede, want Euroshop groeit immer in populariteit bij zowel exposanten, als bezoekers. Aan de vorige editie van het evenement namen 2.368 exposanten uit 61 landen deel, goed voor 127.598 netto vierkante meters tentoonstellingsoppervlakte. Zij kwamen in contact met zo’n 114.000 vakbezoekers, afkomstig uit alle vijf de continenten.

Euroshop draagt niet voor niet de ondertitel van retailvakbeurs, want de segmenten winkeltechnologie, koelingsvoorzieningen en winkelinrichting zijn dominant in het geheel.

Het Expo & Event Marketing segment in de hallen 4 en 5 is het kleine broertje, echter nog altijd goed voor 190 internationale exposanten. Onder deze aanbieders bevinden zich 22 Nederlandse en 11 Belgische bedrijven.

Bezoekers voor plattegrond Euroshop 2017
Met acht belevingswerelden ontwikkelde de organisator een op bezoekers georiënteerde structuur van het aanbod en een flexibeler opzet om recht te doen aan de synergie tussen de verschillende disciplines. | Foto: Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

Expo + Event Stage

De Expo + Event Stage in Hal 4 maakt een bezoek aan Euroshop 2020 extra interessant. Het inhoudelijk programma is weer in omvang en diversiteit toegenomen, wat betekent dat er op vier van de vijf beursdagen interessante lezingen te volgen zijn.

De moderator van dit kennispodium is beurstrainer en Expovisie-columnist Han Leenhouts van Sales and Pepper.

Hij trapt de lezingenserie zelf af op zondag 16 september van 11:30 tot 12:00 uur. Zijn presentatie gaat over de menselijke factor bij beursdeelnames. Waar doorgaans veel wordt gesproken over beursconcepten en beursstands, daar wordt volgens hem weinig gepraat over de laatste, essentiële schakel in het beurstraject: de mensen die moeten zorgen voor de conversie van contact naar contract. Hij vertelt hoe je de menselijke factor bij een beursdeelname kunt optimaliseren, met als resultaat een (veel) hoger rendement.

Lezingenprogramma

De overige 18 sessies gaan over onderwerpen als internationaal exposeren – bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, Latijns Amerika en Afrika –, digitalisering, beurslogistiek, standontwerp, toepassingen van nieuwe/andere materialen, young leadership en de toekomst van beurzen. Op donderdag 20 februari van 11:30 tot 12:00 uur wordt het programma afgesloten met de design-lessen uit de Exhibitor Magazines’s EuroShop Award, de prijzen voor de beste stands op Euroshop.

Ook in andere segmenten zijn er podia met een lezingenprogramma. Deze zijn er voor de volgende thema’s: store design, retail technology, omnichannel, retail marketing, energy management, retail designers en start-up.

Alle lezingen op Euroshop 2020 zijn bij de entreeprijs inbegrepen, vinden plaats op de beursvloer en kunnen zonder aanmelding vooraf worden bijgewoond.

Stand JosDeVries op Euroshop 2017
In de hallen 10 – 12, waar de winkelinrichters kun kunnen tonen, valt ook veel inspiratie voor beursdeelnames op te doen. | Foto: Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

Leerzame voorbeelden

Ook wie zich niet professioneel richt op het retail-segment, doet zichzelf tekort door alleen de hallen 4 en 5 te bezoeken. Ook in de overige hallen zijn veel leerzame voorbeelden van beurscommunicatie te vinden. Of misschien zijn ze juist daar te vinden.

Dat geldt zeker voor belevingswereld Shop Fitting & Store Design – hal 11, 12 en 13 vullend, met een overloop naar hal 9 en 14. Hier vind je bedrijven die zich in de voorhoede bevinden wat betreft het ontwikkelen van communicatieve ruimten. Die tonen niet alleen wat zij kunnen bieden op het gebied van winkelinrichting. Ook met hun eigen beurspresentatie willen zij hun vakmanschap uitstralen.

IFES Global Village

Euroshop kent ook een aantal zogenaamde ‘Special Areas’, vaak een verzamelplaats van activiteiten of thematentoonstellingen.

In Hal 4 huist bijvoorbeeld het IFES Global Village. Dit is het ontmoetingspunt voor de leden en relaties van de internationale vereniging van leveranciers in de beurzenbranche. Er vinden tevens diverse netwerkbijeenkomsten plaats.

Op maandagochtend 17 februari is er een ontbijt voor studenten en nieuwkomers in de branche. Voor bedrijven die op zoek zijn naar wat jeugdige instroom in hun bedrijf een goede gelegenheid om aan te haken. Op 18 februari is er op het IFES Global Village een netwerkmeeting waarbij de deelnemers van de door CLC-Vecta georganiseerde beurstrip naar Euroshop aanhaken.

InnovationsHub

Eveneens in Hal 4 is er de InnovationsHub. Het is een 90 vierkante meter groot ‘ideeënlandschap’, waar innovatieve toekomstvisies op het gebied van mens-technologie-interactie, virtuele en augmented reality en klantervaring tot leven worden gebracht. Zodra bezoekers het gebied betreden, worden ze onderdeel van een interdisciplinair netwerk dat is gestart door de Düsseldorf University of Applied Sciences, tennagels Medientechnik en LAVAlabs Moving Images.

Deze denktank belooft creatieve inspiratie en multi-sensuele indrukken, waarbij ze de wereld van ideeën van geïnteresseerde beursbezoekers, klanten en visionairs laat schitteren. Als bezoeker kun je daar diverse innovatieve workshops uitproberen.

Leave Your Touch

Eveneens in het segment Expo & Event Marketing is er een themastand van de studie Retail Design van de Hogeschool van Düsseldorf. De 665 vierkante meter omvattende presentatie heeft als thema Premium City, een visionaire stad in het jaar 2050 waarin retail, openbare ruimte en mobiliteit samenkomen. De stad is opgebouwd uit tien individuele projecten en biedt tevens een podium voor lezingen en evenementen.

Van dezelfde hogeschool is er in Hal 5 de tentoonstelling Leave Your Touch. De 19 meewerkende studenten en afgestudeerden gaan daarbij verder dan alleen de focus op het letterlijk aanraken. De essentie van het project is de metaforische betekenis van contact maken, verbinden en netwerken. Basisidee is dat elke beursbezoeker zijn individuele aanraking kan achterlaten en ontvangen, wat het project doet groeien.

Euroshop Designers Village 2017
Designers Village heeft voor Euroshop 2020 een upgrade gekregen ten opzichte van de vorige editie. | Foto: Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

Designers Village

Wie zich buiten het beurzen- en eventmarketingsegment begeeft zal nog vele andere Special Areas vinden. Speciaal aan te bevelen is het Designers Village in Hal 12. Hier vind je innovatieve en originele ideeën, diensten en middelen voor productpresentaties en doelgroepcommunicatie. Beursorganisator Messe Düsseldorf heeft het ontwerpersdorp een upgrade gegeven. Met meer luxueuze stands en een meer ruimtelijke lounge indeling zal het Designer Village tevens een ontspannende oase zijn tussen de naar verwachting weer gonzende vijftien beurshallen.

 


Praktische informatie

EuroShop 2020 is voor vakbezoekers van zondag 16 tot en met donderdag 20 februari dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur geopend. Een dagkaart kost 80 euro (60 euro in de online voorverkoop), een tweedagenkaart 120 euro (100 euro vooraf online) en een doorlopende kaart 180 euro (150 euro in de online voorverkoop). Bij de entreekaarten is gratis vervoer naar en van EuroShop met het openbaar vervoer in de regio (Verkehrsverbund-Rhein-Ruhr) inbegrepen.

 


Hal 1 Messe DüsseldorfKennismaken met de nieuwe Hal 1

Tijdens je bezoek aan Euroshop 2020 kun je meteen kennismaken met de nieuwe Hal 1, die sinds september 2019 in gebruik is.

Als onderdeel van de vernieuwing van Ingang Zuid van Messe Düsseldorf zijn de kleinere hallen 1 en 2 afgebroken en vervangen door hypermoderne nieuwbouw. Hal 1 is 158 meter lang, 77 meter breed, omvat meer dan 12.000 vierkante meter tentoonstellingsoppervlakte en heeft 7 toegangspoorten.

Voor voetgangers is de hal door middel van een brug vanaf de eerste etage met Congress Center Düsseldorf (CCD Süd) verbonden. Naast de aansluiting op de hallen 3 en 4, is er ook een verbinding met de rest van het beursterrein.

 


Ontwerp en schaalmodel stand Adexpo EuroShop 2020Studenten ontwerpen stand Adexpo

Adexpo heeft een dertigtal studenten van de opleiding (Allround) Stand- en Decorbouwer van Nimeto Utrecht gevraagd om met een frisse blik een standontwerp te maken voor Euroshop 2020.

Op bezoek bij het verhuurbedrijf van beursmeubilair in Roosendaal kregen de studenten een briefing met daarin de volgende vier doelstellingen voor de beursdeelname:

  1. Adexpo presenteren als trendzetter in designmeubilair, met daarbij de presentatie van de nieuwe collectie.
  2. Ontmoeting met het Nederlandse en Duitse team stimuleren; een wees welkom uitstraling van de stand.
  3. Een grotere naamsbekendheid creëren in de wereld van beurzen en evenementen.
  4. Het internationale karakter van Adexpo, met meer dan 700 events per jaar in Noordwest Europa, benadrukken.

Winnend ontwerp

Met deze informatie mochten de studenten hun creativiteit de vrije loop laten. Onder professionele begeleiding van ontwerpster Suzanne Morsch werden diverse hebben de

creatieve en tevens functionele ontwerpen ontwikkeld, die in november 2019 zijn gepresenteerd en toegelicht aan André van Bezooijen (eigenaar Adexpo) en Tessie Korsmit (Sales & Marketing Manager).

Het ontwerp met schaalmodel van Veere Candel, eerstejaars student aan Nimeto Utrecht, werd het meest gewaardeerd. De core business van Adexpo – het verhuren van design-meubilair geleverd door heel West-Europa –kwam in het design goed tot zijn recht, waarbij op professionele wijze gebruik werd gemaakt van ruimte en licht.

Veere Candel’s ontwerp heeft dan ook de basis gevormd voor de Adexpo-stand op Euroshop 2020; Hal 5 / B39.