Magazine
Contact
Home
Vakbeurs Hout & Meer van de markt gehaald
VNU Exhibitions trekt het initiatief voor de vakbeurs Hout & Meer terug. Uit onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt dat de houtverwerkende sector ook in 2014 niet van plan is te investeren in kapitaalgoederen. De markt zal naar verwachting pas in de loop van 2015 voorzichtig herstellen. Volgens de beursorganisator is er op dit moment onvoldoende draagvlak voor een dergelijk evenement. Hout & Meer stond dit najaar gepland.

Het onderzoek is uitgevoerd onder timmerfabrikanten. Dit is gebeurd in opdracht van VNU Exhibitions met als doel de marktpotentie voor Hout & Meer in kaart te brengen.

In 2012 en 2013 hebben timmerfabrikanten het zwaar gehad, constateert USP Marketing Consultancy, gespecialiseerd onderzoeksbureau in de bouw en installatie. Door de bank genomen zijn omzet en rendement met 30% tot 50% gedaald. Bedrijven die hun hoofd boven water hebben kunnen houden, hebben ingeteerd op hun financiële reserves. Ze hebben investeringen uit- of afgesteld, hebben hun voorraden teruggebracht en het personeelsbestand verder gereduceerd.

Volgens USP Marketing Consultancy is er sprake van aanhoudende malaise. In de periode 2009 tot 2012 had de timmerindustrie het ook al zwaar. De brancheomzet daalde in die periode met 39%, het aantal werknemers onder de timmer-CAO daalde met 41% tot 8.000 personen. De conjuctuurmonitor van het CBS laat zien dat de investeringsverwachtingen voor de timmerindustrie nog steeds negatief zijn.

De ondervraagden geven aan dat er technisch gezien geen noodzaak is op dit moment hun bestaande machinepark te vervangen. De kwaliteit van de machines is zo goed dat ze een zeer lange levensduur hebben, bovendien leidde beperkte inzet van de capaciteit tot weinig slijtage.

VNU Exhibitions constateert dat er op dit moment onvoldoende draagvlak is voor een evenement gericht op houtbewerkingsmachines. Beurzen zijn volgens de respondenten een belangrijke bron voor informatie. Volgens de beursorganisator zijn er nog voldoende alternatieven voor de branche om elkaar te ontmoeten. Voorbeelden daarvan zijn HoutPro+ voor leveranciers van houtbewerkingsmachines en de BouwBeurs geflankeerd door de beurzen GEVEL en Renovatie tijdens de Week van de Bouw in februari 2015.


2014-02-17
Duitse beurzen die zich op een regionaal publiek richten hebben het goed gedaan in 2016. Ze blijven een wezenlijke bouwsteen in de communicatie met regionale doelgroepen, zo blijkt uit berekeningen van de AUMA, Institut der Deutschen Messewirtschaft.
 
Bezoekers van internationale en nationale vakbeurzen in Duitsland verblijven gemiddeld 1,6 dag op de beursvloer. Dit blijkt uit een analyse van enquêtes onder vakbezoekers op 107 beurzen in 2016.
 
De tweede editie van Out of the Box 2017 groeit met meer dan 30 procent. Ruim eenvijfde van de deelnemende leveranciers is internationaal. Tijdens het grootste event voor de juwelier, fashionstore en conceptstore in de Benelux presenteren meer dan 250 merken zich op 10 en 11 september in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 
GroenTechniek Holland krijgt een pop-up stadspark. Op Nederlands grootste vakbeurs voor groenprofessionals tonen Husqvarna Nederland, Tonsel Boomkwekerijen, Van Berkel Groep en Van Vliet Kastanjehout hoe een compleet stadspark van zo’n 3.000 vierkante meter snel en eenvoudig te realiseren is.
 
De bovencorridor van Rotterdam Ahoy tussen de Hallen 2 t/m 5 wordt de komende tijd volledig verwijderd. Gedurende negen weken gaat de bouwcombinatie Hart van Zuid (Heijmans en Ballast Nedam) aan de slag met de sloop van de gehele constructie. Het einde van de werkzaamheden heeft een harde deadline, de hallen zijn 13 september nodig voor de vakbeurs Gastvrij Rotterdam. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV