Magazine
Contact
Home
Nieuwe duurzame modebeurs: GO Fashion Fair
Nederland is een modebeurs rijker. Op 26 en 27 januari 2014 – tijdens de Amsterdam Fashion Week en tegelijk met de vakbeurs De Modefabriek – vindt de eerste editie van GO Fashion Fair plaats, de eerste zelfstandige modebeurs op het gebied van duurzame mode. Locatie is het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

GO is de afkorting van Green Orange en Green Orange Fashion is de naam van de organiserende partij. Green Orange Fashion is geen onbekende in de internationale mode- en modebeurzenwereld. “Green Orange Fashion is een internationaal B2B platform voor duurzame modemerken en internationale inkopers’, legt oprichtster Sylvie Verdierre uit. “Sinds een paar jaar organiseren we Nederlandse paviljoens, met Nederlandse eco-labels, op internationale modebeurzen, zoals Who's Next Prêt-à-Porter Paris en In-fashion in München.”

Volgens Verdierre is de tijd nu rijp voor een volgende stap. “Beursdeelname in het buitenland is voor labels een vrij kostbare onderneming, ook al gaat het om een gezamenlijke deelname. Daar kwam bij dat de bestaande beurzen niet helemaal aan de behoefte van onze leden voldeden. Ook op Mint, het onderdeel van de Modefabriek dat zich op duurzame kleding richt, voelden ze zich niet helemaal thuis. Kortom, we kregen steeds vaker de vraag of we niet zelf iets wilden organiseren.”

Verdierre: “GO Fashion Fair wordt een internationale beurs, waar Nederlandse en buitenlandse eco-labels zich presenteren aan binnen- en buitenlandse inkopers, agenten en journalisten. De beurs is toegankelijk voor alle eco-merken, dus niet alleen voor de labels die bij Green Orange zijn aangesloten, al zullen zij wel een voordeliger tarief genieten.”

Het liefst had Verdierre een samenwerking met de Modefabriek gezien, maar die zien voorlopig van een samenwerking af. “Op zich begrijpelijk”, aldus Verdierre. "Het is nog pril. Ons motto is ‘samen sterk’. Als je dingen samen doet, kun je veel meer bereiken. En dat is natuurlijk wel ons doel: zoveel mogelijk mensen warm maken voor kleding die is ontworpen en gemaakt met respect voor mens en natuur. Misschien dat het volgend jaar of over een paar jaar alsnog tot een samenwerking komt.”

Voorlopig is Green Fashion Orange druk bezig met de realisatie van de eerste GO Fashion Fair. Het doel is om tussen de 50 en 70 merken te presenteren. Op de beurs zullen vooral damesmerken te vinden zijn, maar ook heren- en kindermode, accessoires en eventueel lifestyleproducten. Verdierre benadrukt dat ook bij de organisatie van de beurs zoveel mogelijk voor duurzame alternatieven wordt gekozen. “Denk bijvoorbeeld aan recyclebare stands”, vertelt ze “Of dat de bezoekers zoveel mogelijk met het openbaar vervoer of met een boot naar de verschillende fashion events in Amsterdam worden vervoerd.”

2013-09-25
Duitse beurzen die zich op een regionaal publiek richten hebben het goed gedaan in 2016. Ze blijven een wezenlijke bouwsteen in de communicatie met regionale doelgroepen, zo blijkt uit berekeningen van de AUMA, Institut der Deutschen Messewirtschaft.
 
Bezoekers van internationale en nationale vakbeurzen in Duitsland verblijven gemiddeld 1,6 dag op de beursvloer. Dit blijkt uit een analyse van enquêtes onder vakbezoekers op 107 beurzen in 2016.
 
De tweede editie van Out of the Box 2017 groeit met meer dan 30 procent. Ruim eenvijfde van de deelnemende leveranciers is internationaal. Tijdens het grootste event voor de juwelier, fashionstore en conceptstore in de Benelux presenteren meer dan 250 merken zich op 10 en 11 september in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 
GroenTechniek Holland krijgt een pop-up stadspark. Op Nederlands grootste vakbeurs voor groenprofessionals tonen Husqvarna Nederland, Tonsel Boomkwekerijen, Van Berkel Groep en Van Vliet Kastanjehout hoe een compleet stadspark van zo’n 3.000 vierkante meter snel en eenvoudig te realiseren is.
 
De bovencorridor van Rotterdam Ahoy tussen de Hallen 2 t/m 5 wordt de komende tijd volledig verwijderd. Gedurende negen weken gaat de bouwcombinatie Hart van Zuid (Heijmans en Ballast Nedam) aan de slag met de sloop van de gehele constructie. Het einde van de werkzaamheden heeft een harde deadline, de hallen zijn 13 september nodig voor de vakbeurs Gastvrij Rotterdam. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV