Magazine
Contact
Home
Innovatie-estafette: bijzonder beursproject
De vierde editie van de innovatie-estafette staat gepland op 4 oktober in de Van Nelle Ontwerp Fabriek in Rotterdam. Op de innovatie-estafette worden alle nieuwe, inspirerende, innovatieve ideeen in Nederland getoond en besproken. Dankzij de bijzondere beursvloer en het brochure vrije karakter is het kennisevenement zelf ook behoorlijk innovatief.

"De insteek van deze estafette is om samen tot een innovatiever Nederland te komen", vertelt  Marisa Monsanto, algemeen projectleider Innovatie-estafette bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. "Bij een evenement als de innovatie-estafette past een andere, niet traditionele, opzet van het beursgedeelte. Geen wandjes, geen standaard grijze stand met overal foto’s en flatscreens die filmpjes draaien. Wij willen een innovatieve beurs neerzetten. In de film Dogville van Lars von Trier hebben we inspiratie voor deze vernieuwde beursopzet gevonden."

De film Dogville wordt gekenmerkt door het ontbreken van gebouwen. De hele film speelt zich af in Dogville. Het dorpje wordt uitgebeeld door een platte set waarbij de huizen worden aangegeven door witte lijnen op de grond. Ook de namen van de bewoners zijn op de grond geschreven. Tijdens de scènes ziet men op de achtergrond de andere dorpsbewoners in hun 'huizen' rustig hun eigen bezigheden hebben. Dogville is opgezet in een grote fabriekshal; daarbuiten is niet gefilmd.

Het beursconcept is een idee van De Club van Delft: een innovatiepartner voor bedrijven door een brug te slaan tussen de uitdagingen binnen organisaties en de kennis binnen kennisinstellingen. Eén van de uitvoerders van het project is Nathan Volkers. Hij vertelt wat het beursconcept concreet voor de standhouders betekent en wat het verschil is met tradionele beurzen. "Het belangrijkste verschil met andere beurzen zijn de ontbrekende wanden. Wij willen een open beurs waar men letterlijk over de grenzen heen kan kijken. Waar de bezoekers van de ene stand zo kunnen doorlopen – of kijken naar de buurmanstand. Verder leert de ervaring dat na de beurs gemiddeld twee containers brochures worden weggegooid. De Innovatie-estafette wordt een brochure vrij evenement. Standhouders kunnen hun promomateriaal digitaal aan de bezoeker overhandigen of na de beurs toe zenden. Standhouders trekken de aandacht door middel van een object of een originele voorstelling van hun initiatief. Dit kan een installatie zijn, een prototype, een maquette of wat dan ook. Hoe mooier hoe beter. Tot slot krijgt iedere deelnemer een open ruimte van 4x4 meter voorzien van vloerbedekking en de mogelijkheid de naam van het project, de partners et cetera te laten zien, en eventueel een statafel. Wij zorgen voor bewegwijzering zodat de bezoeker zijn weg vindt. "

Een andere belangrijk verschil met traditionele beurzen is dat de deelnemers gratis op de beurs kunnen staan. Dan moeten ze echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen. "Deelnemers geven hun presentatie niet alleen", legt Volkers uit. "Maar gezamenlijk met de partner(s). Oftewel: de bedenker — de uitvoerder — de gebruikmaker. We willen hier het samenspel van de verschillende partners die betrokken zijn laten zien. Betrokkenheid en uitvoering van de innovatie die ervoor zorgt dat Nederland duurzaam wordt ingericht. Dit is immers een voorwaarde voor een actieve ontwikkeling van de economie die ons land nodig heeft."



2011-08-29
Na een aantal verliesgevende jaren heeft Jaarbeurs in Utrecht een positief resultaat behaald over 2017. Vorig jaar eindige het bedrijfsresultaat op 6,9 miljoen euro, tegenover  -7,3 euro in 2016. De omzet steeg van 111,1 naar 115,7 miljoen euro. Dit blijkt uit het geïntegreerde jaarverslag dat Jaarbeurs op 12 april heeft gepubliceerd.
Het nieuwe vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) geeft bezoekers een blik in het onderwijs van de toekomst. POF 2018 is een facility-vakbeurs specifiek voor onderwijsinstellingen (van PO tot WO) en vindt plaats op 24 en 25 april 2018 in Hart van Holland Nijkerk.
 
De eerste voorjaarseditie van Bike MOTION in Utrecht heeft 41.376 bezoekers getrokken. De beurs werd naast E-bike Xperience en de Fiets en Wandelbeurs georganiseerd en een ticket voor een van deze events, gaf ook toegang tot de andere twee. Bike MOTION vond plaats van 2 tot en met 4 maart in de Jaarbeurs. 
 
De International Amsterdam Motor Show (IAMS), de nieuwe autoshow in RAI Amsterdam, heeft 58.245 bezoekers getrokken. De show vond plaats van 29 maart tot en met 2 april. In tegenstelling tot de Autorai die tweejaarlijks werd georganiseerd zal de IAMS elk jaar terugkomen in de kalender van de RAI. 
 
De eerste editie van retail event Spotlight heeft 1.348 bezoekers getrokken. Op de voorjaarseditie waren bijna 120 exposanten aanwezig die zo'n 250 merken presenteerden. Er waren producten te vinden voor de branches koken, gedekte tafel, huishoudelijke artikelen, woonaccessoires, gifts, fashion, design artikelen, lifestyle producten, stationery, boeken, koffie en thee, food, speelgoed en kinderproducten. Spotlight is georganiseerd door BoxEvents en vond plaats op 11 en 12 maart in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV