Magazine
Contact
Home
Innovatie-estafette: bijzonder beursproject
De vierde editie van de innovatie-estafette staat gepland op 4 oktober in de Van Nelle Ontwerp Fabriek in Rotterdam. Op de innovatie-estafette worden alle nieuwe, inspirerende, innovatieve ideeen in Nederland getoond en besproken. Dankzij de bijzondere beursvloer en het brochure vrije karakter is het kennisevenement zelf ook behoorlijk innovatief.

"De insteek van deze estafette is om samen tot een innovatiever Nederland te komen", vertelt  Marisa Monsanto, algemeen projectleider Innovatie-estafette bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. "Bij een evenement als de innovatie-estafette past een andere, niet traditionele, opzet van het beursgedeelte. Geen wandjes, geen standaard grijze stand met overal foto’s en flatscreens die filmpjes draaien. Wij willen een innovatieve beurs neerzetten. In de film Dogville van Lars von Trier hebben we inspiratie voor deze vernieuwde beursopzet gevonden."

De film Dogville wordt gekenmerkt door het ontbreken van gebouwen. De hele film speelt zich af in Dogville. Het dorpje wordt uitgebeeld door een platte set waarbij de huizen worden aangegeven door witte lijnen op de grond. Ook de namen van de bewoners zijn op de grond geschreven. Tijdens de scènes ziet men op de achtergrond de andere dorpsbewoners in hun 'huizen' rustig hun eigen bezigheden hebben. Dogville is opgezet in een grote fabriekshal; daarbuiten is niet gefilmd.

Het beursconcept is een idee van De Club van Delft: een innovatiepartner voor bedrijven door een brug te slaan tussen de uitdagingen binnen organisaties en de kennis binnen kennisinstellingen. Eén van de uitvoerders van het project is Nathan Volkers. Hij vertelt wat het beursconcept concreet voor de standhouders betekent en wat het verschil is met tradionele beurzen. "Het belangrijkste verschil met andere beurzen zijn de ontbrekende wanden. Wij willen een open beurs waar men letterlijk over de grenzen heen kan kijken. Waar de bezoekers van de ene stand zo kunnen doorlopen – of kijken naar de buurmanstand. Verder leert de ervaring dat na de beurs gemiddeld twee containers brochures worden weggegooid. De Innovatie-estafette wordt een brochure vrij evenement. Standhouders kunnen hun promomateriaal digitaal aan de bezoeker overhandigen of na de beurs toe zenden. Standhouders trekken de aandacht door middel van een object of een originele voorstelling van hun initiatief. Dit kan een installatie zijn, een prototype, een maquette of wat dan ook. Hoe mooier hoe beter. Tot slot krijgt iedere deelnemer een open ruimte van 4x4 meter voorzien van vloerbedekking en de mogelijkheid de naam van het project, de partners et cetera te laten zien, en eventueel een statafel. Wij zorgen voor bewegwijzering zodat de bezoeker zijn weg vindt. "

Een andere belangrijk verschil met traditionele beurzen is dat de deelnemers gratis op de beurs kunnen staan. Dan moeten ze echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen. "Deelnemers geven hun presentatie niet alleen", legt Volkers uit. "Maar gezamenlijk met de partner(s). Oftewel: de bedenker — de uitvoerder — de gebruikmaker. We willen hier het samenspel van de verschillende partners die betrokken zijn laten zien. Betrokkenheid en uitvoering van de innovatie die ervoor zorgt dat Nederland duurzaam wordt ingericht. Dit is immers een voorwaarde voor een actieve ontwikkeling van de economie die ons land nodig heeft."



2011-08-29
Duitse beurzen die zich op een regionaal publiek richten hebben het goed gedaan in 2016. Ze blijven een wezenlijke bouwsteen in de communicatie met regionale doelgroepen, zo blijkt uit berekeningen van de AUMA, Institut der Deutschen Messewirtschaft.
 
Bezoekers van internationale en nationale vakbeurzen in Duitsland verblijven gemiddeld 1,6 dag op de beursvloer. Dit blijkt uit een analyse van enquêtes onder vakbezoekers op 107 beurzen in 2016.
 
De tweede editie van Out of the Box 2017 groeit met meer dan 30 procent. Ruim eenvijfde van de deelnemende leveranciers is internationaal. Tijdens het grootste event voor de juwelier, fashionstore en conceptstore in de Benelux presenteren meer dan 250 merken zich op 10 en 11 september in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 
GroenTechniek Holland krijgt een pop-up stadspark. Op Nederlands grootste vakbeurs voor groenprofessionals tonen Husqvarna Nederland, Tonsel Boomkwekerijen, Van Berkel Groep en Van Vliet Kastanjehout hoe een compleet stadspark van zo’n 3.000 vierkante meter snel en eenvoudig te realiseren is.
 
De bovencorridor van Rotterdam Ahoy tussen de Hallen 2 t/m 5 wordt de komende tijd volledig verwijderd. Gedurende negen weken gaat de bouwcombinatie Hart van Zuid (Heijmans en Ballast Nedam) aan de slag met de sloop van de gehele constructie. Het einde van de werkzaamheden heeft een harde deadline, de hallen zijn 13 september nodig voor de vakbeurs Gastvrij Rotterdam. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV