Magazine
Contact
Home
Beurzensector klimt uit dal volgens beurscijfers CLC-VECTA
De beurzensector is in 2010 uit het diepe dal van 2009 geklommen. Dit blijkt uit het jaarrapport dat door onderzoeksbureau Respons is opgesteld in opdracht van branchevereniging CLC-VECTA. "Dat is positief", aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA. "Maar uit de cijfers blijkt ook dat we er nog niet zijn. Ook in 2011 moeten we hard aan verder herstel blijven werken."

In opdracht van CLC-VECTA inventariseert Respons jaarlijks de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. De gegevens over 2010 laten zien dat de bruto mediabestedingen en de verhuurde standruimte van exposanten in vergelijking met 2009 zijn gestegen. Maar ook dat de markt nog niet op het niveau van voor de financiële crisis terug is. Hetzelfde geldt voor de aantallen bezoekers en exposanten.

De omzetstijging van de beurzensector in 2010 kwam mede tot stand door een aantal grote (niet-jaarlijkse) internationale beurzen die op de agenda stonden. In totaal trokken deze beurzen ruim 50.000 buitenlandse zakelijke bezoekers. Op basis van bestedingscijfers van het NBTC zorgden deze buitenlandse vakbeursbezoekers voor een economische impuls van circa € 50 miljoen in 2010.

De bruto mediabestedingen aan beurzen kwamen in 2010 uit op € 380 miljoen euro. De totale bruto mediabestedingen komen uit op ca. € 6 miljard. Daarvan neemt het medium televisie de helft voor haar rekening. De bestedingen aan de grootste mediumtypen zien er over 2010 als volgt uit:
Televisie € 3,3 miljard
Printmedia € 1,5 miljard
Direct mail € 834 miljoen
Folders € 587 miljoen
Radio € 567 miljoen
Beurzen € 380 miljoen
Out-of-home € 307 miljoen
Internet € 148 miljoen
(Bron: Nielsen Media Research, voor meer info zie nl.nielsen.com)

De Top 5 grootste vak- en publieksbeurzen in 2010 naar aantal bezoeken ziet er als volgt uit:

Vakbeurzen
VSK - 57.123 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
Horecava - 50.493 bezoeken - RAI Exhibitions
IBC - 48.521 bezoeken - IBC
Techni-Show - 44.410 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
Rundvee Relatiedagen - 35.000 bezoeken -  Evenementenhal

Publieksbeurzen
De Huishoudbeurs - 243.993 bezoeken -  RAI Exhibitions
Vakantiebeurs - 117.335 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
50-PlusBeurs - 98.000 bezoeken - Plus Producties
Motorbeurs Utrecht - 95.359 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
LEGO® WORLD - 90.000 bezoeken - Libéma Exhibitions
(Bron: beursorganisatoren, Respons)

Voor leden van CLC-VECTA is het volledige rapport met alle gegevens en cijfers kosteloos verkrijgbaar. Niet-leden kunnen het rapport tegen een vergoeding van € 35,- verkrijgen.
www.clcvecta.nl



2011-06-06
Na een aantal verliesgevende jaren heeft Jaarbeurs in Utrecht een positief resultaat behaald over 2017. Vorig jaar eindige het bedrijfsresultaat op 6,9 miljoen euro, tegenover  -7,3 euro in 2016. De omzet steeg van 111,1 naar 115,7 miljoen euro. Dit blijkt uit het geïntegreerde jaarverslag dat Jaarbeurs op 12 april heeft gepubliceerd.
Het nieuwe vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) geeft bezoekers een blik in het onderwijs van de toekomst. POF 2018 is een facility-vakbeurs specifiek voor onderwijsinstellingen (van PO tot WO) en vindt plaats op 24 en 25 april 2018 in Hart van Holland Nijkerk.
 
De eerste voorjaarseditie van Bike MOTION in Utrecht heeft 41.376 bezoekers getrokken. De beurs werd naast E-bike Xperience en de Fiets en Wandelbeurs georganiseerd en een ticket voor een van deze events, gaf ook toegang tot de andere twee. Bike MOTION vond plaats van 2 tot en met 4 maart in de Jaarbeurs. 
 
De International Amsterdam Motor Show (IAMS), de nieuwe autoshow in RAI Amsterdam, heeft 58.245 bezoekers getrokken. De show vond plaats van 29 maart tot en met 2 april. In tegenstelling tot de Autorai die tweejaarlijks werd georganiseerd zal de IAMS elk jaar terugkomen in de kalender van de RAI. 
 
De eerste editie van retail event Spotlight heeft 1.348 bezoekers getrokken. Op de voorjaarseditie waren bijna 120 exposanten aanwezig die zo'n 250 merken presenteerden. Er waren producten te vinden voor de branches koken, gedekte tafel, huishoudelijke artikelen, woonaccessoires, gifts, fashion, design artikelen, lifestyle producten, stationery, boeken, koffie en thee, food, speelgoed en kinderproducten. Spotlight is georganiseerd door BoxEvents en vond plaats op 11 en 12 maart in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV