Magazine
Contact
Home
Beurzensector klimt uit dal volgens beurscijfers CLC-VECTA
De beurzensector is in 2010 uit het diepe dal van 2009 geklommen. Dit blijkt uit het jaarrapport dat door onderzoeksbureau Respons is opgesteld in opdracht van branchevereniging CLC-VECTA. "Dat is positief", aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA. "Maar uit de cijfers blijkt ook dat we er nog niet zijn. Ook in 2011 moeten we hard aan verder herstel blijven werken."

In opdracht van CLC-VECTA inventariseert Respons jaarlijks de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. De gegevens over 2010 laten zien dat de bruto mediabestedingen en de verhuurde standruimte van exposanten in vergelijking met 2009 zijn gestegen. Maar ook dat de markt nog niet op het niveau van voor de financiële crisis terug is. Hetzelfde geldt voor de aantallen bezoekers en exposanten.

De omzetstijging van de beurzensector in 2010 kwam mede tot stand door een aantal grote (niet-jaarlijkse) internationale beurzen die op de agenda stonden. In totaal trokken deze beurzen ruim 50.000 buitenlandse zakelijke bezoekers. Op basis van bestedingscijfers van het NBTC zorgden deze buitenlandse vakbeursbezoekers voor een economische impuls van circa € 50 miljoen in 2010.

De bruto mediabestedingen aan beurzen kwamen in 2010 uit op € 380 miljoen euro. De totale bruto mediabestedingen komen uit op ca. € 6 miljard. Daarvan neemt het medium televisie de helft voor haar rekening. De bestedingen aan de grootste mediumtypen zien er over 2010 als volgt uit:
Televisie € 3,3 miljard
Printmedia € 1,5 miljard
Direct mail € 834 miljoen
Folders € 587 miljoen
Radio € 567 miljoen
Beurzen € 380 miljoen
Out-of-home € 307 miljoen
Internet € 148 miljoen
(Bron: Nielsen Media Research, voor meer info zie nl.nielsen.com)

De Top 5 grootste vak- en publieksbeurzen in 2010 naar aantal bezoeken ziet er als volgt uit:

Vakbeurzen
VSK - 57.123 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
Horecava - 50.493 bezoeken - RAI Exhibitions
IBC - 48.521 bezoeken - IBC
Techni-Show - 44.410 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
Rundvee Relatiedagen - 35.000 bezoeken -  Evenementenhal

Publieksbeurzen
De Huishoudbeurs - 243.993 bezoeken -  RAI Exhibitions
Vakantiebeurs - 117.335 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
50-PlusBeurs - 98.000 bezoeken - Plus Producties
Motorbeurs Utrecht - 95.359 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
LEGO® WORLD - 90.000 bezoeken - Libéma Exhibitions
(Bron: beursorganisatoren, Respons)

Voor leden van CLC-VECTA is het volledige rapport met alle gegevens en cijfers kosteloos verkrijgbaar. Niet-leden kunnen het rapport tegen een vergoeding van € 35,- verkrijgen.
www.clcvecta.nl



2011-06-06
Vakbeurs Energie bracht dit jaar 11.496 bezoekers naar De Brabanthallen in Den Bosch. Dat waren er iets meer dan in 2016 toen er 11.024 mensen op af kwamen. Het aanpalende Ecomobiel was goed voor ruim 5.000 geïnteresseerden, ongeveer evenveel als vorig jaar. 
 
Voor de 2017 editie van SILMO Paris, van 6 tot en met 9 oktober, zijn 37.337 bezoekers toegestroomd. Dat is een stijging van 10,5 procent vergeleken met de editie uit 2016. Er waren 957 exposanten aanwezig, waaronder 154 nieuwe deelnemende bedrijven. 
 
Intertraffic, de vakbeurs voor de mondiale verkeerssector georganiseerd door RAI Amsterdam, breidt uit naar Indonesië met Intertraffic Indonesia 2018. Het evenement richt zich op de nieuwste verkeers- en mobiliteitsoplossingen voor de verschillende verkeersproblemen die zich in het land voordoen. Intertraffic Indonesia 2018 vindt plaats van 31 oktober tot 2 november 2018 gelijktijdig met de Indonesia Infrastructure Week (IIW), Konstruksi Indonesia en The Big 5 Construct Indonesia.
 
Organisatoren 402 Events en Cars & Business hebben een nieuwe autobeurs op de kalender gezet: de International Amsterdam Motor Show (IAMS). Deze beurs met speciale en zeldzame auto's voor de liefhebber zal plaatsvinden van 30 maart tot en met 2 april 2018 in RAI Amsterdam. 
 
Wereld op Wielen Holland (WOW) is een nieuwe autoshow die zal plaatsvinden op 9,10 en 11 maart 2018 in Jaarbeurs in Utrecht. Volgens organisatoren Chris Akse van Akse Automotive Advies en Jan-Willem van Bodengraven van Haddassah! Events moet het een landelijke retailbeurs worden. Nu de AutoRAI en Autoweek Live van de beurzenkalender verdwenen zijn, zagen zij ruimte voor een nieuw initiatief.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV