Magazine
Contact
Home
Beurzensector klimt uit dal volgens beurscijfers CLC-VECTA
De beurzensector is in 2010 uit het diepe dal van 2009 geklommen. Dit blijkt uit het jaarrapport dat door onderzoeksbureau Respons is opgesteld in opdracht van branchevereniging CLC-VECTA. "Dat is positief", aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA. "Maar uit de cijfers blijkt ook dat we er nog niet zijn. Ook in 2011 moeten we hard aan verder herstel blijven werken."

In opdracht van CLC-VECTA inventariseert Respons jaarlijks de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. De gegevens over 2010 laten zien dat de bruto mediabestedingen en de verhuurde standruimte van exposanten in vergelijking met 2009 zijn gestegen. Maar ook dat de markt nog niet op het niveau van voor de financiële crisis terug is. Hetzelfde geldt voor de aantallen bezoekers en exposanten.

De omzetstijging van de beurzensector in 2010 kwam mede tot stand door een aantal grote (niet-jaarlijkse) internationale beurzen die op de agenda stonden. In totaal trokken deze beurzen ruim 50.000 buitenlandse zakelijke bezoekers. Op basis van bestedingscijfers van het NBTC zorgden deze buitenlandse vakbeursbezoekers voor een economische impuls van circa € 50 miljoen in 2010.

De bruto mediabestedingen aan beurzen kwamen in 2010 uit op € 380 miljoen euro. De totale bruto mediabestedingen komen uit op ca. € 6 miljard. Daarvan neemt het medium televisie de helft voor haar rekening. De bestedingen aan de grootste mediumtypen zien er over 2010 als volgt uit:
Televisie € 3,3 miljard
Printmedia € 1,5 miljard
Direct mail € 834 miljoen
Folders € 587 miljoen
Radio € 567 miljoen
Beurzen € 380 miljoen
Out-of-home € 307 miljoen
Internet € 148 miljoen
(Bron: Nielsen Media Research, voor meer info zie nl.nielsen.com)

De Top 5 grootste vak- en publieksbeurzen in 2010 naar aantal bezoeken ziet er als volgt uit:

Vakbeurzen
VSK - 57.123 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
Horecava - 50.493 bezoeken - RAI Exhibitions
IBC - 48.521 bezoeken - IBC
Techni-Show - 44.410 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
Rundvee Relatiedagen - 35.000 bezoeken -  Evenementenhal

Publieksbeurzen
De Huishoudbeurs - 243.993 bezoeken -  RAI Exhibitions
Vakantiebeurs - 117.335 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
50-PlusBeurs - 98.000 bezoeken - Plus Producties
Motorbeurs Utrecht - 95.359 bezoeken - VNU Exhibitions Europe
LEGO® WORLD - 90.000 bezoeken - Libéma Exhibitions
(Bron: beursorganisatoren, Respons)

Voor leden van CLC-VECTA is het volledige rapport met alle gegevens en cijfers kosteloos verkrijgbaar. Niet-leden kunnen het rapport tegen een vergoeding van € 35,- verkrijgen.
www.clcvecta.nl



2011-06-06
Logistics & Distribution heeft in combinatie met Empack en Automation op 5 en 6 april zo'n 8.300 bezoekers ontvangen. Het was voor het eerst dat de drie vakbeurzen voor de verpakkingsindustie en de logistieke markt samen georganiseerd werden in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch.
 
Rotterdam Ahoy organiseert in samenwerking met founding partners het nieuwe platform VEG., wat staat voor Vak Event Groentehelden. Het event dat op 20 en 21 juni 2018 zal plaatsvinden in de Onderzeebootloods in Rotterdam is voor iedereen die beroepsmatig te maken heeft met versproducten. Beleving, inspiratie en de toekomst staan centraal.
 
MECC Maastricht organiseert van 20 tot en met 22 oktober 2017 het nieuwe event Euro Cycling XP. Het evenement is een coproductie van Euro Cycling XP, Flanders Bike Valley en MECC Maastricht. Doel van oud-wielrenner en initiator Stephan Räkers is het gat te dichten dat aan het eind van het wieler- en MTB seizoen ontstaat en loopt tot aan het volgend voorjaar wanneer fietsbeurzen als BikeMotion en de Fiets-en Wandelbeurs plaatsvinden.
 
Vakdagen Parket & Woninginrichter (VPWI) gaat per direct verder als Interieur Collectie Dagen. VPWI is van oorsprong een vloeren vakbeurs. Door de uitbreiding van verschillende segmenten in de afgelopen jaren en de samenwerking met Kone advies (organisator van Floor Expo) vond organisator Evenementenhal het tijd voor een nieuwe naam die beter past bij het huidige concept.
 
Evenementenhal Hardenberg heeft een aantal nieuwe speerpunten opgesteld voor de editie van Recreatie Vakbeurs in november 2017. Dit na overleg met specialisten uit de branche. De beurs wordt landelijk gepositioneerd en zal ook meer op exposanten en bezoekers uit België en Duitsland mikken. Daarvoor zijn er meer blikvangers nodig op de beursvloer. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV