Magazine
Contact
Home
Robots gidsen bezoeker naar beursstand
In Jaarbeurs Utrecht zijn tijdens de Industriële Week, 5 tot en met 8 oktober 2010, twee robots aanwezig die bezoekers naar stands gidsen. Deze "mensachtige" robots, van de Duitse firma MetraLabs, zijn in staat om zelfstandig een bezoeker naar een plek te begeleiden.

Bezoekers voeren via een touchscreen een locatie in. In tegenstelling tot de tot op heden gebruikte robots hebben deze geen hulp nodig van vloersensoren. 'Met behulp van een verkenning wordt de robot voorgeprogrammeerd, daarna vindt hij zelf de weg. De sensoren zorgen ervoor dat de robot geen mensen aanrijdt', zegt ontwikkelaar Dr. Andreas Bley van MetraLabs. De Scitos A5, zoals het type heet, ziet eruit als een mens. Bley: 'Omdat de Scritos A5 mensentaken vervult, is de robot zo ontworpen dat hij op een mens lijkt. Futuristisch vormgegeven heeft hij ogen, en is hij uitbreidbaar met armen. De bezoekers praten met "hem" of "haar" via een touchscreen voor op de borst. Als reactie dat de boodschap is begrepen, knippert hij met zijn ogen, hij kijkt in de richting waar hij naar toe gaat, en om dit nog eens te benadrukken gaat de led-verlichting branden.'

Voor de navigatie van de robots is de software CogniDrive ontwikkeld. Met behulp van deze software kan de robot autonoom zijn weg vinden. In tegenstelling tot conventionele transportsystemen die we kennen, worden er geen sensoren in de vloer gemonteerd. Bley: 'Als we met een robot voor de eerste keer in een nieuwe omgeving zijn – in dit geval een beurshal – rijden we deze handmatig hier doorheen. De software vormt een kaart, waarop de robot zich oriënteert. Sensoren, zoals een laserscanner, zorgen ervoor dat hindernissen en mensen worden herkend. Kortom, als het ergens druk is, rijdt de robot daar zonder problemen omheen.'

De robots die op de Industriële Week bezoekers gidsen, zijn bedoeld voor industrieel gebruik, bijvoorbeeld om producten naar bepaalde plaatsen te transporteren. Denk hierbij aan laboratoriums of orderpicken in een magazijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld voor consumentenzaken in te zetten zoals nu al wordt gedaan in een supermarkt in Duitsland. Bley: 'Daar introduceren ze nieuwe producten door middel van spraak, tekst en beeld. De robots brengen de consumenten daarna naar deze producten toe. Kortom, er zijn genoeg toepassingen voor robots en wij willen de bezoekers van de Industriële Week laten zien dat ze wellicht ook handig zijn voor hun bedrijf.'

Van 5 tot en met 8 oktober 2010 vinden tijdens de Industriële Week 2010 in Jaarbeurs Utrecht vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie – Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak – plaats. Kortom: de hele leverende industrie onder één dak. Handig voor de bezoeker, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Met hun toegangskaart voor één van de beurzen mogen ze ook gratis de drie andere beurzen van de Industriële Week bezoeken. De ervaring leert dat een groot percentage van de bezoekers gebruik maakt van deze mogelijkheid. De Industriële Week wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd onder één overkoepelend thema "Fit for the Future, we know how!". Dit thema toont aan dat de Industriële Week klaar is voor de toekomst. Centraal staan de vijf subthema’s energie, milieu, partnership, innovatie en veiligheid.

Informatie over de Industriële Week 2010 is te vinden op: www.industrieleweek.nl
Informatie over MetraLabs: www.MetraLabs.com


2010-09-25
Na een aantal verliesgevende jaren heeft Jaarbeurs in Utrecht een positief resultaat behaald over 2017. Vorig jaar eindige het bedrijfsresultaat op 6,9 miljoen euro, tegenover  -7,3 euro in 2016. De omzet steeg van 111,1 naar 115,7 miljoen euro. Dit blijkt uit het geïntegreerde jaarverslag dat Jaarbeurs op 12 april heeft gepubliceerd.
Het nieuwe vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) geeft bezoekers een blik in het onderwijs van de toekomst. POF 2018 is een facility-vakbeurs specifiek voor onderwijsinstellingen (van PO tot WO) en vindt plaats op 24 en 25 april 2018 in Hart van Holland Nijkerk.
 
De eerste voorjaarseditie van Bike MOTION in Utrecht heeft 41.376 bezoekers getrokken. De beurs werd naast E-bike Xperience en de Fiets en Wandelbeurs georganiseerd en een ticket voor een van deze events, gaf ook toegang tot de andere twee. Bike MOTION vond plaats van 2 tot en met 4 maart in de Jaarbeurs. 
 
De International Amsterdam Motor Show (IAMS), de nieuwe autoshow in RAI Amsterdam, heeft 58.245 bezoekers getrokken. De show vond plaats van 29 maart tot en met 2 april. In tegenstelling tot de Autorai die tweejaarlijks werd georganiseerd zal de IAMS elk jaar terugkomen in de kalender van de RAI. 
 
De eerste editie van retail event Spotlight heeft 1.348 bezoekers getrokken. Op de voorjaarseditie waren bijna 120 exposanten aanwezig die zo'n 250 merken presenteerden. Er waren producten te vinden voor de branches koken, gedekte tafel, huishoudelijke artikelen, woonaccessoires, gifts, fashion, design artikelen, lifestyle producten, stationery, boeken, koffie en thee, food, speelgoed en kinderproducten. Spotlight is georganiseerd door BoxEvents en vond plaats op 11 en 12 maart in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV