Magazine
Contact
Home
Robots gidsen bezoeker naar beursstand
In Jaarbeurs Utrecht zijn tijdens de Industriële Week, 5 tot en met 8 oktober 2010, twee robots aanwezig die bezoekers naar stands gidsen. Deze "mensachtige" robots, van de Duitse firma MetraLabs, zijn in staat om zelfstandig een bezoeker naar een plek te begeleiden.

Bezoekers voeren via een touchscreen een locatie in. In tegenstelling tot de tot op heden gebruikte robots hebben deze geen hulp nodig van vloersensoren. 'Met behulp van een verkenning wordt de robot voorgeprogrammeerd, daarna vindt hij zelf de weg. De sensoren zorgen ervoor dat de robot geen mensen aanrijdt', zegt ontwikkelaar Dr. Andreas Bley van MetraLabs. De Scitos A5, zoals het type heet, ziet eruit als een mens. Bley: 'Omdat de Scritos A5 mensentaken vervult, is de robot zo ontworpen dat hij op een mens lijkt. Futuristisch vormgegeven heeft hij ogen, en is hij uitbreidbaar met armen. De bezoekers praten met "hem" of "haar" via een touchscreen voor op de borst. Als reactie dat de boodschap is begrepen, knippert hij met zijn ogen, hij kijkt in de richting waar hij naar toe gaat, en om dit nog eens te benadrukken gaat de led-verlichting branden.'

Voor de navigatie van de robots is de software CogniDrive ontwikkeld. Met behulp van deze software kan de robot autonoom zijn weg vinden. In tegenstelling tot conventionele transportsystemen die we kennen, worden er geen sensoren in de vloer gemonteerd. Bley: 'Als we met een robot voor de eerste keer in een nieuwe omgeving zijn – in dit geval een beurshal – rijden we deze handmatig hier doorheen. De software vormt een kaart, waarop de robot zich oriënteert. Sensoren, zoals een laserscanner, zorgen ervoor dat hindernissen en mensen worden herkend. Kortom, als het ergens druk is, rijdt de robot daar zonder problemen omheen.'

De robots die op de Industriële Week bezoekers gidsen, zijn bedoeld voor industrieel gebruik, bijvoorbeeld om producten naar bepaalde plaatsen te transporteren. Denk hierbij aan laboratoriums of orderpicken in een magazijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld voor consumentenzaken in te zetten zoals nu al wordt gedaan in een supermarkt in Duitsland. Bley: 'Daar introduceren ze nieuwe producten door middel van spraak, tekst en beeld. De robots brengen de consumenten daarna naar deze producten toe. Kortom, er zijn genoeg toepassingen voor robots en wij willen de bezoekers van de Industriële Week laten zien dat ze wellicht ook handig zijn voor hun bedrijf.'

Van 5 tot en met 8 oktober 2010 vinden tijdens de Industriële Week 2010 in Jaarbeurs Utrecht vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie – Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak – plaats. Kortom: de hele leverende industrie onder één dak. Handig voor de bezoeker, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Met hun toegangskaart voor één van de beurzen mogen ze ook gratis de drie andere beurzen van de Industriële Week bezoeken. De ervaring leert dat een groot percentage van de bezoekers gebruik maakt van deze mogelijkheid. De Industriële Week wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd onder één overkoepelend thema "Fit for the Future, we know how!". Dit thema toont aan dat de Industriële Week klaar is voor de toekomst. Centraal staan de vijf subthema’s energie, milieu, partnership, innovatie en veiligheid.

Informatie over de Industriële Week 2010 is te vinden op: www.industrieleweek.nl
Informatie over MetraLabs: www.MetraLabs.com


2010-09-25
De woondecoratiebeurs Maison&Objet Paris, die van 19 tot en met 23 januari 2018 plaatsvond, heeft in totaal 89.495 vakbezoekers getrokken. Het bezoekersaantal is daarmee gestegen met 4% vergeleken bij de vorige januari-editie. Naast een stijging van het aantal Franse bezoekers, waren er met name meer bezoekers uit verre exportlanden, zoals China, U.S.A en Rusland. 
 
Evenementenvakbeurs EventSummit gaat de hele dag live streamen. Er wordt op 15 februari vanuit RAI Amsterdam online verslag gedaan van de activiteiten op de beursvloer, waar onder een interview met Duncan Stutterheim.
 
Lithoss, Genelec, Shure Europe en NEC Display Solutions zijn de winnaars van de ISE 2018 Stand Design Awards. De stands van deze bedrijven vielen in één van de vier categoriën positief op tussen de ongeveer 1.300 bedrijven op de beursvloer.
 
Geïnspireerd door de Olympische Winterspelen heeft de organisatie van de Huishoudbeurs dit jaar 'goud' als thema gekozen. De kleur wordt niet alleen in de aankleding doorgevoerd, ook bezoekers worden opgeroepen zich in een gouden outfit uit te dossen, zijn er gouden stofzuigers en kranen aanwezig op de beurs en krijgt de bezoeker dagelijks een ‘gouden tip’. Naast dit gouden thema is ook het sportelement dit jaar een belangrijk onderdeel. Zo wordt de opening, in samenwerking met het SBS6-programma Vet Fit, op sportieve wijze geopend door presentatrice Irene Moors en ...
De HISWA Amsterdam Boat Show heeft de HISWA Hebbeding 2018 verkiezing in het leven geroepen, een prijs voor het bedrijf met het leukste watersportproduct voor de consument. Zeven producten hebben een nominatie ontvangen van een vakjury. De consument kan tot en met 1 maart 2018 via de HISWA Facebookpagina stemmen op zijn of haar favoriete product. De HISWA vindt plaats van woensdag 7 tot en met zondag 11 maart 2018 in RAI Amsterdam.

 
maart | april | »»
Beursagenda Beursagenda





 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV