Magazine
Contact
Home
Robots gidsen bezoeker naar beursstand
In Jaarbeurs Utrecht zijn tijdens de Industriële Week, 5 tot en met 8 oktober 2010, twee robots aanwezig die bezoekers naar stands gidsen. Deze "mensachtige" robots, van de Duitse firma MetraLabs, zijn in staat om zelfstandig een bezoeker naar een plek te begeleiden.

Bezoekers voeren via een touchscreen een locatie in. In tegenstelling tot de tot op heden gebruikte robots hebben deze geen hulp nodig van vloersensoren. 'Met behulp van een verkenning wordt de robot voorgeprogrammeerd, daarna vindt hij zelf de weg. De sensoren zorgen ervoor dat de robot geen mensen aanrijdt', zegt ontwikkelaar Dr. Andreas Bley van MetraLabs. De Scitos A5, zoals het type heet, ziet eruit als een mens. Bley: 'Omdat de Scritos A5 mensentaken vervult, is de robot zo ontworpen dat hij op een mens lijkt. Futuristisch vormgegeven heeft hij ogen, en is hij uitbreidbaar met armen. De bezoekers praten met "hem" of "haar" via een touchscreen voor op de borst. Als reactie dat de boodschap is begrepen, knippert hij met zijn ogen, hij kijkt in de richting waar hij naar toe gaat, en om dit nog eens te benadrukken gaat de led-verlichting branden.'

Voor de navigatie van de robots is de software CogniDrive ontwikkeld. Met behulp van deze software kan de robot autonoom zijn weg vinden. In tegenstelling tot conventionele transportsystemen die we kennen, worden er geen sensoren in de vloer gemonteerd. Bley: 'Als we met een robot voor de eerste keer in een nieuwe omgeving zijn – in dit geval een beurshal – rijden we deze handmatig hier doorheen. De software vormt een kaart, waarop de robot zich oriënteert. Sensoren, zoals een laserscanner, zorgen ervoor dat hindernissen en mensen worden herkend. Kortom, als het ergens druk is, rijdt de robot daar zonder problemen omheen.'

De robots die op de Industriële Week bezoekers gidsen, zijn bedoeld voor industrieel gebruik, bijvoorbeeld om producten naar bepaalde plaatsen te transporteren. Denk hierbij aan laboratoriums of orderpicken in een magazijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld voor consumentenzaken in te zetten zoals nu al wordt gedaan in een supermarkt in Duitsland. Bley: 'Daar introduceren ze nieuwe producten door middel van spraak, tekst en beeld. De robots brengen de consumenten daarna naar deze producten toe. Kortom, er zijn genoeg toepassingen voor robots en wij willen de bezoekers van de Industriële Week laten zien dat ze wellicht ook handig zijn voor hun bedrijf.'

Van 5 tot en met 8 oktober 2010 vinden tijdens de Industriële Week 2010 in Jaarbeurs Utrecht vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie – Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak – plaats. Kortom: de hele leverende industrie onder één dak. Handig voor de bezoeker, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Met hun toegangskaart voor één van de beurzen mogen ze ook gratis de drie andere beurzen van de Industriële Week bezoeken. De ervaring leert dat een groot percentage van de bezoekers gebruik maakt van deze mogelijkheid. De Industriële Week wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd onder één overkoepelend thema "Fit for the Future, we know how!". Dit thema toont aan dat de Industriële Week klaar is voor de toekomst. Centraal staan de vijf subthema’s energie, milieu, partnership, innovatie en veiligheid.

Informatie over de Industriële Week 2010 is te vinden op: www.industrieleweek.nl
Informatie over MetraLabs: www.MetraLabs.com


2010-09-25
De Duitse Interzum heeft dit jaar een recordaantal van zo’n 69.000 bezoekers gehaald. De tweejaarlijkse interieurbeurs die van 16 tot en met 19 mei plaatsvond in de Koelnmesse had dit jaar meer exposanten staan en nam ook 15 procent meer expositieruimte in beslag.
 
Jaarbeurs heeft dinsdag 16 mei BouwBeurs.nl gelanceerd, een nieuw online platform dat is gekoppeld aan het evenement BouwBeurs. Het platform richt zich met productnieuws en innovaties op de uitvoerende bouw. Bouwbeurs.nl stuurt wekelijks een e-mail nieuwsbrief naar zo'n 50 duizend abonnees.
 
Het nieuwe Strandzuid, gelegen tussen RAI Amsterdam en het Beatrixpark, is 9 mei jongstleden officieel geopend. In de nieuwe opzet positioneert de horecagelegenheid zich nadrukkelijker als eventlocatie die stand alone of aanvullend op de RAI-faciliteiten kan worden ingezet. Strandzuid is een initiatief van RAI Amsterdam en Unlimited Label (Vondelpark3, Caffe Esprit, Strandzuid).​
 
De Horecava, Lightspeed en Sligro gaan in de komende weken op zoek naar ondernemend horecatalent voor de Nationale RestaurantPITCH. De nieuwe wedstrijd biedt iedereen die droomt van een eigen restaurant de kans deze te verwezenlijken. De kandidaat met het winnende restaurantconcept krijgt een ingericht pop-up restaurant van 800 vierkante meter tijdens de komende editie van de Horecava. De beurs vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.
 
112 Vakdagen, de vakbeurs over hulpverlening en veiligheid die zou plaatsvinden van 16 tot en met 18 mei 2017 in Evenementenhal Gorinchem, is afgelast. De organisatie die in handen is van Evenementenhal kan onvoldoende draagvlak bieden voor ieder segment om de volledige branche te bedienen. Op dit moment is nog niet duidelijk of en wanneer er een vervolg aan dit beursconcept wordt gegeven. 
 
juni | juli | »»
Beursagenda Beursagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
juni | juli | »»
Beursagenda Branceagenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV