Magazine
Contact
Home
Robots gidsen bezoeker naar beursstand
In Jaarbeurs Utrecht zijn tijdens de Industriële Week, 5 tot en met 8 oktober 2010, twee robots aanwezig die bezoekers naar stands gidsen. Deze "mensachtige" robots, van de Duitse firma MetraLabs, zijn in staat om zelfstandig een bezoeker naar een plek te begeleiden.

Bezoekers voeren via een touchscreen een locatie in. In tegenstelling tot de tot op heden gebruikte robots hebben deze geen hulp nodig van vloersensoren. 'Met behulp van een verkenning wordt de robot voorgeprogrammeerd, daarna vindt hij zelf de weg. De sensoren zorgen ervoor dat de robot geen mensen aanrijdt', zegt ontwikkelaar Dr. Andreas Bley van MetraLabs. De Scitos A5, zoals het type heet, ziet eruit als een mens. Bley: 'Omdat de Scritos A5 mensentaken vervult, is de robot zo ontworpen dat hij op een mens lijkt. Futuristisch vormgegeven heeft hij ogen, en is hij uitbreidbaar met armen. De bezoekers praten met "hem" of "haar" via een touchscreen voor op de borst. Als reactie dat de boodschap is begrepen, knippert hij met zijn ogen, hij kijkt in de richting waar hij naar toe gaat, en om dit nog eens te benadrukken gaat de led-verlichting branden.'

Voor de navigatie van de robots is de software CogniDrive ontwikkeld. Met behulp van deze software kan de robot autonoom zijn weg vinden. In tegenstelling tot conventionele transportsystemen die we kennen, worden er geen sensoren in de vloer gemonteerd. Bley: 'Als we met een robot voor de eerste keer in een nieuwe omgeving zijn – in dit geval een beurshal – rijden we deze handmatig hier doorheen. De software vormt een kaart, waarop de robot zich oriënteert. Sensoren, zoals een laserscanner, zorgen ervoor dat hindernissen en mensen worden herkend. Kortom, als het ergens druk is, rijdt de robot daar zonder problemen omheen.'

De robots die op de Industriële Week bezoekers gidsen, zijn bedoeld voor industrieel gebruik, bijvoorbeeld om producten naar bepaalde plaatsen te transporteren. Denk hierbij aan laboratoriums of orderpicken in een magazijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld voor consumentenzaken in te zetten zoals nu al wordt gedaan in een supermarkt in Duitsland. Bley: 'Daar introduceren ze nieuwe producten door middel van spraak, tekst en beeld. De robots brengen de consumenten daarna naar deze producten toe. Kortom, er zijn genoeg toepassingen voor robots en wij willen de bezoekers van de Industriële Week laten zien dat ze wellicht ook handig zijn voor hun bedrijf.'

Van 5 tot en met 8 oktober 2010 vinden tijdens de Industriële Week 2010 in Jaarbeurs Utrecht vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie – Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak – plaats. Kortom: de hele leverende industrie onder één dak. Handig voor de bezoeker, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Met hun toegangskaart voor één van de beurzen mogen ze ook gratis de drie andere beurzen van de Industriële Week bezoeken. De ervaring leert dat een groot percentage van de bezoekers gebruik maakt van deze mogelijkheid. De Industriële Week wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd onder één overkoepelend thema "Fit for the Future, we know how!". Dit thema toont aan dat de Industriële Week klaar is voor de toekomst. Centraal staan de vijf subthema’s energie, milieu, partnership, innovatie en veiligheid.

Informatie over de Industriële Week 2010 is te vinden op: www.industrieleweek.nl
Informatie over MetraLabs: www.MetraLabs.com


2010-09-25
De tweejaarlijkse vakbeurs voor bouwmachines Matexpo, die dit najaar in Kortrijk Xpo plaats vindt, krijgt er vanaf 2018 een zusje bij. Demodays powered by Matexpo wordt een evenement waarin beleving en zelf doen centraal staan.
 
RAI Amsterdam heeft op Global Exhibitions Day - woensdag 7 juni - een wereldwijde pitch uitgeschreven voor startende beursconcepten. Met deze ‘Start up your Event’-pitch, stelt de RAI niet alleen beursoppervlak beschikbaar, maar ook kennis en expertise die nodig is bij het organiseren van evenementen.
 
De 13e editie van vastgoedbeurs PROVADA heeft een recordaantal van 24.197 bezoekers getrokken. Een belangrijke rol was weggelegd voor het innovatieplatform PROVADA FUTURE, waaraan ook branchevreemde partijen als BMWi en PHILIPS deelnamen. De beurs vond plaats van 30 mei tot en met 1 juni in Rai Amsterdam.
 
De Role Play Convention 2017 die op 27 en 28 mei plaatsvond in Keulen heeft tienduizenden bezoekers naar de Koelnmesse getrokken. Op de grootste Europese beurs voor fantasy, cosplay en rollenspel maakten dit jaar 250 exposanten hun opwachting. 
 
Ludger Wälken zal per 1 september 2017 de nieuw opgezette centrale afdeling van het project Koelnmesse 3.0 gaan leiden. De afdeling is in het leven geroepen om structuur te bieden aan het grootste investeringsproject in de geschiedenis van het beurzenbedrijf in Keulen. 
juli | augustus | »»
Beursagenda Beursagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV