Magazine
Contact
Home
Robots gidsen bezoeker naar beursstand
In Jaarbeurs Utrecht zijn tijdens de Industriële Week, 5 tot en met 8 oktober 2010, twee robots aanwezig die bezoekers naar stands gidsen. Deze "mensachtige" robots, van de Duitse firma MetraLabs, zijn in staat om zelfstandig een bezoeker naar een plek te begeleiden.

Bezoekers voeren via een touchscreen een locatie in. In tegenstelling tot de tot op heden gebruikte robots hebben deze geen hulp nodig van vloersensoren. 'Met behulp van een verkenning wordt de robot voorgeprogrammeerd, daarna vindt hij zelf de weg. De sensoren zorgen ervoor dat de robot geen mensen aanrijdt', zegt ontwikkelaar Dr. Andreas Bley van MetraLabs. De Scitos A5, zoals het type heet, ziet eruit als een mens. Bley: 'Omdat de Scritos A5 mensentaken vervult, is de robot zo ontworpen dat hij op een mens lijkt. Futuristisch vormgegeven heeft hij ogen, en is hij uitbreidbaar met armen. De bezoekers praten met "hem" of "haar" via een touchscreen voor op de borst. Als reactie dat de boodschap is begrepen, knippert hij met zijn ogen, hij kijkt in de richting waar hij naar toe gaat, en om dit nog eens te benadrukken gaat de led-verlichting branden.'

Voor de navigatie van de robots is de software CogniDrive ontwikkeld. Met behulp van deze software kan de robot autonoom zijn weg vinden. In tegenstelling tot conventionele transportsystemen die we kennen, worden er geen sensoren in de vloer gemonteerd. Bley: 'Als we met een robot voor de eerste keer in een nieuwe omgeving zijn – in dit geval een beurshal – rijden we deze handmatig hier doorheen. De software vormt een kaart, waarop de robot zich oriënteert. Sensoren, zoals een laserscanner, zorgen ervoor dat hindernissen en mensen worden herkend. Kortom, als het ergens druk is, rijdt de robot daar zonder problemen omheen.'

De robots die op de Industriële Week bezoekers gidsen, zijn bedoeld voor industrieel gebruik, bijvoorbeeld om producten naar bepaalde plaatsen te transporteren. Denk hierbij aan laboratoriums of orderpicken in een magazijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld voor consumentenzaken in te zetten zoals nu al wordt gedaan in een supermarkt in Duitsland. Bley: 'Daar introduceren ze nieuwe producten door middel van spraak, tekst en beeld. De robots brengen de consumenten daarna naar deze producten toe. Kortom, er zijn genoeg toepassingen voor robots en wij willen de bezoekers van de Industriële Week laten zien dat ze wellicht ook handig zijn voor hun bedrijf.'

Van 5 tot en met 8 oktober 2010 vinden tijdens de Industriële Week 2010 in Jaarbeurs Utrecht vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie – Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak – plaats. Kortom: de hele leverende industrie onder één dak. Handig voor de bezoeker, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Met hun toegangskaart voor één van de beurzen mogen ze ook gratis de drie andere beurzen van de Industriële Week bezoeken. De ervaring leert dat een groot percentage van de bezoekers gebruik maakt van deze mogelijkheid. De Industriële Week wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd onder één overkoepelend thema "Fit for the Future, we know how!". Dit thema toont aan dat de Industriële Week klaar is voor de toekomst. Centraal staan de vijf subthema’s energie, milieu, partnership, innovatie en veiligheid.

Informatie over de Industriële Week 2010 is te vinden op: www.industrieleweek.nl
Informatie over MetraLabs: www.MetraLabs.com


2010-09-25
Exhibitions Rotterdam organiseert de eerste vakbeurs op het gebied van maatschappelijk verantwoord duurzaam ondernemen: MVDO 2018. Het doel van de vakbeurs is kennis te delen over vraagstukken op het gebied van innovatie en verantwoord ondernemen in het nationale en internationale bedrijfsleven. De beurs zal plaatsvinden op 2,3 en 4 oktober in Rotterdam Ahoy. 

Artexis, eigenaar en manager van event locaties, lanceert het concept Grand Depot Outlet in België. Dit is een nieuw verkoopkanaal waar merken eindereeksen en overschotten van de hand kunnen doen. Het idee voor de outlet is ontstaan doordat veel retailers door toegenomen productie achterblijven met stocks. 
 
Messe Frankfurt Trade Fairs India, the Indiase dochtermaatschappij van Messe Frankfurt,  heeft Fitex India overgenomen, het grootste fitness en gezondheidsevent van India. Voorheen was de beurs eigendom van Smart Events. De twee bedrijven gaan nu samenwerken om een platform te creëren voor de fitness-, gezondheids-, voedings- en wellness-industrie in India.
 
De Koninklijke Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst (VHOK) heeft plannen voor een eigen kunst- en antiekbeurs. De PAN vinden ze te duur. Het plan is om in oktober 2018 een nieuwe beurs te introduceren in de voormalige rijkswerf Willemsoord in Den Helder.
 
Wat drijft een marketing manager of een directeur van een bedrijf om deel te nemen aan een beurs? Wat zijn zijn verwachtingen en wat moet er gebeuren zodat hij/zij de volgende editie wederom deelneemt? In deze nieuwe rubriek van Expovisie laten we de marketingverantwoordelijke aan het woord over zijn of haar beursdeelname. In de tweede editie spreken we Wendela de Goederen, eigenaresse van het Nederlandse badmodelabel BoxerinBlue. Zij neemt deel aan Masters of LXRY 2017 van 7 tot 11 december in RAI Amsterdam. Ze is te vinden op HAL 3, stand 333.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV