Magazine
Contact
Home
Elise Marcus wint Young Designers Award 2010
De Expovisie Young Designers Award 2010 is gewonnen door Elise Marcus! Zij kreeg de prestigieuze award tijdens de ExpoBorrel in Gorinchem op 23 juni 2010 voor haar standconcept “Mercedes Electric”.

 Is it a sparkle in the sky? Or a lightning passing by? Dit was de slogan van Elises concept. “Mercedes Electric is het voortuig van de toekomst. Hoe meer Mercedes Electrics er rondrijden, hoe groener de wereld, hoe schoner de lucht en langzamerhand zullen er meer sterren te zien zijn.” Dit uitgangspunt heeft Elise vertaald door mensen bij het begin van de denkbeeldige beurs een gadget in de vorm van het Mercedeslogo te geven. Door dit gadget aan hun mobieltje te “connecten” ontvangt Mercedes de gegevens van de bezoeker, dus papieren brochures zijn niet meer nodig. Op de stand kunnen de bezoekers het gadget in een object steken dat de wereldbol voorstelt. Door deze handeling gaat er een sterretje aan de “hemel” sprankelen, en wordt de wereldbol, die van elektrisch glas is gemaakt, een stukje groener. Des te meer mensen hun gadget gebruiken, des te groener wordt de aarde en des te meer sterren komen er aan de hemel. Op die manier straalt het merk Mercedes Electric bewust en onbewust een positieve en duurzame boodschap uit. Het concept van Elise is nog veel breder en veelomvattender; het complete verhaal staat in de komende Expovisie, die in september verschijnt.

Mooie prijzen
De Expovisie Young Designers Award werd dit jaar voor het eerst uitgereikt. De “final jury” en de feestelijke uitreiking van de prijzen vonden op 23 juni plaats tijdens de ExpoBorrel in Evenementenhal Gorinchem. Behalve de speciaal voor deze gelegenheid vervaardigde Award mocht winnares Elise Marcus een mooi geldbedrag van 1500 euro mee naar huis nemen. Ook de genomineerden, Roan Hadders, Nikki Spil en Harmen van der Wilt gingen met volle handen naar huis: zij konden ieder 250 euro op hun rekening bijschrijven. Het prijzengeld werd beschikbaar gesteld door de bekende Nederlandse standontwerpbureaus Oil for live communication, Dehullu Projekt, HenK Ontwerpers, Wit Design en door het vakblad Expovisie.

Expovisie Young Designers Award?
De Expovisie Young Designers Award is een jaarlijkse wedstrijd voor ontwerpstudenten, richting ruimtelijke vormgeving van kunstacademies en MBO's. De Expovisie Young Designers Award gaat naar de persoon die aan de hand van een “keuzemenu” het beste standconcept heeft ontworpen. De studenten konden kiezen uit verschillende standformaten (25, 50 of 100 vierkante meter), standvormen (kopstand, hoekstand of eilandstand) en soorten beurs (vak- of consumentenbeurs). Maar de belangrijkste keuze was die voor product, bedrijf en merk. De keuzes waren: de elektrische auto van Mercedes of Dacia, energie van Nuon of De Nederlandse Energie Maatschappij en organisaties Greenpeace of ANWB.

Opvallende feitjes
Voor alle keuzemogelijkheden waren inzendingen binnen gekomen. Des te opvallender was het dat er twee Nuon-cases en twee Mercedes-cases werden genomineerd. Bijzonder daarbij was dat de Mercedes-cases afkomstig waren van de dames Elise en Nikki, terwijl de Nuon-cases waren ingezonden door de heren Roan en Harmen. Een ander opmerkelijk feit was dat drie van de vier genomineerden afkomstig waren van de opleiding Nimeto in Utrecht.

X-factor
Op 28 mei kwam de jury bijeen om alle inzendingen te bekijken. Daar kwam een shortlist uit van vier genomineerden0. Geheel in de trend van X-factor en Idols moesten de genomineerden hun inzending op woensdag 23 juni live presenteren aan de jury en de circa honderd aanwezige beursprofessionals. Na de vier presentaties ging de jury in beraad om een uur later, in een feestelijke setting, de winnaar bekend maken.

De jury
De juryleden van de Expovisie Young Designers Award 2010 waren: Jan van Duppen, voorheen directeur van de Design Academy; Koen Boogaert, directeur Publiganda in Gent; Han Meeter, docent Reinwardt Academie en Projectbureau Han Meeter; Gilian Schrofer, Concerns en Schrofer Academie; Lex Donia, voorheen Keja/Donia, nu Design Tactics; Judith Munster, hoofdredacteur Expovisie en Hans de Wit, Wit Design (juryvoorzitter). Op 23 juni waren Jan van Duppen en Koen Boogaert niet aanwezig.

Jury-oordeel

Hans de Wit, juryvoorzitter, over het winnende concept: “Alle s klopte bij het concept van Elise. Het communicatie concept, de vertaling naar het standontwerp, maar ook alle communicatie eromheen, van het “triggeren” van de bezoekers bij binnenkomst van de beurs tot en met de follow up. Bovendien kon ze perfect onderbouwen waarom ze welke keuzes gemaakt had. Kortom: het concept van Elise scoorde op alle onderdelen goed. Wij zien een zonnige toekomst voor haar tegemoet.”

Expovisie
De Expovisie Young Designers Award is een initiatief van Expovisie.
Expovisie is al 59 jaar het platform voor beursprofessionals. Expovisie wordt gelezen door standontwerpers, standbouwers, toeleveranciers aan de beurzenbranche, beursorganisatoren en marketing & communicatieprofessionals uit het bedrijfsleven. Expovisie wordt uitgegeven door Het Portaal Uitgevers in Wormer en bestaat uit het magazine dat vier keer per jaar verschijnt, de website www.expovisie.nl, de beurs Expovisie Live, de tweewekelijkse Expovisie E-newsbrief, participatie in de ExpoBorrel en nog veel meer.


Op de foto:
Grote foto: De winnares en genomineerden, vlnr: Elise Marcus, Roan Hadders, Nikki Spil en Harmen van der Wilt en juryvoorzitter Hans de Wit (fotograaf: Martin Kuijper / Photos and More )
Kleine foto: Elise Marcus bij haar concept voor Mercedes Electric (fotograaf: Martin Kuijper / Photos and More)


2010-06-24
Na een aantal verliesgevende jaren heeft Jaarbeurs in Utrecht een positief resultaat behaald over 2017. Vorig jaar eindige het bedrijfsresultaat op 6,9 miljoen euro, tegenover  -7,3 euro in 2016. De omzet steeg van 111,1 naar 115,7 miljoen euro. Dit blijkt uit het geïntegreerde jaarverslag dat Jaarbeurs op 12 april heeft gepubliceerd.
Het nieuwe vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) geeft bezoekers een blik in het onderwijs van de toekomst. POF 2018 is een facility-vakbeurs specifiek voor onderwijsinstellingen (van PO tot WO) en vindt plaats op 24 en 25 april 2018 in Hart van Holland Nijkerk.
 
De eerste voorjaarseditie van Bike MOTION in Utrecht heeft 41.376 bezoekers getrokken. De beurs werd naast E-bike Xperience en de Fiets en Wandelbeurs georganiseerd en een ticket voor een van deze events, gaf ook toegang tot de andere twee. Bike MOTION vond plaats van 2 tot en met 4 maart in de Jaarbeurs. 
 
De International Amsterdam Motor Show (IAMS), de nieuwe autoshow in RAI Amsterdam, heeft 58.245 bezoekers getrokken. De show vond plaats van 29 maart tot en met 2 april. In tegenstelling tot de Autorai die tweejaarlijks werd georganiseerd zal de IAMS elk jaar terugkomen in de kalender van de RAI. 
 
De eerste editie van retail event Spotlight heeft 1.348 bezoekers getrokken. Op de voorjaarseditie waren bijna 120 exposanten aanwezig die zo'n 250 merken presenteerden. Er waren producten te vinden voor de branches koken, gedekte tafel, huishoudelijke artikelen, woonaccessoires, gifts, fashion, design artikelen, lifestyle producten, stationery, boeken, koffie en thee, food, speelgoed en kinderproducten. Spotlight is georganiseerd door BoxEvents en vond plaats op 11 en 12 maart in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV