Magazine
Contact
Home
MECC Maastricht sluit 2009 af met winst
Met een investering in online communicatietools en internationale commerciele slagkracht scherpt MECC Maastricht in 2010 haar propositie aan als internationale locatie. Ondanks de economische crisis slaagde MECC Maastricht er in het resultaat over 2009 met zwarte inkt te schrijven.


Met een bruto-omzet van €11,3 mln en een resultaat na belasting van 168K (215K over 2008) kan MECC Maastricht niet geheel ontevreden terugkijken op een bewogen jaar. René Hanssen: “De winst is weliswaar bescheiden maar tussen zwart en rood schrijven zit een wereld van verschil. In het laatste geval kom je op de verkeerde lijstjes terecht en dat zou geen blijk geven aan de positieve ontwikkeling die wij doormaken”. Met name in opleiding van personeel en marketingmaterieel is door het Maastrichtse expositie en congrescentrum geïnvesteerd. Daar waar MECC Maastricht met name het podium pakt in branchespecifieke vakbladen en internationale smeltkroezen van congres- en eventmanagers, zal met name via het in de zomer te lanceren nieuwe mecc.nl de aangescherpte koers voor eenieder zichtbaar worden.

“Uitgezonderd TEFAF, zijn de meeste grote en daarmee ook complexe evenementen het best bewaarde geheim van het MECC. We zullen onze introverte communicatiehouding achter ons laten en meer openheid geven over de vaak zeer specifieke en uiterst interessante evenementen en congressen die wij faciliteren. Zeker als je kijkt naar de testimonials die wij ontvangen, zijn we gek als we daar geen gebruik van maken”. Daar MECC Maastricht een mooie staat van dienst en goede naam heeft in het faciliteren van grote (inter)nationale congressen zal de focus met name daar worden gelegd. “Maar zeker ook als je kijkt naar de rol van economische motor voor stad en regio”, zo vervolgt Hanssen. “Juist met meerdaagse congressen zie je de spin off voor de stad. Dan bied je volume voor hotelovernachtingen, dineren, recreëren en shoppen aan de lokale economie”.

Met medische congressen heeft het MECC de afgelopen jaren een indrukwekkende referentielijst opgebouwd. Door een steeds intensievere samenwerking met het AZM en Universiteit Maastricht ligt hierin zeker nog een groeipad. Hanssen: “Maar dat ligt er ook als je kijkt naar de ambities van de gemeente Maastricht en de provincie. In het traject Culturele hoofdstad te worden in 2018 alsook het Nederlands Olympisch Plan 2028 (en de speerpunten van de Provincie Limburg hierin) ligt voldoende behoefte aan krachtige (inter)nationale congressen”. De commerciële focus van MECC Maastricht bij het naar binnen halen van new business vertoont dus volop raakvlakken met de versnellingsagenda van de Provincie Limburg en de ambities van de stad Maastricht. Wel is het zo dat hier vaak een zeer lang tijdsbestek van onderhandeling en organisatie aan vooraf gaat. Voor wat betreft het jaar 2010 is een positieve start gemaakt maar zijn er voor het najaar nog enkele onzekerheden. René Hanssen: “Vele branches ondervinden nog de naweeën van de crisis. Daar wij met velen van hen zaken doen, raakt dat ons ook. Toch mogen we nu al terugkijken op een uiterst levendig en succesvol eerste kwartaal. Voor de tweede helft van het jaar hebben we nog wel wat uitdagingen te gaan, maar ook hier hebben we nog enkele mooie evenementen in de orderportefeuille.”

Om het positieve resultaat van 168K te behalen zijn er lopende het jaar 2009 door de directie kostenbesparende maatregelen genomen. De onderneming, met 61 werknemers in vaste dienst, veranderde de contractvoorwaarden met leveranciers . Maar ook werden ideeën geuit met kostenbesparende resultaten voor exposanten.

www.mecc.nl

2010-06-07
Messe Frankfurt Trade Fairs India, the Indiase dochtermaatschappij van Messe Frankfurt,  heeft Fitex India overgenomen, het grootste fitness en gezondheidsevent van India. Voorheen was de beurs eigendom van Smart Events. De twee bedrijven gaan nu samenwerken om een platform te creëren voor de fitness-, gezondheids-, voedings- en wellness-industrie in India.
 
De Koninklijke Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst (VHOK) heeft plannen voor een eigen kunst- en antiekbeurs. De PAN vinden ze te duur. Het plan is om in oktober 2018 een nieuwe beurs te introduceren in de voormalige rijkswerf Willemsoord in Den Helder.
 
Wat drijft een marketing manager of een directeur van een bedrijf om deel te nemen aan een beurs? Wat zijn zijn verwachtingen en wat moet er gebeuren zodat hij/zij de volgende editie wederom deelneemt? In deze nieuwe rubriek van Expovisie laten we de marketingverantwoordelijke aan het woord over zijn of haar beursdeelname. In de tweede editie spreken we Wendela de Goederen, eigenaresse van het Nederlandse badmodelabel BoxerinBlue. Zij neemt deel aan Masters of LXRY 2017 van 7 tot 11 december in RAI Amsterdam. Ze is te vinden op HAL 3, stand 333.
 
Logistica en ICT & Logistiek 2017 hebben respectievelijk 15.417 en 7.358 bezoekers verwelkomd. In de vernieuwde opzet konden bezoekers zich laten inspireren door exposanten, kennissessies, beurstours en tijdens de demonstraties op de Scala's Logistica. De beurzen vonden plaats van 28 tot en met 30 november in Jaarbeurs Utrecht.
 
De 40-jarige beurseditie van de SITEVI, de vakbeurs voor equipment en knowhow voor wijn- en olijfolieproductie en fruit- en groenteteelt, heeft ongeveer 57.000 professionals ontvangen. Dat is 5 procent meer vergeleken bij de voorgaande beurseditie in 2015. De beurs vond plaats van 28 tot en met 30 november 2017 in Montpellier.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV