Magazine
Contact
Home
Docenten "Concept & Design" Exhibition Event Management
Hans de Wit (directeur Wit Design, kleine foto) en Paul Pennock (directeur Oil for live communication, grote foto) zijn docenten in de nieuwe leergang Exhibition Event Management, die 19 mei van start gaat in RAI Amsterdam. Paul Pennock en Hans de Wit beantwoorden de belangrijkste vragen over hun lessen die gaan over Concept&Design.

Wat zijn de kritische succesfactoren voor een goede stand?
“Stands zouden als een billboard moeten functioneren, je hebt ruimte om één boodschap te communiceren. Bedrijven willen vaak te veel vertellen, maar beursbezoekers hebben na drie kwartier rondwandelen al geen concentratie meer”, vertelt Paul Pennock.
Hans de Wit adviseert bedrijven dicht op de huid te blijven. “Blijf bij jezelf. Een stand moet ‘eigen’ aanvoelen en uitstralen wie je bent. Het verschil tussen wie je werkelijk bent en wie je wilt zijn wordt daarbij nog weleens door elkaar gehaald. Het is niet verkeerd om ambitieus te zijn, maar blijf geloofwaardig. Blijf in de lijn met je andere communicatie-uitingen”, aldus Hans de Wit.
“Onderscheidend vermogen is belangrijk, juist in deze tijd. Als je twee electronica aanbieders met enkel een logo wisseling op elkaars stand zou kunnen zetten heb je iets flink fout gedaan”.

Onderscheidend vermogen in een tijd met weinig budget, hoe pak je dit aan?
“Je moet je eigen unieke factoren weten te vinden. Dit is lastig en kost tijd. Kies ervoor om één van je kernwaarden uit te vergroten of durf een uniek statement in te nemen. Bedrijven hebben de neiging om het omgekeerde te doen. Ze gaan heel veel producten communiceren en zijn bang om tegendraads te zijn, aldus Hans de Wit. “Zoek juist nu verrassing en neem daar de tijd voor. Voor een serieuze stand wil je minimaal drie maanden van te voren klaar zijn. Tegenwoordig willen bedrijven in zes weken klaar zijn”.
Paul Pennock onderstreept dit. “Neem voldoende tijd en onderzoek tenminste wie je klant is. Wij werken als het ware voor de klant van de klant. We onderzoeken het functioneren van de stand. Hans de Wit: Ik vraag mijn opdrachtgever nog wel eens: ‘Wat moet de bezoeker van jullie denken als hij jullie stand verlaat?’, ‘Wat is je kernboodschap?’ Opdrachtgevers kunnen die vraag vaak niet direct beantwoorden”.

Experience concept of What you see is What you get?
“Het begrip experience dekt niet meer de oorspronkelijke lading, vertelt Paul Pennock. "Tegenwoordig wordt een fotowand al onder experience geschaard. Er is geen geld en moed om op dit moment spraakmakende experience concepten te laten ontwikkelen. Het gaat nu vooral om goed functionerende stands en daar is niks mis mee." Hans de Wit: "Het gaat vooral om geïntegreerde communicatie. Vroeger zag je dat een advertentie van gisteren terug kwam op de stand. Dat was dan geïntegreerde communicatie. Maar geïntegreerde communicatie moet passen bij je kernwaarden en je andere communicatie-uitingen. De beurs moet een hoogtepunt zijn van een langer communicatietraject van maanden”, aldus Hans de Wit.
Paul Pennock voegt daar aan toe, “De beurs is live communicatie op persoonlijk niveau. Je moet over alles nadenken. Wil ik lange of korte gesprekken met mijn klanten, welke boodschap zet ik centraal. Is dit consequent met mijn andere uitingen? Daarnaast moeten klanten zich thuisvoelen op de stand. Eigenlijk moet je op je stand een goede opening creëren voor een goed (sales)gesprek later”.

Welk advies willen jullie nog aan de beursdeelnemers en cursisten van de leergang meegeven?
“Doe wat je kunt waarmaken of faciliteer het dusdanig dat je de kwaliteit kan garanderen”, zegt Hans de Wit. “Kijk naar je doelgroep en de tijd die je hebt ter voorbereiding. Zorg dat je verwachtingsmanagement klopt”, voegt Paul Pennock toe.
“Wees daarnaast niet bang om bakens te verzetten, maakt je concept interessant!”, onderstreept Hans de Wit.
Paul voegt als laatste nog toe: “De toekomst zit in de combinatie van internet en live communication. Internet is een belangrijke vraagbaak, live evenementen zijn er voor de persoonlijke ontmoeting. Het gesprek wordt live afgemaakt. Daar moeten we ons steeds meer van bewust zijn”.

Wilt u ook getraind worden in beurscommunicatie en sturen op effect en resultaat?
Schrijf u dan vandaag nog in voor de leergang Exhibition Event Management.

Dag 1 – De strategie achter uw beursdeelname (19 mei, RAI)
Dag 2 – Communicatie & design (26 mei, Ahoy):
Dag 3 – Beursmanagement, performance en follow-up (3 juni, Jaarbeurs)

Naast drie dagen theorie maakt u een tentamen en volgt er een feestelijke certificaatuitreiking. Kijk voor meer informatie op www.masterineventmanagement.nl



2010-04-12
Viscom, de International Trade Fair for Visual Communication, zal vanaf heden jaarlijks plaatsvinden in Düsseldorf. Het evenement werd voorheen het ene jaar in Düsseldorf en het andere in Frankfurt gehouden. Ook zal de beurs voortaan niet meer in het najaar gehouden worden maar in januari, als aftrap van het nieuwe zakenjaar. Ook zal Viscom vanaf 2019 gelijktijdig gehouden worden met de PSI, die van 8 tot en met 10 januari plaatsvindt in Düsseldorf. 
 
De vakbeurs Auto Prof gaat per direct verder als Auto Prof AMT Live. De nieuwe titel werd op 17 oktober jongstleden gepresenteerd tijdens het officiële tekenmoment op Auto Prof in Hardenberg. Auto Prof en AMT maakten eerder al bekend dat ze de krachten gaan bundelen en beide evenementen zijn nu samengevoegd voor minimaal drie jaar met intentie tot langer. De eerste editie van Auto Prof AMT Live is op 30 en 31 januari en 1 februari 2018 in Evenementenhal Gorinchem.
 
De twintigste editie van Bouw Compleet in combinatie met Schilder, Glas & Afbouw (S.G.A.) Vakdagen zijn bezocht door 12.674 professionals. Het exposantenaantal was ten opzichte van voorgaande jaren toegenomen naar 310. De beurzen vonden plaats op 10, 11 en 12 oktober in Evenementenhal Hardenberg.
 
Vakbeurs Energie bracht dit jaar 11.496 bezoekers naar De Brabanthallen in Den Bosch. Dat waren er iets meer dan in 2016 toen er 11.024 mensen op af kwamen. Het aanpalende Ecomobiel was goed voor ruim 5.000 geïnteresseerden, ongeveer evenveel als vorig jaar. 
 
Voor de 2017 editie van SILMO Paris, van 6 tot en met 9 oktober, zijn 37.337 bezoekers toegestroomd. Dat is een stijging van 10,5 procent vergeleken met de editie uit 2016. Er waren 957 exposanten aanwezig, waaronder 154 nieuwe deelnemende bedrijven. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV