Magazine
Contact
Home
Docenten "Concept & Design" Exhibition Event Management
Hans de Wit (directeur Wit Design, kleine foto) en Paul Pennock (directeur Oil for live communication, grote foto) zijn docenten in de nieuwe leergang Exhibition Event Management, die 19 mei van start gaat in RAI Amsterdam. Paul Pennock en Hans de Wit beantwoorden de belangrijkste vragen over hun lessen die gaan over Concept&Design.

Wat zijn de kritische succesfactoren voor een goede stand?
“Stands zouden als een billboard moeten functioneren, je hebt ruimte om één boodschap te communiceren. Bedrijven willen vaak te veel vertellen, maar beursbezoekers hebben na drie kwartier rondwandelen al geen concentratie meer”, vertelt Paul Pennock.
Hans de Wit adviseert bedrijven dicht op de huid te blijven. “Blijf bij jezelf. Een stand moet ‘eigen’ aanvoelen en uitstralen wie je bent. Het verschil tussen wie je werkelijk bent en wie je wilt zijn wordt daarbij nog weleens door elkaar gehaald. Het is niet verkeerd om ambitieus te zijn, maar blijf geloofwaardig. Blijf in de lijn met je andere communicatie-uitingen”, aldus Hans de Wit.
“Onderscheidend vermogen is belangrijk, juist in deze tijd. Als je twee electronica aanbieders met enkel een logo wisseling op elkaars stand zou kunnen zetten heb je iets flink fout gedaan”.

Onderscheidend vermogen in een tijd met weinig budget, hoe pak je dit aan?
“Je moet je eigen unieke factoren weten te vinden. Dit is lastig en kost tijd. Kies ervoor om één van je kernwaarden uit te vergroten of durf een uniek statement in te nemen. Bedrijven hebben de neiging om het omgekeerde te doen. Ze gaan heel veel producten communiceren en zijn bang om tegendraads te zijn, aldus Hans de Wit. “Zoek juist nu verrassing en neem daar de tijd voor. Voor een serieuze stand wil je minimaal drie maanden van te voren klaar zijn. Tegenwoordig willen bedrijven in zes weken klaar zijn”.
Paul Pennock onderstreept dit. “Neem voldoende tijd en onderzoek tenminste wie je klant is. Wij werken als het ware voor de klant van de klant. We onderzoeken het functioneren van de stand. Hans de Wit: Ik vraag mijn opdrachtgever nog wel eens: ‘Wat moet de bezoeker van jullie denken als hij jullie stand verlaat?’, ‘Wat is je kernboodschap?’ Opdrachtgevers kunnen die vraag vaak niet direct beantwoorden”.

Experience concept of What you see is What you get?
“Het begrip experience dekt niet meer de oorspronkelijke lading, vertelt Paul Pennock. "Tegenwoordig wordt een fotowand al onder experience geschaard. Er is geen geld en moed om op dit moment spraakmakende experience concepten te laten ontwikkelen. Het gaat nu vooral om goed functionerende stands en daar is niks mis mee." Hans de Wit: "Het gaat vooral om geïntegreerde communicatie. Vroeger zag je dat een advertentie van gisteren terug kwam op de stand. Dat was dan geïntegreerde communicatie. Maar geïntegreerde communicatie moet passen bij je kernwaarden en je andere communicatie-uitingen. De beurs moet een hoogtepunt zijn van een langer communicatietraject van maanden”, aldus Hans de Wit.
Paul Pennock voegt daar aan toe, “De beurs is live communicatie op persoonlijk niveau. Je moet over alles nadenken. Wil ik lange of korte gesprekken met mijn klanten, welke boodschap zet ik centraal. Is dit consequent met mijn andere uitingen? Daarnaast moeten klanten zich thuisvoelen op de stand. Eigenlijk moet je op je stand een goede opening creëren voor een goed (sales)gesprek later”.

Welk advies willen jullie nog aan de beursdeelnemers en cursisten van de leergang meegeven?
“Doe wat je kunt waarmaken of faciliteer het dusdanig dat je de kwaliteit kan garanderen”, zegt Hans de Wit. “Kijk naar je doelgroep en de tijd die je hebt ter voorbereiding. Zorg dat je verwachtingsmanagement klopt”, voegt Paul Pennock toe.
“Wees daarnaast niet bang om bakens te verzetten, maakt je concept interessant!”, onderstreept Hans de Wit.
Paul voegt als laatste nog toe: “De toekomst zit in de combinatie van internet en live communication. Internet is een belangrijke vraagbaak, live evenementen zijn er voor de persoonlijke ontmoeting. Het gesprek wordt live afgemaakt. Daar moeten we ons steeds meer van bewust zijn”.

Wilt u ook getraind worden in beurscommunicatie en sturen op effect en resultaat?
Schrijf u dan vandaag nog in voor de leergang Exhibition Event Management.

Dag 1 – De strategie achter uw beursdeelname (19 mei, RAI)
Dag 2 – Communicatie & design (26 mei, Ahoy):
Dag 3 – Beursmanagement, performance en follow-up (3 juni, Jaarbeurs)

Naast drie dagen theorie maakt u een tentamen en volgt er een feestelijke certificaatuitreiking. Kijk voor meer informatie op www.masterineventmanagement.nl



2010-04-12
Logistics & Distribution heeft in combinatie met Empack en Automation op 5 en 6 april zo'n 8.300 bezoekers ontvangen. Het was voor het eerst dat de drie vakbeurzen voor de verpakkingsindustie en de logistieke markt samen georganiseerd werden in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch.
 
Rotterdam Ahoy organiseert in samenwerking met founding partners het nieuwe platform VEG., wat staat voor Vak Event Groentehelden. Het event dat op 20 en 21 juni 2018 zal plaatsvinden in de Onderzeebootloods in Rotterdam is voor iedereen die beroepsmatig te maken heeft met versproducten. Beleving, inspiratie en de toekomst staan centraal.
 
MECC Maastricht organiseert van 20 tot en met 22 oktober 2017 het nieuwe event Euro Cycling XP. Het evenement is een coproductie van Euro Cycling XP, Flanders Bike Valley en MECC Maastricht. Doel van oud-wielrenner en initiator Stephan Räkers is het gat te dichten dat aan het eind van het wieler- en MTB seizoen ontstaat en loopt tot aan het volgend voorjaar wanneer fietsbeurzen als BikeMotion en de Fiets-en Wandelbeurs plaatsvinden.
 
Vakdagen Parket & Woninginrichter (VPWI) gaat per direct verder als Interieur Collectie Dagen. VPWI is van oorsprong een vloeren vakbeurs. Door de uitbreiding van verschillende segmenten in de afgelopen jaren en de samenwerking met Kone advies (organisator van Floor Expo) vond organisator Evenementenhal het tijd voor een nieuwe naam die beter past bij het huidige concept.
 
Evenementenhal Hardenberg heeft een aantal nieuwe speerpunten opgesteld voor de editie van Recreatie Vakbeurs in november 2017. Dit na overleg met specialisten uit de branche. De beurs wordt landelijk gepositioneerd en zal ook meer op exposanten en bezoekers uit België en Duitsland mikken. Daarvoor zijn er meer blikvangers nodig op de beursvloer. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
juni | juli | »»
Beursagenda Branceagenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV