Magazine
Contact
Home
ESEF 2010 toont voorzichtig positivisme
ESEF 2010 was volgens zowel bezoekers als exposanten een succes, beide gaven de beurs een 7,1 als waarderingscijfer. Het bezoekersaantal kwam uit op 30.634. Pieter-Dirk Waltheer, Projectmanager ESEF bij beursorganisator VNU-Exhibitions: “Je merkt dat de exposanten dolenthousiast zijn. Dit kan ook niet anders, want ze hebben meer bezoekers gesproken dan in 2008.”

Economische crisis of niet, Waltheer is zeer tevreden. Het aantal verkochte vierkante meters was door de magere tijden weliswaar minder dan tijdens ESEF 2008 -, maar de editie 2010 genereerde wel meer bezoekers per vierkante meter voor exposanten. Ook concludeert de projectmanager dat er weer handelsbereidheid was. “Het mooiste dat je als beursorganisatie kan gebeuren is als er machines op de beurs zelf verkocht worden. En dat gebeurde. “

Enkele cijfers: 30.634 bezoekers, waarvan 36% directie en 27 % eindbeslisser over investeringen.
Driekwart van de bezoekers beoordeelt zowel de kwantiteit als de kwaliteit van het aanbod als “uitstekend/goed”
55% geeft wel aan dat bepaalde sectoren op de beurs beter vertegenwoordigd mogen zijn, vooral de sectoren rubber- en kunststofbewerking en design zijn genoemd.

Bezoekers hechten grote waarde aan de ESEF. Zeven van de tien geven op dit moment al aan dat zijn de beurs in 2012 weer willen bezoeken.
Exposant Alexander Mentisis, Marketing Manager van Schmolz+Bickenbach, zag ook veel potentiële klanten op zijn stand. Maar beursdeelname gaat verder dan alleen maar je stand. Ook zijn site kreeg een flinke bezoekers ’boost’. “De gesprekken die we hebben gevoerd zijn kwalitatief goed. Er komen veel bestaande klanten naar onze site, maar je wilt natuurlijk ook nieuwe klanten aantrekken. Als ik het nu moet inschatten denk ik dat zeventig procent van de standbezoekers oude klanten zijn en dertig procent nieuwe. We hebben bij de communicatie naar klanten toe veel profijt gehad van het Klantenportaal van VNU en de nieuwsbrief. Dat was erg goed georganiseerd en daardoor hebben we zo’n 200 voorregistraties gekregen. Een deel daarvan was al bekend bij ons, maar er zaten ook slapende klanten en prospects tussen.”

Bezoekers Aline Linssen en haar manager uit België vonden de reis naar Utrecht de moeite waard. “Wij bouwen toestellen die binnen de fysiotherapie worden gebruikt en zijn eigenlijk altijd op zoek naar mogelijkheden om de logistiek rond onze fabricage te verbeteren.” Haar manager vult aan: “We willen graag goed op de hoogte blijven van wat er allemaal speelt in de markt en met name wat er aan nieuwe producten mogelijk is. Uiteraard lezen we vakbladen en houden onze ogen en oren open, maar je wilt in je werk niet alleen in het nu leven. Vooruitkijken is belangrijk.” Linssen: “We hebben hier interessante contacten opgedaan en wie weet zit daar een aantal toekomstige nieuwe leveranciers tussen.’ Linssen: “Deze vakbeurs raakt ons in onze corebusiness. Juist omdat we alles uitbesteden aan leveranciers en dus zelf niet meer produceren, is het belangrijk om contact met de markt te houden.”

Arwen Obermeyer, Cluster Manager Industrie bij VNU-Exhibtions blikt tevreden terug, maar vooral de toekomst heeft haar aandacht. “Exposanten die op ESEF of Techni-Show stonden durfden te investeren in hun klanten en de klanten van de toekomst, geweldig ook dat ze ook aangeven dat ze concrete zaken hebben gedaan en in sommige gevallen genoeg opdrachten voor de rest van het jaar en het jaar daarop hebben binnengesleept. De waarderingcijfers van de exposanten laat dan ook zien dat men bovengemiddeld tevreden is met het resultaat. Ook de voorinschrijving voor ESEF Techni-Show laat dit enthousiasme zien; het merendeel van de exposanten heeft haar voorkeuren al doorgegeven voor 2012.”

ESEF 2012 is van 13 t/m 16 maart te bezoeken in Jaarbeurs Utrecht.


2010-03-24
Ludger Wälken zal per 1 september 2017 de nieuw opgezette centrale afdeling van het project Koelnmesse 3.0 gaan leiden. De afdeling is in het leven geroepen om structuur te bieden aan het grootste investeringsproject in de geschiedenis van het beurzenbedrijf in Keulen. 
De Duitse Interzum heeft dit jaar een recordaantal van zo’n 69.000 bezoekers gehaald. De tweejaarlijkse interieurbeurs die van 16 tot en met 19 mei plaatsvond in de Koelnmesse had dit jaar meer exposanten staan en nam ook 15 procent meer expositieruimte in beslag.
 
Jaarbeurs heeft dinsdag 16 mei BouwBeurs.nl gelanceerd, een nieuw online platform dat is gekoppeld aan het evenement BouwBeurs. Het platform richt zich met productnieuws en innovaties op de uitvoerende bouw. Bouwbeurs.nl stuurt wekelijks een e-mail nieuwsbrief naar zo'n 50 duizend abonnees.
 
Het nieuwe Strandzuid, gelegen tussen RAI Amsterdam en het Beatrixpark, is 9 mei jongstleden officieel geopend. In de nieuwe opzet positioneert de horecagelegenheid zich nadrukkelijker als eventlocatie die stand alone of aanvullend op de RAI-faciliteiten kan worden ingezet. Strandzuid is een initiatief van RAI Amsterdam en Unlimited Label (Vondelpark3, Caffe Esprit, Strandzuid).​
 
De Horecava, Lightspeed en Sligro gaan in de komende weken op zoek naar ondernemend horecatalent voor de Nationale RestaurantPITCH. De nieuwe wedstrijd biedt iedereen die droomt van een eigen restaurant de kans deze te verwezenlijken. De kandidaat met het winnende restaurantconcept krijgt een ingericht pop-up restaurant van 800 vierkante meter tijdens de komende editie van de Horecava. De beurs vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
juni | juli | »»
Beursagenda Branceagenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV