Magazine
Contact
Home
Europort 2009 helemaal uitverkocht!
In een tijd waarin de maritieme sector te kampen heeft met de gevolgen van de economische recessie, blijkt de behoefte aan een maritieme ontmoetingsplaats groter dan ooit. De vakbeurs Europort, die van 3 tot en met 6 november in Ahoy Rotterdam plaatsvond, kende dit jaar een recordaantal van 900 exposanten uit 35 landen. Daarmee was de beurs voor de eerste keer volledig uitverkocht. Het centrale beursthema dit jaar was Advanced Technology, imagination becoming reality.

Ruim 31.000 maritieme professionals bezochten Europort om de nieuwste technologische ontwikkelingen te volgen, kennis te vergaren en zaken te doen. De sector omarmde het centrale beursthema als belangrijke succesfactor voor de toekomst. De beursorganisatie kijkt terug op een geslaagde beurseditie. Raymond Siliakus, Exhibition Manager: “De sfeer op de beurs was zondermeer goed en hoopgevend. Het was opvallend om te zien dat zoveel exposanten dit jaar groots hebben uitgepakt en veel zorg hebben besteed aan hun presentatie. Juist nu willen bedrijven laten zien wat ze in huis hebben.”
Uit de beursstatistieken blijkt dat het aantal bezoekers gelijk is gebleven aan dat van de vorige editie maar dat de kwaliteit flink is gegroeid. 74% van alle bezoekers is betrokken bij investeringsbeslissingen. Maar liefst 24% van de bezoekers is zelfs eindbeslisser. Ook uit de reacties van exposanten blijkt dat zij erg tevreden zijn over de kwaliteit van de beurs.

Internationale arena
 

Minister-president Balkenende refereerde al in zijn openingsspeech aan Nederland als innovatief scheepsbouwland. Tijdens de opening waren ambassadeurs en afgevaardigden aanwezig uit China, Polen, Roemenie, Korea, Brazilië, Engeland en België.
Bezoekers uit 86 landen wisten hun weg naar Ahoy Rotterdam te vinden. Onder de bezoekers waren handelsdelegaties uit onder meer Panama, China, Saoedi-Arabië en Brazilië. Exposant NED-DECK MARINE had op de eerste beursdag al vier grote orders binnengehaald uit Italië, Nederland, Noorwegen en Spanje. ABC heeft tijdens de beurs contracten getekend voor de verkoop van 7 motoren, waarvan 4 voor Algerije, met een waarde van ten minste 3 miljoen euro.
Martin Bloem, managing director van HME geeft aan: “De groeiende internationale status van Europort is een direct gevolg van de steeds sterker wordende positie van Nederland in de internationale maritieme arena. Het Nederlandse scheepsbouwcluster is gespecialiseerd, innovatief en gericht op de behoeften van de eindgebruiker.”

Groene route

De wereldwijde klimaatverandering heeft ook in de maritieme sector alle aandacht. Ambitieuze doelstellingen zijn gesteld om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Tineke Netelenbos, Voorzitter van de KVNR: “Klimaatverandering beïnvloedt ons allemaal en wordt tegelijkertijd door ons veroorzaakt. Als scheepseigenaren willen wij ook onze verantwoordelijkheid nemen. Voor sommige mensen is het niet altijd duidelijk dat scheepsvaart in groeiende mate duurzaam en groen is. Dit is een van de redenen waarom wij met het Platform Scheepsemissies een groene route hebben samengesteld op Europort 2009.”
De groene route leidde bezoekers langs 31 exposanten die met duurzame technieken een aantoonbare bijdrage leveren aan de vermindering van de vervuiling van schepen. Zo presenteerde MAN Diesel de nieuwste motorinnovaties op Europort met een duidelijke focus op het reduceren van NOx emissies. Royal Wagenborg Shipping demonstreerde ‘Schoon varen’ en Damen Shipyards presenteerde samen met Smit het E3 TUG project. Alewijnse maakte van de gelegenheid gebruik om een nieuw brandstofcelschip te laten zien met 0% emissie en 15% vermindering in brandstofverbruik.

Compleet congresprogramma

Tijdens Europort 2009 vond een recordaantal workshops, congressen en bijeenkomsten plaats. Voor alle maritieme sectoren waren specifieke inhoudelijk programma’s samengesteld. De Advanced Technology Conferences in het speciaal gebouwde Europort Theater waren druk bezocht. In het BinnenvaartHuis kwamen actuele thema’s in de binnenvaart aan de orde en tijdens de CEDA Dredging Days werden baggertechnieken van de toekomst besproken. Ook andere bijeenkomsten in het congres- en vergadercentrum zoals de Europort Short Sea Conference en de bijeenkomst ‘Integraal samenwerken’ trokken veel geïnteresseerde bezoekers.

De volgende editie van Europort vindt plaats van 8 tot en met 11 november 2011 in Ahoy Rotterdam.


2009-11-09
Logistics & Distribution heeft in combinatie met Empack en Automation op 5 en 6 april zo'n 8.300 bezoekers ontvangen. Het was voor het eerst dat de drie vakbeurzen voor de verpakkingsindustie en de logistieke markt samen georganiseerd werden in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch.
 
Rotterdam Ahoy organiseert in samenwerking met founding partners het nieuwe platform VEG., wat staat voor Vak Event Groentehelden. Het event dat op 20 en 21 juni 2018 zal plaatsvinden in de Onderzeebootloods in Rotterdam is voor iedereen die beroepsmatig te maken heeft met versproducten. Beleving, inspiratie en de toekomst staan centraal.
 
MECC Maastricht organiseert van 20 tot en met 22 oktober 2017 het nieuwe event Euro Cycling XP. Het evenement is een coproductie van Euro Cycling XP, Flanders Bike Valley en MECC Maastricht. Doel van oud-wielrenner en initiator Stephan Räkers is het gat te dichten dat aan het eind van het wieler- en MTB seizoen ontstaat en loopt tot aan het volgend voorjaar wanneer fietsbeurzen als BikeMotion en de Fiets-en Wandelbeurs plaatsvinden.
 
Vakdagen Parket & Woninginrichter (VPWI) gaat per direct verder als Interieur Collectie Dagen. VPWI is van oorsprong een vloeren vakbeurs. Door de uitbreiding van verschillende segmenten in de afgelopen jaren en de samenwerking met Kone advies (organisator van Floor Expo) vond organisator Evenementenhal het tijd voor een nieuwe naam die beter past bij het huidige concept.
 
Evenementenhal Hardenberg heeft een aantal nieuwe speerpunten opgesteld voor de editie van Recreatie Vakbeurs in november 2017. Dit na overleg met specialisten uit de branche. De beurs wordt landelijk gepositioneerd en zal ook meer op exposanten en bezoekers uit België en Duitsland mikken. Daarvoor zijn er meer blikvangers nodig op de beursvloer. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
juni | juli | »»
Beursagenda Branceagenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV