Magazine
Contact
Home
Minister van der Hoeven opent Hiswa te water 2009
Hiswa te water misschien naar Amsterdam
De Hiswa te Water overweegt de botenbeurs in 2011 in Amsterdam te houden in plaats van IJmuiden aan Zee.


Deze zomer heeft de Hiswa een intentieovereenkomst gesloten met projectontwikkelaar Nautisch Kwartier van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.  Ze onderzoeken of de toekomstwensen van de Hiswa te Water daar te verwezenlijken zijn.

Volgens directeur André Vink van Hiswa Vereniging houdt IJmuiden aan Zee het nadeel dat het moeilijk bereikbaar is. De NDSM-werf heeft dat niet. Bovendien wil de Hiswa de beurs uitbouwen met meer 'belevingselementen', zoals cultuur en mogelijkheden om te varen met nieuwe schepen. ,,De vraag is of dat in IJmuiden aan Zee allemaal mogelijk is'', aldus Vink.  ,,In Amsterdam-Noord zijn er talloze mogelijkheden waar we graag bij aansluiten.''

Exposanten die begin september deelnamen aan de HISWA te water in IJmuiden, hebben over het algemeen goede zaken gedaan. Op de bootshow werd daadwerkelijk verkocht en een ruime meerderheid verwacht dat de markt in 2010 verder aan zal trekken. De bootshow trok in totaal 26.410 bezoekers.

Optimisme overheerst
Hoewel de bootshow te kampen had met een bij vlagen stormachtige week, was de stemming onder de exposanten overwegend positief te noemen, zo bleek uit een enquête onder alle deelnemers. Driekwart van de exposanten die hun boten presenteerden, verkochten tijdens de HISWA te water één of meerdere boten of verwachten dit binnen drie maanden te doen naar aanleiding van hun deelname aan de bootshow. Ook de toeleveranciers van nautische diensten en producten toonden zich tevreden: voor ruim 90% verliep de HISWA te water 2009 conform of boven verwachting. Dat de HISWA te water stevig in haar schoenen staat, blijkt uit het hoge percentage deelnemers (82%) dat nu al aangeeft volgend jaar weer van de partij te zijn.  Een ruime meerderheid (55%) van de jachtbouwers en importeurs van boten verwacht dat de markt in 2010 aan zal trekken. Bij de toeleveranciers is dit zelfs nog veel hoger (64%). Als we naar beide segmenten kijken (boten en producten) is slechts 10% van mening dat de markt in 2010 verslechtert.

Storm
De bootshow trok in totaal 26.410 bezoekers, wat neerkomt op een daling van 10% ten opzichte van de vorige editie. “Deze terugval is onder andere te wijten aan de storm die op donderdag over de bootshow raasde,” aldus directeur Farouk Nefzi. “We hebben toen in één dag de helft minder bezoekers getrokken dan vorig jaar en dat hebben we de dagen erna niet meer volledig in weten te lopen. De exposanten zijn met de harde wind die de hele week waaide behoorlijk op de proef gesteld, maar hebben zich daar gelukkig weinig van aangetrokken. Alleen op donderdag was het voor de verkopers van open boten echt geen doen meer om hun klanten goed te ontvangen en hun boten zandvrij te houden. De beurs bood een trieste aanblik. Daarentegen hoorden we van diverse verkopers van zeiljachten dat de donderdag, ondanks de storm, voor hen één van de beste verkoopdagen was. Verder is het opvallend dat de kaartverkoop aan de kassa de meeste dagen hoger lag dan vorig jaar, maar dat het aantal bezoekers dat met relatiekaarten is binnengekomen, behoorlijk is afgenomen. Ook dit heeft bijgedragen aan de daling in het bezoekersaantal.”

Exclusieve Preview
In navolging van vorig jaar werd ook nu weer een Exclusieve Preview georganiseerd op de vooravond van de start van de beurs. Deze was, mede dankzij het prachtige weer op die avond, een groot succes. Exposanten hadden hun beste relaties uitgenodigd en diverse jachtbouwers bouwden een feestje rondom de introductie van hun wereldprimeurs. Tijdens de Preview gaf minister Van der Hoeven van Economische Zaken het officiële startsein voor de HISWA te water 2009. Tevens onthulde zij het logo ‘Maritime by Holland’ als onderdeel van een nieuwe campagne die het kwaliteitsimago van de Nederlandse maritieme cluster in het buitenland verder moet versterken.

Nieuw tv-programma Varen & Zo
Afgelopen week ging op televisie een nieuw vaarprogramma van start, dat tot stand is gekomen dankzij een samenwerking tussen HISWA Multimedia BV en productiemaatschappij TVBV, een onderdeel van SNP Holding. Het nieuwe NET 5-programma Varen & Zo geeft inzicht in het varende leven en alles wat daarbij komt kijken. In het programma passeren onder andere de nieuwste boten de revue, wordt er aandacht besteed aan avontuurlijke vaartochten en geven bekende Nederlanders persoonlijk een rondleiding op hun boot. Het programma is de komende zondagen wekelijks om 17.30 uur op NET 5 te zien.

HISWA 2010 en HISWA te water 2010
Van dinsdag 2 tot en met zondag 7 maart 2010 kunnen watersportliefhebbers in Amsterdam RAI terecht voor de HISWA Amsterdam Boat Show 2010. Op deze allround watersportbeurs, georganiseerd door Amsterdam RAI, komen alle takken van watersport aan bod.
De volgende editie van de HISWA te water, georganiseerd door HISWA Multimedia BV uit Driebergen, vindt plaats van dinsdag 31 augustus tot en met zondag 5 september 2010 in Marina Seaport IJmuiden.

Eventuele verhuizing naar NDSM-werf
Twee weken geleden heeft de HISWA Groep aangekondigd de mogelijkheid te onderzoeken om de HISWA te water in de toekomst te verplaatsen van Marina Seaport IJmuiden naar de NDSM-werf in Amsterdam. HISWA en Nautisch Kwartier bv hebben hiertoe een intentieovereenkomst gesloten. Beide partijen zijn van mening dat de NDSM-werf ruim perspectief biedt voor verdere groei en ontwikkeling van de HISWA te water. Doelstelling is om eind 2009 duidelijk zicht te hebben op de mogelijkheid van vestiging vanaf 2011.

HISWA Multimedia BV
HISWA Multimedia BV, organisator van de HISWA te water 2009, is een dochter van HISWA Vereniging, de brancheorganisatie van de watersportindustrie. HISWA Multimedia BV levert onderscheidende multimediale marketing- en communicatiediensten ten behoeve van de watersportindustrie. Bij HISWA Vereniging zijn circa 1.200 bedrijven aangesloten. Deze vertegenwoordigen tweederde van de omzet en werkgelegenheid in de sector.



2009-09-09
Messe Frankfurt Trade Fairs India, the Indiase dochtermaatschappij van Messe Frankfurt,  heeft Fitex India overgenomen, het grootste fitness en gezondheidsevent van India. Voorheen was de beurs eigendom van Smart Events. De twee bedrijven gaan nu samenwerken om een platform te creëren voor de fitness-, gezondheids-, voedings- en wellness-industrie in India.
 
De Koninklijke Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst (VHOK) heeft plannen voor een eigen kunst- en antiekbeurs. De PAN vinden ze te duur. Het plan is om in oktober 2018 een nieuwe beurs te introduceren in de voormalige rijkswerf Willemsoord in Den Helder.
 
Wat drijft een marketing manager of een directeur van een bedrijf om deel te nemen aan een beurs? Wat zijn zijn verwachtingen en wat moet er gebeuren zodat hij/zij de volgende editie wederom deelneemt? In deze nieuwe rubriek van Expovisie laten we de marketingverantwoordelijke aan het woord over zijn of haar beursdeelname. In de tweede editie spreken we Wendela de Goederen, eigenaresse van het Nederlandse badmodelabel BoxerinBlue. Zij neemt deel aan Masters of LXRY 2017 van 7 tot 11 december in RAI Amsterdam. Ze is te vinden op HAL 3, stand 333.
 
Logistica en ICT & Logistiek 2017 hebben respectievelijk 15.417 en 7.358 bezoekers verwelkomd. In de vernieuwde opzet konden bezoekers zich laten inspireren door exposanten, kennissessies, beurstours en tijdens de demonstraties op de Scala's Logistica. De beurzen vonden plaats van 28 tot en met 30 november in Jaarbeurs Utrecht.
 
De 40-jarige beurseditie van de SITEVI, de vakbeurs voor equipment en knowhow voor wijn- en olijfolieproductie en fruit- en groenteteelt, heeft ongeveer 57.000 professionals ontvangen. Dat is 5 procent meer vergeleken bij de voorgaande beurseditie in 2015. De beurs vond plaats van 28 tot en met 30 november 2017 in Montpellier.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV