Magazine
Contact
Home
Minister van der Hoeven opent Hiswa te water 2009
Hiswa te water misschien naar Amsterdam
De Hiswa te Water overweegt de botenbeurs in 2011 in Amsterdam te houden in plaats van IJmuiden aan Zee.


Deze zomer heeft de Hiswa een intentieovereenkomst gesloten met projectontwikkelaar Nautisch Kwartier van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.  Ze onderzoeken of de toekomstwensen van de Hiswa te Water daar te verwezenlijken zijn.

Volgens directeur André Vink van Hiswa Vereniging houdt IJmuiden aan Zee het nadeel dat het moeilijk bereikbaar is. De NDSM-werf heeft dat niet. Bovendien wil de Hiswa de beurs uitbouwen met meer 'belevingselementen', zoals cultuur en mogelijkheden om te varen met nieuwe schepen. ,,De vraag is of dat in IJmuiden aan Zee allemaal mogelijk is'', aldus Vink.  ,,In Amsterdam-Noord zijn er talloze mogelijkheden waar we graag bij aansluiten.''

Exposanten die begin september deelnamen aan de HISWA te water in IJmuiden, hebben over het algemeen goede zaken gedaan. Op de bootshow werd daadwerkelijk verkocht en een ruime meerderheid verwacht dat de markt in 2010 verder aan zal trekken. De bootshow trok in totaal 26.410 bezoekers.

Optimisme overheerst
Hoewel de bootshow te kampen had met een bij vlagen stormachtige week, was de stemming onder de exposanten overwegend positief te noemen, zo bleek uit een enquête onder alle deelnemers. Driekwart van de exposanten die hun boten presenteerden, verkochten tijdens de HISWA te water één of meerdere boten of verwachten dit binnen drie maanden te doen naar aanleiding van hun deelname aan de bootshow. Ook de toeleveranciers van nautische diensten en producten toonden zich tevreden: voor ruim 90% verliep de HISWA te water 2009 conform of boven verwachting. Dat de HISWA te water stevig in haar schoenen staat, blijkt uit het hoge percentage deelnemers (82%) dat nu al aangeeft volgend jaar weer van de partij te zijn.  Een ruime meerderheid (55%) van de jachtbouwers en importeurs van boten verwacht dat de markt in 2010 aan zal trekken. Bij de toeleveranciers is dit zelfs nog veel hoger (64%). Als we naar beide segmenten kijken (boten en producten) is slechts 10% van mening dat de markt in 2010 verslechtert.

Storm
De bootshow trok in totaal 26.410 bezoekers, wat neerkomt op een daling van 10% ten opzichte van de vorige editie. “Deze terugval is onder andere te wijten aan de storm die op donderdag over de bootshow raasde,” aldus directeur Farouk Nefzi. “We hebben toen in één dag de helft minder bezoekers getrokken dan vorig jaar en dat hebben we de dagen erna niet meer volledig in weten te lopen. De exposanten zijn met de harde wind die de hele week waaide behoorlijk op de proef gesteld, maar hebben zich daar gelukkig weinig van aangetrokken. Alleen op donderdag was het voor de verkopers van open boten echt geen doen meer om hun klanten goed te ontvangen en hun boten zandvrij te houden. De beurs bood een trieste aanblik. Daarentegen hoorden we van diverse verkopers van zeiljachten dat de donderdag, ondanks de storm, voor hen één van de beste verkoopdagen was. Verder is het opvallend dat de kaartverkoop aan de kassa de meeste dagen hoger lag dan vorig jaar, maar dat het aantal bezoekers dat met relatiekaarten is binnengekomen, behoorlijk is afgenomen. Ook dit heeft bijgedragen aan de daling in het bezoekersaantal.”

Exclusieve Preview
In navolging van vorig jaar werd ook nu weer een Exclusieve Preview georganiseerd op de vooravond van de start van de beurs. Deze was, mede dankzij het prachtige weer op die avond, een groot succes. Exposanten hadden hun beste relaties uitgenodigd en diverse jachtbouwers bouwden een feestje rondom de introductie van hun wereldprimeurs. Tijdens de Preview gaf minister Van der Hoeven van Economische Zaken het officiële startsein voor de HISWA te water 2009. Tevens onthulde zij het logo ‘Maritime by Holland’ als onderdeel van een nieuwe campagne die het kwaliteitsimago van de Nederlandse maritieme cluster in het buitenland verder moet versterken.

Nieuw tv-programma Varen & Zo
Afgelopen week ging op televisie een nieuw vaarprogramma van start, dat tot stand is gekomen dankzij een samenwerking tussen HISWA Multimedia BV en productiemaatschappij TVBV, een onderdeel van SNP Holding. Het nieuwe NET 5-programma Varen & Zo geeft inzicht in het varende leven en alles wat daarbij komt kijken. In het programma passeren onder andere de nieuwste boten de revue, wordt er aandacht besteed aan avontuurlijke vaartochten en geven bekende Nederlanders persoonlijk een rondleiding op hun boot. Het programma is de komende zondagen wekelijks om 17.30 uur op NET 5 te zien.

HISWA 2010 en HISWA te water 2010
Van dinsdag 2 tot en met zondag 7 maart 2010 kunnen watersportliefhebbers in Amsterdam RAI terecht voor de HISWA Amsterdam Boat Show 2010. Op deze allround watersportbeurs, georganiseerd door Amsterdam RAI, komen alle takken van watersport aan bod.
De volgende editie van de HISWA te water, georganiseerd door HISWA Multimedia BV uit Driebergen, vindt plaats van dinsdag 31 augustus tot en met zondag 5 september 2010 in Marina Seaport IJmuiden.

Eventuele verhuizing naar NDSM-werf
Twee weken geleden heeft de HISWA Groep aangekondigd de mogelijkheid te onderzoeken om de HISWA te water in de toekomst te verplaatsen van Marina Seaport IJmuiden naar de NDSM-werf in Amsterdam. HISWA en Nautisch Kwartier bv hebben hiertoe een intentieovereenkomst gesloten. Beide partijen zijn van mening dat de NDSM-werf ruim perspectief biedt voor verdere groei en ontwikkeling van de HISWA te water. Doelstelling is om eind 2009 duidelijk zicht te hebben op de mogelijkheid van vestiging vanaf 2011.

HISWA Multimedia BV
HISWA Multimedia BV, organisator van de HISWA te water 2009, is een dochter van HISWA Vereniging, de brancheorganisatie van de watersportindustrie. HISWA Multimedia BV levert onderscheidende multimediale marketing- en communicatiediensten ten behoeve van de watersportindustrie. Bij HISWA Vereniging zijn circa 1.200 bedrijven aangesloten. Deze vertegenwoordigen tweederde van de omzet en werkgelegenheid in de sector.



2009-09-09
De vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren heeft een nieuwe naam: Vakbeurs Mobiliteit. Belangrijke drijfveer voor de naamswijziging is de groeiende Nederlandse bevolking met als gevolg zorgen om toegankelijkheid en leefbaarheid. Door de vraag “Hoe houden we Nederland mobiel?” centraal te stellen maakt organisator ExpoProof de beurs futureproof. De beurs vindt op 28 en 29 november plaats in Expo Houten.
 
Het consumentenevent TuinIdee beleefde dit jaar een stijging in het bezoekersaantal van 10,8 procent. Na 25 jaar werd het vierdaagse evenement, dat van 22 tot en met 25 februari 2018 plaatsvond in Brabanthallen te ’s-Hertogenbosch, in een nieuw jasje gestoken om een bredere doelgroep aan te trekken. Organisator 2XPO schakelde hiervoor eventmarketingbureau Eventive in.
 
Alle webcare-activiteiten voor de beurzen die door RAI Amsterdam worden georganiseerd, zijn ondergebracht bij Goud Uberconnected. Dit geldt voor de beurzen in Amsterdam maar ook voor internationale beurzen zoals RAI die organiseert in onder andere Turkije, Mexico, Indonesië en China.
 
Building Holland, de beurs die dit jaar plaatsvond van 17 tot en met 19 april in RAI Amsterdam, is met onmiddellijke ingang overgenomen door Easyfairs. Het event voor de bouw- en vastgoedsector stond voorheen onder leiding van Duurzaam Gebouwd. Met de overname breidt Easyfairs haar bouw-, installatie- en vastgoedportfolio in Nederland uit.
 
Rotterdam Ahoy wordt de locatie van EventSummit 2019. Het eendaagse platform voor de evenementenbranche vond tijdens het 10-jarig jubileum in 2018 in Rai Amsterdam plaats. In 2017 was het event ook in Rotterdam gelokaliseerd, toen in Hal 1, de komende editie zal dat in Hal 2, 3, 4 en 5 zijn. 
 
mei | juni | »»
Beursagenda Beursagenda











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV