Magazine
Contact
Home
Expopedia: beurzen toegankelijker
Onlangs lanceerde het Belgische bedrijf Passport-Expopedia de website www.expopedia.net, de eerste website die ontwikkeld werd om wereldwijd specifieke diensten voor beurzen en tentoonstellingen te vinden. Expopedia.net werd ontwikkeld door een groep Belgische professionals met een lange ervaring in de sector beurzen & tentoonstellingen. Zij bundelden de krachten om een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk internetplatform te ontwikkelen dat exposanten, standbouwers en organisatoren van beurzen, congressen en evenementen toelaat snel een betrouwbare servicepartner of onderaannemer te vinden.

Exposanten en standbouwers die in het buitenland werken, ervaren vaak moeilijkheden bij het vinden van de juiste servicepartners voor een welbepaald beursgebouw. Een gebrekkige kennis van het aanbod ter plaatse en onzekerheden over de kwaliteit van de dienstverlening worden beschouwd als belangrijke obstakels voor een echte internationalisering van de beurzen- en evenementensector. Exposanten en standbouwers aarzelen om met plaatselijke leveranciers in zee te gaan en kiezen noodgedwongen voor duurdere oplossingen: goederen vanuit de thuisbasis over lange afstanden naar een beurs of evenement in het buitenland transporteren.

Hallenexploitanten en beursorganisatoren die niet on-site een volledig dienstenpallet kunnen aanbieden, hebben meer moeilijkheden om respectievelijk buitenlandse beursorganisatoren en buitenlandse exposanten te overtuigen. Expopedia.net wil deze impasse vermijden door geografisch georganiseerde informatie aan te bieden over dienstenleveranciers die voldoende ervaring hebben met de specifieke omstandigheden van beurzen, congressen en evenementen op een welbepaalde plek.

Niet zomaar een database
Expopedia.net is niet de zoveelste database met dienstenleveranciers. De input van bedrijven werd zorgvuldig gecontroleerd op twee belangrijke criteria: de kwaliteit van de dienstverlening en de mate waarin het bedrijf ervaring heeft met opdrachten in een welbepaalde beurs- of congresaccommodatie. Gebruikers beginnen hun zoekopdracht dan ook met specifiëren waar het evenement zal plaatsvinden. Enkel bedrijven die in dat welbepaalde gebouw kind aan huis zijn, worden in de lijst vermeld.

Expopedia werkt nauw samen met vakorganisaties uit de beurzen- en evenementenwereld en met hallenexploitanten om de database up-to-date te houden. Wereldwijd werden zij uitgenodigd om goede en betrouwbare leveranciers aan de selecties toe te voegen. Een maatgemaakt bonussysteem zorgt ervoor dat de vakorganisaties ook in de toekomst waardevolle suggesties blijven doen om de database aan te vullen. Bovendien geeft toetreding tot Expopedia.net de vakorganisaties een bijkomend argument om nieuwe leden te werven.

Modelsector
Expopedia.net is de eerste internettoepassing die ontwikkeld werd voor en door professionals uit de beurzen- en evenementenwereld. Bij de ontwikkeling lag de nadruk op gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid: Expopedia.net geeft de gebruikers – exposanten en standbouwers – precies de informatie die ze nodig hebben, zonder franjes en zonder overbodige gimmicks.

“Expopedia.net zal de actieradius van standbouwers én van hallenexploitanten aanzienlijk vergroten”, vertelt Passport-Expopedia CEO Hans Dejonckheere. “Moeilijk te vinden diensten en moeilijk te transporteren goederen zijn belangrijke obstakels voor de buitenlandse ambities van standbouwers en exposanten. Expopedia.net neemt die obstakels weg, bevordert de internationale samenwerking en – uiterst belangrijk – verkleint de ecologische voetafdruk van internationale tentoonstellingsactiviteiten. Het milieu staat hoog op de agenda van allerhande overheden en van sommige vakorganisaties in onze branche. Met Expopedia.net geven we de beurzen- en evenementensector een instrument in handen om toekomstige beperkingen op hun dagdagelijkse activiteiten een stap voor te zijn. Meer nog: hoe meer mensen Expopedia.net gebruiken, hoe sterker de beurzen- en evenementenindustrie zich kan profileren als een modelsector waarin bedrijven en vakorganisaties de handen in elkaar slaan om duurzame en ecologisch verantwoorde activiteiten te ontwikkelen.”

Info: www.expopedia.net



2009-08-27
Duitse beurzen die zich op een regionaal publiek richten hebben het goed gedaan in 2016. Ze blijven een wezenlijke bouwsteen in de communicatie met regionale doelgroepen, zo blijkt uit berekeningen van de AUMA, Institut der Deutschen Messewirtschaft.
 
Bezoekers van internationale en nationale vakbeurzen in Duitsland verblijven gemiddeld 1,6 dag op de beursvloer. Dit blijkt uit een analyse van enquêtes onder vakbezoekers op 107 beurzen in 2016.
 
De tweede editie van Out of the Box 2017 groeit met meer dan 30 procent. Ruim eenvijfde van de deelnemende leveranciers is internationaal. Tijdens het grootste event voor de juwelier, fashionstore en conceptstore in de Benelux presenteren meer dan 250 merken zich op 10 en 11 september in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 
GroenTechniek Holland krijgt een pop-up stadspark. Op Nederlands grootste vakbeurs voor groenprofessionals tonen Husqvarna Nederland, Tonsel Boomkwekerijen, Van Berkel Groep en Van Vliet Kastanjehout hoe een compleet stadspark van zo’n 3.000 vierkante meter snel en eenvoudig te realiseren is.
 
De bovencorridor van Rotterdam Ahoy tussen de Hallen 2 t/m 5 wordt de komende tijd volledig verwijderd. Gedurende negen weken gaat de bouwcombinatie Hart van Zuid (Heijmans en Ballast Nedam) aan de slag met de sloop van de gehele constructie. Het einde van de werkzaamheden heeft een harde deadline, de hallen zijn 13 september nodig voor de vakbeurs Gastvrij Rotterdam. 
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV