Magazine
Contact
Home
Expopedia: beurzen toegankelijker
Onlangs lanceerde het Belgische bedrijf Passport-Expopedia de website www.expopedia.net, de eerste website die ontwikkeld werd om wereldwijd specifieke diensten voor beurzen en tentoonstellingen te vinden. Expopedia.net werd ontwikkeld door een groep Belgische professionals met een lange ervaring in de sector beurzen & tentoonstellingen. Zij bundelden de krachten om een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk internetplatform te ontwikkelen dat exposanten, standbouwers en organisatoren van beurzen, congressen en evenementen toelaat snel een betrouwbare servicepartner of onderaannemer te vinden.

Exposanten en standbouwers die in het buitenland werken, ervaren vaak moeilijkheden bij het vinden van de juiste servicepartners voor een welbepaald beursgebouw. Een gebrekkige kennis van het aanbod ter plaatse en onzekerheden over de kwaliteit van de dienstverlening worden beschouwd als belangrijke obstakels voor een echte internationalisering van de beurzen- en evenementensector. Exposanten en standbouwers aarzelen om met plaatselijke leveranciers in zee te gaan en kiezen noodgedwongen voor duurdere oplossingen: goederen vanuit de thuisbasis over lange afstanden naar een beurs of evenement in het buitenland transporteren.

Hallenexploitanten en beursorganisatoren die niet on-site een volledig dienstenpallet kunnen aanbieden, hebben meer moeilijkheden om respectievelijk buitenlandse beursorganisatoren en buitenlandse exposanten te overtuigen. Expopedia.net wil deze impasse vermijden door geografisch georganiseerde informatie aan te bieden over dienstenleveranciers die voldoende ervaring hebben met de specifieke omstandigheden van beurzen, congressen en evenementen op een welbepaalde plek.

Niet zomaar een database
Expopedia.net is niet de zoveelste database met dienstenleveranciers. De input van bedrijven werd zorgvuldig gecontroleerd op twee belangrijke criteria: de kwaliteit van de dienstverlening en de mate waarin het bedrijf ervaring heeft met opdrachten in een welbepaalde beurs- of congresaccommodatie. Gebruikers beginnen hun zoekopdracht dan ook met specifiëren waar het evenement zal plaatsvinden. Enkel bedrijven die in dat welbepaalde gebouw kind aan huis zijn, worden in de lijst vermeld.

Expopedia werkt nauw samen met vakorganisaties uit de beurzen- en evenementenwereld en met hallenexploitanten om de database up-to-date te houden. Wereldwijd werden zij uitgenodigd om goede en betrouwbare leveranciers aan de selecties toe te voegen. Een maatgemaakt bonussysteem zorgt ervoor dat de vakorganisaties ook in de toekomst waardevolle suggesties blijven doen om de database aan te vullen. Bovendien geeft toetreding tot Expopedia.net de vakorganisaties een bijkomend argument om nieuwe leden te werven.

Modelsector
Expopedia.net is de eerste internettoepassing die ontwikkeld werd voor en door professionals uit de beurzen- en evenementenwereld. Bij de ontwikkeling lag de nadruk op gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid: Expopedia.net geeft de gebruikers – exposanten en standbouwers – precies de informatie die ze nodig hebben, zonder franjes en zonder overbodige gimmicks.

“Expopedia.net zal de actieradius van standbouwers én van hallenexploitanten aanzienlijk vergroten”, vertelt Passport-Expopedia CEO Hans Dejonckheere. “Moeilijk te vinden diensten en moeilijk te transporteren goederen zijn belangrijke obstakels voor de buitenlandse ambities van standbouwers en exposanten. Expopedia.net neemt die obstakels weg, bevordert de internationale samenwerking en – uiterst belangrijk – verkleint de ecologische voetafdruk van internationale tentoonstellingsactiviteiten. Het milieu staat hoog op de agenda van allerhande overheden en van sommige vakorganisaties in onze branche. Met Expopedia.net geven we de beurzen- en evenementensector een instrument in handen om toekomstige beperkingen op hun dagdagelijkse activiteiten een stap voor te zijn. Meer nog: hoe meer mensen Expopedia.net gebruiken, hoe sterker de beurzen- en evenementenindustrie zich kan profileren als een modelsector waarin bedrijven en vakorganisaties de handen in elkaar slaan om duurzame en ecologisch verantwoorde activiteiten te ontwikkelen.”

Info: www.expopedia.net



2009-08-27
Op Photokina, de internationale handelsbeurs op het gebied van fotografie en film in Keulen, zal dit jaar én volgend jaar de Olympus Playground te bezoeken zijn. In deze fotogenieke speeltuin van zo'n 2.000 vierkante meter kunnen bezoekers nieuwe camera's testen door allerlei visueel uitdagende kunstwerken van bekende en jonge kunstenaars te fotograferen. Photokina zal plaatsvinden van 26 tot en met 29 september 2018 in de beurshallen van Koelnmesse. 
 
De 2018-editie van de PSI die plaatsvond van 9 tot en met 11 januari in Düsseldorf, heeft minder bezoekers getrokken dan in 2017 maar wel meer internationale bezoekers. Zo'n 58 procent van de in totaal 17.342 bezoekers kwam uit het buitenland. Er waren bijna 90 landen vertegenwoordigd op de internationale beurs voor promotionele producten in het Düsseldorf Exhibition Centre, en dat was een record. 
 
De 25ste editie van InterClassics Maastricht heeft een recordaantal van 34.447 bezoekers getrokken. In 2016 waren dat er 29.660. Aan de hand van de 18 thema’s, die door de jaren heen gevoerd zijn, werd een collectie van 18 pronkstukken gepresenteerd, waaronder de Aston Martin DB5 ‘James Bond’ uit 1964. InterClassics 2018 vond plaats van 11 tot en met 14 januari in MECC Maastricht.
 
De nieuwe autobeurs Wereld op Wielen is geannuleerd. Het evenement had moeten plaatsvinden van 9 tot en met 11 maart 2018 in Jaarbeurs Utrecht. Volgens de organisatoren waren er te weinig bedrijven geïnteresseerd om te exposeren.
 
De 62ste editie van de Horecava heeft haar thema ‘Proef de Toekomst’ waargemaakt, aangezien driekwart van de bezoekers heeft aangegeven Horecava vernieuwender te vinden ten opzichte van de vorige editie.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV