Magazine
Contact
Home
Grootformaat prints, zeg het met beeldtaal
We kunnen alles reproduceren, zelfs levende wezens. Waarom wordt de vraag ‘Wat willen we reproduceren?’ op een stand vaak fout beantwoord? Beeldtaal is moeilijker dan het lijkt. Stel dat één van de deelnamedoelstellingen betrekking heeft op het imago van uw onderneming. Die wilt u uiteraard zo breed mogelijk onder de doelgroep verspreid zien. Idealiter via één-tot-één-interactie tussen een standmedewerker en een bezoeker. Alleen, er zijn veel meer bezoekers dan zelfs een heel leger standmedewerkers aankan. En dus moet voor de imagoboodschap een andere vorm worden gevonden om ze aan de man of aan de vrouw te brengen.

Het moet directer
Via een uitgeschreven corporate statement dan maar? Daar is op de beurs niet veel plaats voor: bezoekers komen op zich te informeren, om aan te kopen, om de sfeer op te snuiven en te zien wat er in de branche gaande is, om collega’s en vakgenoten te ontmoeten… maar niet om een donderpreek aan te horen. Het moet subtieler en vooral: het moet directer. Als het enigszins kan, door middel van dat ene beeld dat duizend woorden vervangt. Bezoekers beslissen binnen vier seconden of ze ja dan nee een stand op lopen. In die korte periode moet alles gebeuren: de aandacht trekken en opgemerkt worden, argumenten aanreiken en overtuigen, gebruikersvoordelen communiceren en (blijvende), herinneringswaarde creëren.

Voorsprong
Sommige dingen zijn moeilijk in een paar woorden duidelijk te maken. Hoe vertel je iemand in één enkele, niet al te lange volzin dat je tien jaar fors geïnvesteerd hebt in opleidingen voor de technische buitendienst, dat die buitendienst goed uitgerust is om snel ter plaatse te zijn, dat ze bijna 95% van de mankementjes onmiddellijk kunnen oplossen en dat je wat dat betreft dus duidelijk voorsprong hebt op je concurrenten. Je kunt het moeilijk alle standmedewerkers laten vertellen zoals het hierboven beschreven staat; dat vinden bezoekers gezeur. Je kunt evenmin een kapotte machine op de stand zetten en dan demonstreren hoe snel die mankementen verholpen kunnen worden. Het is zoals in die Fawlty Towers-scene: “Don’t mention the war!” We verkopen in eerste instantie machines die niet stuk gaan, - dus we zouden wel gek zijn om als eerste over mankementen te beginnen. “En wat als het toch spaak loopt?” vraagt de bezoeker zich misschien stilletjes af. Meestal wordt dan met het begrip service uitgepakt, maar dat is zo’n passé-partoutbegrip dat het nauwelijks nog overtuigingskracht heeft. Schaakmat? Niet helemaal! Met beelden kun je dingen bereiken die met woorden veel moeilijker te bereiken zijn.

Internationalisering
Een paar ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat in de standcommunicatie het woord steeds vaker plaats moest ruimen voor het beeld. We kunnen die ontwikkelingen het best samenvatten onder de noemer internationalisering. Vooral vakbeurzen kennen een steeds internationaler deelnemersveld, zowel aan bezoekerszijde als aan exposantenzijde. Maar ook heel wat publieksbeurzen trekken steeds meer buitenlandse exposanten. De eengemaakte Europese markt maakt het net iets makkelijker om grensoverschrijdend zaken te doen, maar hij neemt taalbarrières niet weg. Een derde en laatste ontwikkeling die onder de noemer internationalisering valt, situeert zich bij de multinationals. Steeds vaker wordt het arsenaal aan standmateriaal centraal beheerd. Voor de belangrijkste vakbeurzen wordt een grote modulaire stand gebouwd. Filialen kunnen delen van de stand lenen om aan evenementen met een eerder nationale of regionale uitstraling deel te nemen. Vroeger wilde dat wel eens tot gênante situaties leiden: een stand in Barcelona met uitsluitend Engelse en Duitse opschriften kan je niet echt communicatief noemen. Ook hier bleek het gebruik van beelden een uitstekende oplossing.

Beeldbegrip
Beelden dus. De volgende vraag die zich opdringt, is welke beelden? Een beurspresentatie wordt verondersteld alle zintuigen maximaal te bespelen. Beelden van spullen die net zo goed live getoond kunnen worden, blijven dus onder de verwachtingen. Veel doelmatiger zijn beelden die een abstracte idee – bijvoorbeeld het begrip servicegerichtheid – op een goede manier tot uitdrukking kunnen brengen. Een tijdlang was die overweging een reden om bij beeldbanken en fototheken aan te kloppen op zoek naar generieke beelden. En zo gebeurde het meer dan eens dat de grote visual op de stand van firma X krek dezelfde foto was als de cover van de brochure van firma Y. Minstens even pijnlijk: firma Z pakt uit met het beeld van drie aapjes om de stand aan te kleden en op hetzelfde moment gebruikt een politieke partij een soortgelijk beeld van drie aapjes als campagnebeeld. Gebeurt niet, zegt u? Gebeurt wel! Bovendien is stock-fotografie niet zo heel erg slijtvast. Van zodra een beeld één keer gebruikt is, zou het eigenlijk uit de collectie genomen moeten worden. Maar daar voelen de aanbieders uiteraard niet zo veel voor.

Mensenwerk

Voor grootformaat prints op de stand was het een ontdekking met evenveel impact als de dieselmotor voor de automobiel: door in de beeldtaal mensen centraal te stellen, kun je op een subtiele manier boodschappen communiceren en tegelijkertijd de hierboven beschreven valkuilen vermijden. Vijf jaar geleden verschenen ze voor het eerst in beeld: metershoge droppapers met foto’s van blije, gelukkige, voldane, gerustgestelde, vertrouwen inboezemende, vriendelijke, professioneel ogende… mensen. Keurig in beeld gezet in functie van de rest van de stand en van de boodschap. Uniek en efficiënt.
De prijs voor de Gouden Inval gaat naar de man of vrouw die op een mooie dag voorstelde de professionele modellen te vervangen door studiofotografie met het eigen personeel als model. Dat bleek drie voordelen te bieden: je bespaart op fotomodellen, je kunt van de dag in de fotostudio een teambuildingactiviteit maken en op beursbezoekers maken beelden van echte medewerkers extra indruk. Op de één of andere manier hebben dit soort testimonial-achtige beelden meer overredingskracht dan soortgelijke beelden met ingehuurde modellen.


2009-07-16
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV