Magazine
Contact
Home
Deelnemen aan een beurs in China?
Een beurs in China, wie wil dat nou niet een keer meemaken? Maar hoe pak je het aan en tegen welke Chinese muren loop je op als je niet uitkijkt? Lees het ervaringsverhaal van Amsterdam RAI in China.


Een beurs in China, wie wil dat nou niet een keer meemaken? Maar hoe pak je het aan en tegen welke Chinese muren loop je op als je niet uitkijkt? Lees het ervaringsverhaal van Amsterdam RAI in China.

De Aziatische tentoonstellingsmarkt groeit gestaag. Het grootste deel van de markt wordt ingenomen door China. Bedrijven die zich willen presenteren in ’s-werelds snelst groeiende economie, kunnen kiezen uit een keur aan vakbeurzen. Zowel nationale als internationale beursorganisaties zijn in China actief. Het aantal venues neemt nog jaarlijks toe. Ook Amsterdam RAI opereert in China. Verschillende van de internationale vakbeurzen die ooit in Amsterdam als nationaal evenement begonnen zijn, hebben inmiddels een spin-off editie in China.

Verkeerstechnologie
Intertraffic, de toonaangevende vakbeurs op het gebied van verkeerstechnologie, heeft haar succesvolle entree gemaakt in de Chinese markt in 2007. In april van dit jaar vond de 2e editie van Intertraffic China plaats in Beijing. De volgende beurs staat gepland voor 18 tot en met 20 maart 2009 in Shanghai.
Amsterdam RAI’s paradepaard op het gebied van watertechnologie, Aquatech, heeft in mei dit jaar haar Chinese primeur beleefd, eveneens in Shanghai. De beurs is buitengewoon goed ontvangen en kende een Nederlands deelnemersveld van vijftien bedrijven en meer dan 14.000 bezoeken. Aquatech China werd geopend door Staatssecretaris Tineke Huizinga. Zij gaf met haar aanwezigheid en die van haar Chinese collega’s extra cachet aan het evenement.

Extra aandacht
Er zijn bij deelname aan een vakbeurs in China wel wat afwijkende spelregels waar men rekening mee moet houden. De afdeling Communicatie & PR Internationale vakbeurzen van Amsterdam RAI heeft in samenwerking met de locale partner een aantal zaken op een rijtje gezet voor haar exposanten. Extra aandacht verdienen onder andere de volgende onderwerpen.

Intellectueel eigendomsrecht
Om Intellectueel eigendomsrecht te claimen, moeten handelsmerk, merknamen en patenten in China geregistreerd zijn. Bedrijven gaan er soms vanuit dat hun bescherming wereldwijd is, maar dat is vaak niet zo. Zorg dat je bewijs van patenten en merkregistraties bij je hebt. Als zich tijdens de beurs een strijdige situatie voordoet, kan er ingegrepen worden. Maar dan moet je wel de juiste papieren kunnen overleggen.

Tolk/vertalingen
Beman je stand met minimaal één persoon die de Chinese taal machtig is en zorg dat drukwerk en visitekaartjes in het Chinees vertaald zijn. De vertalingen dienen bij voorkeur uitgevoerd te worden door iemand die actief is in de branche om “eigenaardige” vertalingen te voorkomen.

Transport en opslag
Transport en opslag kennen vaak in eigen land al specifieke regels en gebruiken. Voor China wordt aangeraden vooral vroegtijdig te beginnen met het verschepen van uw stand, producten of showmodules en gebruik te maken van de officiële transporteur van de beurs. De douaneautoriteiten zullen uw verzending niet doorlaten als de papieren niet in orde zijn, dus maak gebruik van een transportbedrijf dat ervaring heeft met tentoonstellingen in China.

Gevoeligheden in uw gedrukte materialen
Zorg dat uw marketingmaterialen (brochures en dergelijke) geen politiek gevoelige zaken bevatten. Verwijs bijvoorbeeld niet naar Taiwan als een soevereine staat, de Chinese autoriteiten zullen uw materialen in beslag nemen. Alles wat als schadelijk voor de reputatie van de volkrepubliek China gezien kan worden, komt het land niet in.

Cultuur & gebruiken
Zaken doen met China is stukken eenvoudiger geworden dan een jaar of tien geleden. Toch verandert de mentaliteit van de Chinezen niet van de ene op de andere dag en moet je rekening houden met andere normen en waarden. ‘Zakendoen in China is onmogelijk zonder goede lokale partner’, stelt Paddy Young, senior product manager bij Amsterdam RAI. ‘Zeker als het gaat om lokale gebruiken en cultuur is het van belang een betrouwbare adviseur tot je beschikking te hebben.’ In China is het gebruikelijk dat er eerst een vertrouwensband tussen de zakenpartners ontstaat, alvorens überhaupt zaken kunnen worden gedaan. Dit is niet zozeer vrijblijvend als wel vereist. Daarom kan hulp van personen die lokaal een zeker aanzien hebben verworven buitengewoon belangrijk zijn. Het is van belang om wederzijds begrip te kweken om soepel te kunnen samenwerken.

Locale vertegenwoordiger
Bedrijven die voor het eerst exposeren in China willen maar al te graag een locale agent of vertegenwoordiger vinden. Tijdens de beurs zullen zich legio kandidaten aanbieden. Een keuze wordt vaak snel gemaakt op basis van een “goed gevoel” of een mooi verhaal en niet door gedegen onderzoek. Neem uw besluit niet direct tijdens of vlak na de beurs. Een tweede bezoek is essentieel om de potentiële zakenpartner te bezoeken en doe vooral navraag bij het consulaat, de lokale kamer van koophandel en andere bronnen om een duidelijk beeld te krijgen en een gefundeerde afweging te kunnen maken.

Klaar voor de start?
Last but not least, zaken doen met China betekent dat je je moet verplaatsen in een totaal andere wereld. Zorg dat uw bedrijf klaar is om de Chinese markt te betreden. Het echte werk begint pas na de beurs en maar al te vaak is de organisatie niet ingericht op de extra werkdruk die een nieuwe afzetmarkt met zich meebrengt.


2009-07-16
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV