Magazine
Contact
Home
Pop-ups en displays
Pop-upsystemen en displays zijn de eenvoud zelve. Ze tellen maar twee componenten. En dus zijn ze snel en makkelijk zelf op te zetten.

Mogen we ervan uitgaan dat dertig jaar na de introductie van het eerste pop-upsysteem iedereen stilaan een beetje vertrouwd is met het basisprincipe? Nog één keer voor de zekerheid dan: een opvouwbaar frame dat op zichzelf kan staan en waarrond een soepel materiaal bevestigd wordt om volume te creëren. Materiaal van het frame: licht aluminium buiswerk, maar tegenwoordig ook een enkele keer koolstof. Materiaal van de bekleding: een brede waaier soepele kunststoffen, diverse textielsoorten, een enkele keer speciaal behandeld papier.

Ingebouwde spotjes
Aparte verlichting? Hoeft niet, de meeste systemen kunnen geleverd worden met ingebouwde halogeenspotjes. Geklooi om de bekleding te fixeren? Hoeft ook niet langer, want vrijwel alle fabrikanten van pop-up systemen beschikken over een versie waar het frame en/of de bekleding voorzien zijn van magneetstroken. Ziet u het graag groot? Ook geen probleem: de meeste systemen kunnen onderling aan elkaar gekoppeld worden. U haakt een gebogen wand vast aan een rechte wand en daarna weer aan een gebogen wand. Zo komt u overal. Schapjes nodig? In een oogwenk gemonteerd, net als zuilen, torentjes, vitrinekasten en zelfs stoelen. Ook mooi: de meeste producenten geven een levenslange garantie op het frame. Tot zover dit artikel over noviteiten inzake pop-up systemen. Tenzij…

Directe druk

We moeten het misschien even over printtechnieken hebben. Sublimatiedruk of thermische transfertdruk staat qua kwaliteit nog steeds op nummer één. De bewerkelijke techniek van thermische transfert – drukken op een speciaal papier en daarna het beeld onder druk en hoge temperatuur overbrengen op een andere drager – is echter razendsnel voorbijgestoken door veel snellere en goedkopere inkjetoplossingen. Dankzij de snelle evolutie van de technologie kan vandaag op zowat alles gedrukt worden, in een goede – fotorealistische - kwaliteit – en met voldoende duurzaamheid. Daardoor kunnen pop-upsystemen intensief ingezet worden en blijven ze toch fris ogen. Als de visual stilaan uit de mode geraakt, dan kan voor een relatief scherpe prijs een nieuwe visual geprint worden. Ook gebruikelijk: meerdere sets van visuals waarmee de pop-up wanden in functie van uiteenlopende boodschappen, doelgroepen en evenementen aangekleed kunnen worden.

Aanlevering

Ondanks alles nog steeds een achilleshiel in het hele proces is de aanlevering van het materiaal. Iedereen die ietwat uit de voeten kan met een pc, is al snel geneigd te denken dat ook het aanmaken van een krachtige visual kinderspel is. Niet dus! Er zijn nogal wat technische vereisten waar aan voldaan moet worden om een goed eindresultaat te bekomen. Aan de meeste van die criteria kan niet voldaan worden met de normale kantoorsoftware. Overlaten aan professionals is hier de boodschap: uw grafisch bureau kent de do’s en don’ts van uw huisstijl en weet ook wat de leverancier van het pop-up systeem verwacht.

Beeldtaal
Minstens even belangrijk als de vraag “hoe” is de vraag “wat”. Als een visual technisch perfect is uitgevoerd, hoeft hij nog geen stopkracht te hebben. Voor zover de leverancier van het systeem u niet even helpt om deze oefening tot een goed einde te brengen, zal het erop aan komen een goed begrip te hebben van beeldtaal zoals die op een beursstand werkt. Slechts een kleine minderheid van de bezoekers loopt geconcentreerd op de beurs rond en weet perfect waar hij of zij heen wil. De overgrote meerderheid slentert maar wat en laat zich op de bonnefooi verrassen door wat er in de directe omgeving te zien en te horen valt. Komt dat verrassingsmoment er, dan beslist hij of zij binnen de drie seconden of er halt gehouden wordt. Ingewikkelde technische schema’s of uitgebreide argumentaties horen niet thuis op een pop-up wand. Productargumentaties zijn mensenwerk en horen in het standgesprek thuis; technische schema’s horen in een catalogus of technische fiche thuis. Nogal wat exposanten gooien het dan maar over een andere boeg en sieren de wand van de stand met een metershoge afbeelding van de eigen producten. Een goed idee? Niet echt. De doorsnee bezoeker kijkt immers met een geheel andere bril dan de doorsnee exposant. De exposant als aanbieder denkt in termen van modellen en marges, leveringen en omzetten. De bezoeker als potentiële afnemer van diensten en producten denkt vooral aan problemen die moeten opgelost worden en de investering die daar tegenover staat.

Perspectief
Om een krachtig beeld te vinden dat uw boodschap op een ondubbelzinnige, directe en snelle manier vertaalt, moet u het eigen aanbod bekijken door de bril van de potentiële afnemer van uw producten of diensten: Hoe maakt dit product mijn leven makkelijker? Welk voordeel heeft het voor mij? Hoe beïnvloedt dit product mijn werk? Hoe worden mijn klanten er beter van? Het antwoord op dat soort vragen levert geheel andere beelden op. Beelden die refereren aan de leefwereld van de doelgroep, die feilloos begrepen worden, die aanspreken. Het vergt altijd enige discipline om afstand te nemen van het eigen aanbod – mijn kind is het mooiste kind – en een visuele vertaling te zoeken die tegelijk creatief en efficiënt is. Toch blijkt de inspanning vaak lonend. Een krachtig beeld dat het goed doet als visual voor een pop-up stand, doet het doorgaans ook uitstekend als cover van een brochure, als grafisch element van een advertentie of als motief voor een kleine give-away.



2009-07-16
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV