Magazine
Contact
Home
Een goed ontwerp versterkt uw merk
Een ontwerpbureau is vaak niet alleen een ontwerpbureau. Een ontwerpbureau ontwerpt en versterkt uw merk, van huisstijl tot beursstand en van website tot event. U maakt of verkoopt een product of dienst. Het product of de dienst heeft een naam. Is dat uw merk? Dat is iets om over na te denken. Wat is een merk? Wat maakt uw product uniek? Wat onderscheidt uw product van andere gelijksoortige producten? Met andere woorden: wat is het beeld dat uw merk oproept?

Even een paar voorbeelden. U ziet een pak Douwe Egberts. U denkt: “gezellig”. U ziet een man uit een Volvo stappen. U denkt: oerdegelijke auto, maar wel veilig. U ziet een product van de HEMA. U denkt: “Echt HEMA”. En wat houdt dat in? HEMA betekent een goed en mooi product voor een goede prijs. Dat is branding.

Merk laden

Behoefte aan resultaat? Nieuwe ideeën? Aan een unieke positionering en onderscheidende uitstraling? Vanuit één gedachte de juiste oplossingen verkrijgen of het nu strategie, merkenbouw, online- of offlinecommunicatie betreft. Dat gaat allemaal stukken eenvoudiger als u een duidelijk merk hebt: duidelijk voor uzelf én duidelijk voor uw klanten. U kunt dat doen door bepaalde waardes aan uw merk te hangen: dit heet het “laden” van uw merk.

Als u daarbij het volgende ABC-tje in het achterhoofd houdt, komt het goed: De A van Apart, de B van Betrouwbaar en de C van Congruent.
 
Apart
Durf anders te zijn. Een sterk merk onderscheidt zich van de rest. Als uw bedrijf, product of dienst opgaat in de grijze massa, kunt u niet duidelijk maken waarom de mensen juist uw product of dienst moeten hebben. Het is dus zaak om anders dan de anderen te zijn. Wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf het niet. Wat u zegt moet wel kloppen!

Betrouwbaar
Mensen moeten op uw bedrijf, product of dienst kunnen bouwen. In uw merk moet een herkenbare en constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Let op: u kunt natuurlijk geen sterk merk bouwen als u uw product of dienst niet aan de verwachtingen voldoet.

Congruent
Alle onderdelen van uw merk moeten congruent zijn. Dit betekent dat ze met elkaar in overeenstemming moeten zijn. Iedereen zou gek staan te kijken als het Wereld Natuur Fonds een keten tankstations begint. Op dezelfde manier moet alles wat u doet en naar buiten brengt, bijdragen aan het beeld dat u met uw merk wilt uitdragen.

Ontwerpers
En daar komen de designbureaus en conceptontwerpers om de hoek kijken. Dit zijn gespecialiseerde bureaus die samen met u uw merk kunnen vormgeven, uw merk kunnen laden en alle communicatie-uitingen, al dan niet live, op elkaar kunnen laten afstemmen. Want een designbureau ontwerpt. Niet alleen een standconcept, maar ook tal van andere communicatie-uitingen. Van huisstijl tot interieur, van advertenties tot websites en van beursstand tot relatie-event.
In een wereld waarin producten en diensten steeds meer op elkaar gaan lijken, is imago van doorslaggevend belang. Hoe meer dat imago wordt uitgedragen, hoe groter de invloed. Daarom investeren producenten zo intensief in merken. Merken bundelen (positieve) associaties. Hoe meer mensen dezelfde associaties maken, hoe sterker een merk. En dus is het van belang dat alle communicatie-uitingen van uw merk minstens op elkaar lijken of naar elkaar verwijzen. Dat versterkt het uiteindelijke effect.

Sterke stand
Een goede beursstand volgt diezelfde logica. De look & feel van de stand moeten verwijzen naar de look & feel van andere communicatie-uitingen en naar de wijze waarop de onderneming zich in de wereld profileert. Hoewel elke uiting haar eigen specialisten heeft, kan het verstandig zijn om meerdere uitingen in handen van één en hetzelfde bureau te geven.
Ontwerpbureaus stellen aan hun klanten het liefst een en-en-oplossing voor: het concept van de nieuwe folders, de advertentiecampagne, de vorm van de mailing, de inrichting van de nieuwe showroom en… de stand. Designbureaus die de driedimensionale vormentaal onder de knie hebben, komen vaak met verrassende voorstellen voor de dag. Dat is onder meer te danken aan het feit dat ze minder geneigd zijn om hun creativiteit te laten sturen door de mogelijkheden van het eigen atelier. Designbureaus trekken zich minder aan van de productietechnische complexiteit van een ontwerp.

Vruchtbaar
Om vruchtbaar met een ontwerpbureau te kunnen samenwerken, moet u als opdrachtgever een paar voorwaarden vervullen. Die komen grotendeels neer op: informatie geven. Hoe preciezer en vollediger u een ontwerpbureau kunt briefen over uw organisatie, de waarden die in de organisatie gedragen worden, de manifestatie waar u aan deel neemt, de deelnamedoelstellingen, de bedrijfshistoriek, de klantenpopulatie en de strategie van uw concurrenten, hoe groter de kans dat de ontwerpers een concept ontwikkelen dat aanslaat. Aarzel niet om de ontwerpers te tonen wat u in het verleden hebt gedaan. Trek voldoende tijd uit om van gedachten te wisselen over wat u wilt en wat u vooral niet wilt. Probeer ook al in de briefingfase afspraken te maken over wie het ontwerp zal uitvoeren. Vaak zal het designbureau over een lijst van potentiële realisatoren beschikken. Het geniet de voorkeur uit die lijst een keuze te maken, anders riskeert u communicatieproblemen tussen het ontwerpbureau en de uitvoerende leverancier.

Meer Standontwerp

Auteursrecht op een standontwerp




2009-07-16
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV