Magazine
Contact
Home
Standinspiratie: de vloer
“Een uitnodigende tekst op de vloer werkt uitstekend”
De vloer wordt zelden ingezet als integraal onderdeel van standcommunicatie. Toch is het een plek waar bezoekers voortdurend naar kijken, al is het maar om te zien waar ze hun voeten zetten. Expovisie ging op zoek naar creatieve voorbeelden van “geavanceerd vloergebruik”.


Nog niet zo heel lang geleden waren de vloeren in heel wat beurscomplexen van aangestampte aarde. Dat was niet zo’n slechte oplossing: aangestampte aarde kun je losmaken – bijvoorbeeld om een elektriciteitskabel of een nutsleiding in weg te werken – en daarna weer aanstampen.
Tegenwoordig zijn bijna alle vloeren van beurscomplexen van beton. Om de zoveel meter wordt de betonplaat onderbroken door technische sleuven die alle nutsvoorzieningen tot (ongeveer) op de juiste plek moeten brengen.

Allerhande
Om het helemaal netjes te maken en ervoor te zorgen dat alle nutsvoorzieningen en bekabelingen aan het oog onttrokken zijn, maken veel stands gebruik van een verhoging van enkele centimeters waar alles keurig onder door geleid kan worden tot op de juiste plek. Het plaatwerk – wat zichtbaar is voor de beursbezoekers – kan allerhande zijn: tapijt of tapijttegels, kunststof op rol of kunststoftegels, laminaat of parket, multiplex of steen… De mogelijkheden zijn legio en in een aantal gevallen wordt de uiteindelijke keuze ingegeven door het bedrijf zelf. Een marmergroeve zal de vloer van de beursstand wellicht willen bedekken met de fraaiste marmerplaten. Een Grand Hotel in een groene omgeving kan met een laag herfstbladeren op de standvloer de romantische setting decoreren. En een sportpark presenteert haar faciliteiten misschien op een standvloer van kunstgras. Maar veel verder lijkt de creatieve inschakeling van de vloer niet te gaan. Of toch…

Evenwicht
In 2005 lanceerde de Oostenrijkse shopfitter Umdasch een nieuw concept voor winkelbouw. De kern van het concept was een winkelomgeving die qua look & feel mee evolueert: met de seizoenen, met tentoongestelde collecties, met het ritme van de dag en zelfs met de individuele klant die zich op dat ogenblik in die zone van de winkel bevindt. Door variabele belichting, geprojecteerde patronen en wanden die van achteruit belicht worden, refereert de winkelomgeving nu eens aan een Barbie-poppenhuis, dan weer aan een kille kelder van een middeleeuwse burcht of een strak vormgegeven loft. In het concept ging Umdasch niet zo ver om ook de vloer mee te laten evolueren qua kleurschakeringen en patronen, al werd er op de stand handig gebruik gemaakt van een donkere vloer waarin de verkleurende wanden weerspiegeld werden.

Ritmiek
Het duurde enige tijd voor het Umdasch-concept zijn weg vond naar de standontwerper. Eerst werd de plafondverlichting onder handen genomen. Variabele kleurspots en geprojecteerde patronen konden de look & feel van een stand telkens veranderen. Om soortgelijke effecten de standvloer toe te passen bleek te belastend voor de visuele waarneming. Een te snelle patroonwisseling zorgt voor evenwichtsstoornissen en kan bij bezoekers draaierigheid veroorzaken. Een stand is geen discotheek, dus enige terughoudendheid is geboden. Ritmische patronen in standvloeren zijn bij voorkeur min of meer abstract en worden doorgaans gecreëerd door flat screen schermen in de vloer te integreren. Op de stand van zeevisgroothandel Gadus op de vakbeurs European Seafood Exposition werden close-up beelden van – uiteraard verse! – vissen getoond via de in de vloer verwerkte schermen. Door hun relatief geringe omvang werkten de beelden niet storend voor wie de stand wil betreden. Omdat de schermen lichtjes naar de gang geheld waren, konden de bezoekers vanaf het gangpad een ritmische werveling waarnemen die sterk de aandacht trok.

Contrastwerking
Door twee soorten vloerbedekking te combineren, wordt een bepaald effect bereikt. Op de jongste editie van Batibouw waren meerdere stands die hun duurzame of ecologische oplossingen extra in de verf zetten door een vloerbedekking in kunstgras te gebruiken. Je kunt lang discussiëren over de vraag of kunstgras duurzaam dan wel ecologisch is, maar een doorsnee beursbezoeker maakt die overweging niet. Groen is goed voor de natuur. Punt uit. Soms betekent een contrasterende vloerbedekking “Hier lopen” en soms betekent het net het tegenovergestelde: “Hier niét lopen” of “Hier zitten”. Nog steeds op Batibouw wisselde elektriciteitsverdeler Electrabel plaatwerk in kunststof af met hoogpolig tapijt voor de “zitten & praten”-zones. Verffabrikant Histor deed net het tegenovergestelde en lokte met een hoogpolig, felrood tapijt de bezoekers voor een korte wandeling door de nieuwe kleurengroepen.

Inhaakpunten
Om de vloer tot leven te brengen worden soms zones gecreëerd in glas of dik plexi. In de ruimte daaronder kunnen producten worden uitgestald. Door de tentoongestelde producten op een bijzondere manier uit te lichten, wordt extra de aandacht erop gevestigd. U kunt de vloermodules uiteraard lukraak plaatsen, maar veel efficiënter is het om een bepaalde opbouw of verhaallijn te creëren. Zo kunt u bezoekers vanaf “inhaakpunten” een gewenst traject laten afleggen dat eindigt in de zone waar ze door standmedewerkers worden opgevangen. Wanneer u zeker bent over de looprichting in het gangpad, dan is er dat ene creatieve gebruik van de vloer dat heel erg efficiënt is en tegelijk zo eenvoudig als wat: tekstuele boodschappen: een verwelkoming, een verwijzing naar het thema van de stand of een herhaling van de slogan… het werkt uitstekend en toch zie je het weinig. Op de meer dan duizend stands van de jongste Batibouw vonden we welgeteld één stand waar de bezoekers met een tekst op de vloer verwelkomd werden: “Welcome in the Daikin Comfort Zone”.


2009-07-16
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV