Magazine
Contact
Home
Expovisie voorjaar 2018
Expovisie 633 voorjaar 2018

De beurzenbranche is goed te overzien, zeker als je het nationaal bekijkt. Een klein wereldje waar men elkaar regelmatig tegenkomt en ook regelmatig nodig heeft. Dat gaat in ieder geval op voor de bedrijven die bij de op- en afbouw van beurzen en beursstands actief zijn.

Men weet wel van elkaar, maar de ondernemers kennen elkaar – en met name elkaars bedrijfsvoering – onvoldoende, stelt CLC-Vecta directeur Riemer Rijpkema in het interview op pagina 8.

Het gevolg is dat er in de keten een opeenstapeling van kosten is, leidend tot een onnodig hoge rekening die uiteindelijk de exposanten moeten betalen. Beurzen hebben al het stempel van een duur medium en onverwachte kostenposten en zichtbaar inefficiënte dienstverlening leggen daar nog eens extra de nadruk op.

We komen er niet mee weg door te wijzen op de effectiviteit van beurzen als marketing- en communicatiemedium en – mits goed uitgevoerd – als een krachtige leadgeneratie-tool. Voor wie vooral daarin is geïnteresseerd, raad ik het verhaal van Viktor Luttikholt aan over stand-scenario’s (pagina 19) aan. Echter in het rendementsdenken gaat het niet alleen om het optimaliseren van de opbrengsten.

CLC-Vecta heeft zich opgeworpen als gangmaker van het ketendenken. Zo was het één van de onderwerpen van het onlangs afgesloten driejarig onderzoek dat de brancheorganisatie heeft laten uitvoeren door hogeschool NHTV en in februari was er een platformbijeenkomst over dit thema.

Het is nu aan alle partijen in de beurzenbranche om zich aan te sluiten bij dit initiatief, want voor ketendenken heb je immers alle schakels nodig.

Vorig voorjaar heb ik op deze plek de vlag kunnen uitsteken voor de innovatiegolf onder de beursorganisatoren. In deze editie beschrijven we (op pagina 57) nog een positieve ontwikkeling, namelijk op het gebied van uniforme standbouw, waarbij organisatoren en standbouwbedrijven samen tot aantrekkelijke oplossingen zijn gekomen die niet meer zo voorspelbaar saai zijn.

Graag wil ik volgende keer melding kunnen maken van innovatieve samenwerking in de hele keten, met de dienstverleners in onze sector voorop.

2018-04-05
In de aanloop naar de tweede editie van het vakevenement Bestelauto Expo op 13 en 14 november 2018 in Expo Houten, is een nieuw online platform live gegaan met nieuws, achtergronden, bestelautotests, videoverslagen en een chatfunctie. De uitbreiding dient ervoor om meer potentiële bezoekers te bereiken. Organisator Patrick van Tilburg van EXPOMotion wil www.bestelauto-expo.nl laten uitgroeien tot een breed nieuws- en kennisplatform voor de volledige bestelautosector.
 
De vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren heeft een nieuwe naam: Vakbeurs Mobiliteit. Belangrijke drijfveer voor de naamswijziging is de groeiende Nederlandse bevolking met als gevolg zorgen om toegankelijkheid en leefbaarheid. Door de vraag “Hoe houden we Nederland mobiel?” centraal te stellen maakt organisator ExpoProof de beurs futureproof. De beurs vindt op 28 en 29 november plaats in Expo Houten.
 
Het consumentenevent TuinIdee beleefde dit jaar een stijging in het bezoekersaantal van 10,8 procent. Na 25 jaar werd het vierdaagse evenement, dat van 22 tot en met 25 februari 2018 plaatsvond in Brabanthallen te ’s-Hertogenbosch, in een nieuw jasje gestoken om een bredere doelgroep aan te trekken. Organisator 2XPO schakelde hiervoor eventmarketingbureau Eventive in.
 
Alle webcare-activiteiten voor de beurzen die door RAI Amsterdam worden georganiseerd, zijn ondergebracht bij Goud Uberconnected. Dit geldt voor de beurzen in Amsterdam maar ook voor internationale beurzen zoals RAI die organiseert in onder andere Turkije, Mexico, Indonesië en China.
 
Building Holland, de beurs die dit jaar plaatsvond van 17 tot en met 19 april in RAI Amsterdam, is met onmiddellijke ingang overgenomen door Easyfairs. Het event voor de bouw- en vastgoedsector stond voorheen onder leiding van Duurzaam Gebouwd. Met de overname breidt Easyfairs haar bouw-, installatie- en vastgoedportfolio in Nederland uit.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV