Magazine
Contact
Home
De statige dame en de anarcho-punk
Hé, daar heb je Alibaba weer! Niet de bendeleider uit 1001 nachten, maar de Chinese internetgigant. Alibaba duikt de jongste tijd steeds vaker op in livecommunicatiekringen. Enkele maanden geleden mochten we de vrijage van UBM en Alibaba B-to-B aankondigen, deze keer is het de beurt aan Vinexpo en Alibaba B-to-C, alias Tmall.
 

Eerst Vinexpo: niet de oudste wijnbeurs – gestart in 1981 –, niet de grootste – ProWein in Düsseldorf is vele malen groter – , niet de meest gespecialiseerde – op Vinexpo lopen zowel vakmensen als amateurs rond –, maar wél de meest tot de verbeelding sprekende. De wieg van Vinexpo stond in Bordeaux, en geen Franse stad is meer wijnstad dan Bordeaux. Markant: Vinexpo was er relatief snel bij om de wijn tot bij de wijndrinker te brengen. Naast de moedermanifestatie in Bordeaux wordt Vinexpo ook georganiseerd in New York, Tokyo en Hong Kong.

Charmeoffensief richting beursorganisatoren

Over de geboorte, de kindertijd en de prille jeugd van Alibaba werden dikke boeken geschreven. Sinds enige tijd is de internetmogol bezig aan een charmeoffensief richting beursorganisatoren. Naar aanleiding van de samenwerking met UBM Asia heette het dat Alibaba de marktvormende werking van vakbeurzen in de virtuele wereld kon verderzetten. Concreet komt het er op neer dat Alibaba zoveel mogelijk exposanten van UBM-vakbeurzen aan de webwinkel wil. UBM wordt beter van de deal omdat Alibaba actief en gericht promotie voert voor de vakbeurzen van UBM.

Vinexpo en Alibaba

Het scenario achter het Memorandum of Understanding tussen Vinexpo en Alibaba is min of meer gelijklopend. Wijnhuizen zijn goed in snoeien en oogsten en vinifiëren, maar hebben doorgaans weinig kaas gegeten van online verkopen. Daar wil Alibaba hen een handje bij helpen: de dochter Tmall Food heeft de ambitie om de wereldwijde nummer één te worden in de online verkoop van voedingsartikelen. Daar hoort ook wijn en gedistilleerd bij. Dat Tmall vandaag nog erg ‘Chinees’ aanvoelt, heeft overigens meer te maken met het feit dat in China een grotere mark voor online verkoop zit dan in het Europese Avondland. Maar straks mogen ook wij aan de bak.
Is het een goed huwelijk? Het staat een beetje gek, zo’n statige oude dame als Vinexpo met een nerdy anarcho-punk als Alibaba. Zij heeft hem verleid in de hoop dat hij haar aanwezigheid op social media – nog altijd een pijnpunt voor beursorganisatoren! – meer allure en meer schwung zal geven. Hij nestelt zich in het comfortabele pluche van haar boudoir in de hoop daar fortuin te vergaren. Een gearrangeerd huwelijk, dus. Maar goed, ook die blijken vaak tegen felle stormen bestand.
 
 
Christophe LanduytSteffen Kalverboer Christophe Landuyt geeft internationaal trainingen aan exposanten en standbemanningen met als doel een optimale ROI van een beursdeelname. Daarnaast is hij keynote speaker over onderwerpen omtrent beurzen en de beursindustrie. Sinds 2003 is Christhope ook co-hoofdredacteur van Expovisie.


LinkedIn

 
 
 

2017-07-11
De parkeergarage van MECC Maastricht is zaterdag 21 oktober 2017 het decor voor de Car Park Cannon Ball. Op dit urban cycling event zullen deelnemers op hun fiets alle verdiepingen van de parkeergarage beklimmen. De race is onderdeel van fietsbeurs Euro Cycling XP die in oktober plaatsvindt.
 
De VSK slaat een nieuwe weg in en gaat zich nadrukkelijker op de jonge vakman in de installatiebranche richten. Dat gebeurt vooraf met intensieve social media campagnes en op de beursvloer met meer aandacht voor beleving. Op 19 september is met een inspiratiesessie en de slogan 'Ons vak wordt steeds slimmer. Blijf scherp met VSK!' de aftrap voor VSK 2018 gegeven. De VSK vindt plaats van 6 tot en met 9 februari 2018 in de Jaarbeurs in Utrecht.
RAI Amsterdam heeft de samenwerking met wereldwijd logistiek dienstverlener DB Schenker als officiële beursexpediteur met vijf jaar, tot en met 2023, verlengd. Het contract werd ondertekend tijdens de 50e editie van de International Broadcasting Convention die plaatsvond van 15 tot en met 19 september 2017.
 
Kind + Jugend, de Duitse vakbeurs met producten voor baby en kind, kan tevreden terugkijken op de editie van 2017. Er was een lichte groei aan zowel de bezoekerskant als het aantal standhouders en ook kwamen er meer van hen uit het buitenland. De beurs vond plaats van 14 tot en met 17 september in de Koelnmesse.
 
De derde editie van het evenement GroenTechniek Holland heeft ruim 16.000 professionals werkzaam in de groene openbare ruimte ontvangen. Dat waren er minder dan in 2015 toen 21.806 bezoekers op de beurs afkwamen. De beurs vond plaats van 12 tot en met 14 september in Biddinghuizen onder stormachtige weersomstandigheden. 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV