Magazine
Contact
Home
De statige dame en de anarcho-punk
Hé, daar heb je Alibaba weer! Niet de bendeleider uit 1001 nachten, maar de Chinese internetgigant. Alibaba duikt de jongste tijd steeds vaker op in livecommunicatiekringen. Enkele maanden geleden mochten we de vrijage van UBM en Alibaba B-to-B aankondigen, deze keer is het de beurt aan Vinexpo en Alibaba B-to-C, alias Tmall.
 

Eerst Vinexpo: niet de oudste wijnbeurs – gestart in 1981 –, niet de grootste – ProWein in Düsseldorf is vele malen groter – , niet de meest gespecialiseerde – op Vinexpo lopen zowel vakmensen als amateurs rond –, maar wél de meest tot de verbeelding sprekende. De wieg van Vinexpo stond in Bordeaux, en geen Franse stad is meer wijnstad dan Bordeaux. Markant: Vinexpo was er relatief snel bij om de wijn tot bij de wijndrinker te brengen. Naast de moedermanifestatie in Bordeaux wordt Vinexpo ook georganiseerd in New York, Tokyo en Hong Kong.

Charmeoffensief richting beursorganisatoren

Over de geboorte, de kindertijd en de prille jeugd van Alibaba werden dikke boeken geschreven. Sinds enige tijd is de internetmogol bezig aan een charmeoffensief richting beursorganisatoren. Naar aanleiding van de samenwerking met UBM Asia heette het dat Alibaba de marktvormende werking van vakbeurzen in de virtuele wereld kon verderzetten. Concreet komt het er op neer dat Alibaba zoveel mogelijk exposanten van UBM-vakbeurzen aan de webwinkel wil. UBM wordt beter van de deal omdat Alibaba actief en gericht promotie voert voor de vakbeurzen van UBM.

Vinexpo en Alibaba

Het scenario achter het Memorandum of Understanding tussen Vinexpo en Alibaba is min of meer gelijklopend. Wijnhuizen zijn goed in snoeien en oogsten en vinifiëren, maar hebben doorgaans weinig kaas gegeten van online verkopen. Daar wil Alibaba hen een handje bij helpen: de dochter Tmall Food heeft de ambitie om de wereldwijde nummer één te worden in de online verkoop van voedingsartikelen. Daar hoort ook wijn en gedistilleerd bij. Dat Tmall vandaag nog erg ‘Chinees’ aanvoelt, heeft overigens meer te maken met het feit dat in China een grotere mark voor online verkoop zit dan in het Europese Avondland. Maar straks mogen ook wij aan de bak.
Is het een goed huwelijk? Het staat een beetje gek, zo’n statige oude dame als Vinexpo met een nerdy anarcho-punk als Alibaba. Zij heeft hem verleid in de hoop dat hij haar aanwezigheid op social media – nog altijd een pijnpunt voor beursorganisatoren! – meer allure en meer schwung zal geven. Hij nestelt zich in het comfortabele pluche van haar boudoir in de hoop daar fortuin te vergaren. Een gearrangeerd huwelijk, dus. Maar goed, ook die blijken vaak tegen felle stormen bestand.
 
 
Christophe LanduytSteffen Kalverboer Christophe Landuyt geeft internationaal trainingen aan exposanten en standbemanningen met als doel een optimale ROI van een beursdeelname. Daarnaast is hij keynote speaker over onderwerpen omtrent beurzen en de beursindustrie. Sinds 2003 is Christhope ook co-hoofdredacteur van Expovisie.


LinkedIn

 
 
 

2017-07-11
Brood-en banketbakkerij beurs Europain die van 3 tot en met 6 februari plaatsvond in Parijs, heeft ruim 52.000 bezoekers getrokken. Een derde daarvan kwam uit het buitenland. Nieuw dit jaar was het Europain Forum, een denktank voor de branche voor de jaren 2020.
 
De woondecoratiebeurs Maison&Objet Paris, die van 19 tot en met 23 januari 2018 plaatsvond, heeft in totaal 89.495 vakbezoekers getrokken. Het bezoekersaantal is daarmee gestegen met 4% vergeleken bij de vorige januari-editie. Naast een stijging van het aantal Franse bezoekers, waren er met name meer bezoekers uit verre exportlanden, zoals China, U.S.A en Rusland. 
 
Evenementenvakbeurs EventSummit gaat de hele dag live streamen. Er wordt op 15 februari vanuit RAI Amsterdam online verslag gedaan van de activiteiten op de beursvloer, waar onder een interview met Duncan Stutterheim.
 
Lithoss, Genelec, Shure Europe en NEC Display Solutions zijn de winnaars van de ISE 2018 Stand Design Awards. De stands van deze bedrijven vielen in één van de vier categoriën positief op tussen de ongeveer 1.300 bedrijven op de beursvloer.
 
Geïnspireerd door de Olympische Winterspelen heeft de organisatie van de Huishoudbeurs dit jaar 'goud' als thema gekozen. De kleur wordt niet alleen in de aankleding doorgevoerd, ook bezoekers worden opgeroepen zich in een gouden outfit uit te dossen, zijn er gouden stofzuigers en kranen aanwezig op de beurs en krijgt de bezoeker dagelijks een ‘gouden tip’. Naast dit gouden thema is ook het sportelement dit jaar een belangrijk onderdeel. Zo wordt de opening, in samenwerking met het SBS6-programma Vet Fit, op sportieve wijze geopend door presentatrice Irene Moors en ...





 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV