Magazine
Contact
Home
De statige dame en de anarcho-punk
Hé, daar heb je Alibaba weer! Niet de bendeleider uit 1001 nachten, maar de Chinese internetgigant. Alibaba duikt de jongste tijd steeds vaker op in livecommunicatiekringen. Enkele maanden geleden mochten we de vrijage van UBM en Alibaba B-to-B aankondigen, deze keer is het de beurt aan Vinexpo en Alibaba B-to-C, alias Tmall.
 

Eerst Vinexpo: niet de oudste wijnbeurs – gestart in 1981 –, niet de grootste – ProWein in Düsseldorf is vele malen groter – , niet de meest gespecialiseerde – op Vinexpo lopen zowel vakmensen als amateurs rond –, maar wél de meest tot de verbeelding sprekende. De wieg van Vinexpo stond in Bordeaux, en geen Franse stad is meer wijnstad dan Bordeaux. Markant: Vinexpo was er relatief snel bij om de wijn tot bij de wijndrinker te brengen. Naast de moedermanifestatie in Bordeaux wordt Vinexpo ook georganiseerd in New York, Tokyo en Hong Kong.

Charmeoffensief richting beursorganisatoren

Over de geboorte, de kindertijd en de prille jeugd van Alibaba werden dikke boeken geschreven. Sinds enige tijd is de internetmogol bezig aan een charmeoffensief richting beursorganisatoren. Naar aanleiding van de samenwerking met UBM Asia heette het dat Alibaba de marktvormende werking van vakbeurzen in de virtuele wereld kon verderzetten. Concreet komt het er op neer dat Alibaba zoveel mogelijk exposanten van UBM-vakbeurzen aan de webwinkel wil. UBM wordt beter van de deal omdat Alibaba actief en gericht promotie voert voor de vakbeurzen van UBM.

Vinexpo en Alibaba

Het scenario achter het Memorandum of Understanding tussen Vinexpo en Alibaba is min of meer gelijklopend. Wijnhuizen zijn goed in snoeien en oogsten en vinifiëren, maar hebben doorgaans weinig kaas gegeten van online verkopen. Daar wil Alibaba hen een handje bij helpen: de dochter Tmall Food heeft de ambitie om de wereldwijde nummer één te worden in de online verkoop van voedingsartikelen. Daar hoort ook wijn en gedistilleerd bij. Dat Tmall vandaag nog erg ‘Chinees’ aanvoelt, heeft overigens meer te maken met het feit dat in China een grotere mark voor online verkoop zit dan in het Europese Avondland. Maar straks mogen ook wij aan de bak.
Is het een goed huwelijk? Het staat een beetje gek, zo’n statige oude dame als Vinexpo met een nerdy anarcho-punk als Alibaba. Zij heeft hem verleid in de hoop dat hij haar aanwezigheid op social media – nog altijd een pijnpunt voor beursorganisatoren! – meer allure en meer schwung zal geven. Hij nestelt zich in het comfortabele pluche van haar boudoir in de hoop daar fortuin te vergaren. Een gearrangeerd huwelijk, dus. Maar goed, ook die blijken vaak tegen felle stormen bestand.
 
 
Christophe LanduytSteffen Kalverboer Christophe Landuyt geeft internationaal trainingen aan exposanten en standbemanningen met als doel een optimale ROI van een beursdeelname. Daarnaast is hij keynote speaker over onderwerpen omtrent beurzen en de beursindustrie. Sinds 2003 is Christhope ook co-hoofdredacteur van Expovisie.


LinkedIn

 
 
 

2017-07-11
In de aanloop naar de tweede editie van het vakevenement Bestelauto Expo op 13 en 14 november 2018 in Expo Houten, is een nieuw online platform live gegaan met nieuws, achtergronden, bestelautotests, videoverslagen en een chatfunctie. De uitbreiding dient ervoor om meer potentiële bezoekers te bereiken. Organisator Patrick van Tilburg van EXPOMotion wil www.bestelauto-expo.nl laten uitgroeien tot een breed nieuws- en kennisplatform voor de volledige bestelautosector.
 
De vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren heeft een nieuwe naam: Vakbeurs Mobiliteit. Belangrijke drijfveer voor de naamswijziging is de groeiende Nederlandse bevolking met als gevolg zorgen om toegankelijkheid en leefbaarheid. Door de vraag “Hoe houden we Nederland mobiel?” centraal te stellen maakt organisator ExpoProof de beurs futureproof. De beurs vindt op 28 en 29 november plaats in Expo Houten.
 
Het consumentenevent TuinIdee beleefde dit jaar een stijging in het bezoekersaantal van 10,8 procent. Na 25 jaar werd het vierdaagse evenement, dat van 22 tot en met 25 februari 2018 plaatsvond in Brabanthallen te ’s-Hertogenbosch, in een nieuw jasje gestoken om een bredere doelgroep aan te trekken. Organisator 2XPO schakelde hiervoor eventmarketingbureau Eventive in.
 
Alle webcare-activiteiten voor de beurzen die door RAI Amsterdam worden georganiseerd, zijn ondergebracht bij Goud Uberconnected. Dit geldt voor de beurzen in Amsterdam maar ook voor internationale beurzen zoals RAI die organiseert in onder andere Turkije, Mexico, Indonesië en China.
 
Building Holland, de beurs die dit jaar plaatsvond van 17 tot en met 19 april in RAI Amsterdam, is met onmiddellijke ingang overgenomen door Easyfairs. Het event voor de bouw- en vastgoedsector stond voorheen onder leiding van Duurzaam Gebouwd. Met de overname breidt Easyfairs haar bouw-, installatie- en vastgoedportfolio in Nederland uit.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV