Magazine
Contact
Home
RAI ziet jaarresultaten 2016 als gezonde basis voor vernieuwing
Met 120,2 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,4 miljoen euro, kijkt RAI Amsterdam in haar jaarverslag over 2016 terug op een goed jaar. Ruim 1,5 miljoen mensen bezochten de 477 evenementen. Met de benoeming in het verslagjaar van Paul Riemens (CEO) en Maurits van der Sluis (COO), is de aanzet gegeven tot een nieuwe aanpak en organisatiestructuur. De nieuwe directie stuurt op internationale business, meer verbinding met stad en omgeving en het vergroten van de innovatiekracht.
 

Het bedrijfsresultaat van RAI Amsterdam kwam in 2016 uit op € 9,4 miljoen, ofwel 7,9 procent van de omzet (2015: € 8,9 miljoen, 7,1 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2016 een hoogte van 24,4 en het nettoresultaat bedroeg € 5,0 miljoen. Cijfers die weliswaar niet zo hoog zijn als het vergelijkingsjaar 2014, maar beduidend hoger dan die in de andere jaren dit decennium. De omzet bleef met € 120,2 miljoen stabiel.

Nieuwe internationale evenementen

Naast het organiseren en faciliteren van 52 internationale en 34 nationale beurzen en congressen in het convention centre in Amsterdam, kocht RAI Amsterdam in het verslagjaar de Amerikaanse bootbouwersbeurs IBEX (aanvullend op de eigen titel Metstrade). Ook werden twee nieuwe spin-offs van de eigen merken Aquatech en Intertraffic in Mexico georganiseerd.
CEO Paul Riemens: “Zakelijk gezien blijft de focus van de RAI internationaal. Internationale, zakelijke bezoekers met een kort, meerdaags verblijf zijn goed voor de stad en regio. Door hun verblijf overdag op beurs of congres borgen zij dat de stad in balans blijft, terwijl zij met hun verblijf stevig bijdragen aan de lokale economie”. Ecorys-onderzoek wijst uit dat RAI Amsterdam jaarlijks een half miljard euro bijdraagt en 7.000 banen genereert in de metropool Amsterdam.

Versterken innovatiekracht

De strategie van de RAI blijft onverminderd gericht op het verhogen van de ‘waarde van ontmoeting’. Wel zal het vizier nadrukkelijk op innovatie worden gericht. Riemens: “We doen het heel erg goed. Financieel scoren we prima cijfers, de klantwaardering ligt hoog en ook de business vooruitzichten zijn goed. Toch wil ik de RAI klaar maken voor transitie. De wereld om ons heen verandert razendsnel. Gedreven door technologische ontwikkelingen ontstaan tal van nieuwe kansen en inzichten. De fysieke ontmoeting blijft in onze optiek de meest intensieve en waardevolle vorm van communicatie. Maar de online vormen waarin die ontmoeting tot stand komt en de impact die het in de beurs- of congrescommunities door het jaar heen heeft, is aan het veranderen. Ik vind dat de RAI daar meer gebruik van kan maken; die innovatie moet omarmen.”

“Als we slimmer gebruik maken van data, indoor-navigatie en andere connectiviteitsoplossingen, kunnen we onze klanten en gasten van de RAI helpen om het rendement van het bezoeken van een beurs of deelnemen aan een congres verder te verhogen. Vierkante meters blijven voor ons belangrijk, maar op lange termijn voorzie ik dat we kunnen profiteren van andere waarde- en verdienmodellen”, aldus Paul Riemens.

Symbolisch hiervoor is het ‘InspirationLAB’ dat sinds april 2017 op het voorterrein staat geposteerd. Hier worden kennisinstituten, start ups, partners en klanten van de RAI uitgedaagd om door bundeling van kennis en inzichten nieuwe producten en services te ontwikkelen, waarmee de RAI de waarde en kwaliteit van haar dienstverlening wil verhogen en vergroten. Riemens: “Op veel van onze beurzen hebben we het InnovationLAB, waar we innovaties van exposanten van ‘binnen naar buiten’ brengen. Met het ‘InspirationLAB’ beogen we innovaties juist ‘van buiten naar binnen’ de RAI te brengen.”.

Parkeergebouw geopend, bouw hotel gestart

Op gebied van vastgoed werden in 2016 twee mijlpalen bereikt. In september werd het multifunctionele parkeergebouw geopend en een maand later werd de eerste paal voor het hotel nhow Amsterdam RAI geslagen. De opening van het 650 kamers grote convention hotel staat voor medio 2019 gepland.

De binnenstedelijke ligging maakt de RAI uniek in Europa en daardoor geliefd bij (internationale) klanten en gasten. Tegelijkertijd realiseert de RAI zich dat ze daarmee impact heeft op haar omgeving. Riemens: “Door in gesprek te gaan met onze omgeving, willen wij onderzoeken waar onze faciliteiten kunnen bijdragen aan verhoging van het welzijn in Amsterdam-Zuid. Ik vind het fantastisch dat het ’s avonds op het RAI-terrein wemelt van de sportklasjes en ‘work-out’-sessies. Die leefbaarheid voegt iets toe aan de RAI.”

De RAI gaat nadrukkelijk op zoek naar nieuwe activiteiten in de ‘plint’ van de RAI. “We willen successen als (het recent geheel vernieuwde) Strandzuid, de Roast Room en recente opening van Sixt Autoverhuur graag aanvullen met nieuwe initiatieven, die zowel voor klanten als omgeving waarde toevoegen”, aldus Paul Riemens.

Vooruitzichten 2017

Door het wegvallen van de AutoRAI en BedrijfsautoRAI in 2017 zijn de vooruitzichten voor 2017 in financieel opzicht gematigd positief. De (zeer) goede resultaten van de afgelopen jaren liggen in 2017 echter buiten bereik. Voor 2018 en daaropvolgende jaren is de orderportefeuille goed gevuld.
 

2017-05-01
De parkeergarage van MECC Maastricht is zaterdag 21 oktober 2017 het decor voor de Car Park Cannon Ball. Op dit urban cycling event zullen deelnemers op hun fiets alle verdiepingen van de parkeergarage beklimmen. De race is onderdeel van fietsbeurs Euro Cycling XP die in oktober plaatsvindt.
 
De VSK slaat een nieuwe weg in en gaat zich nadrukkelijker op de jonge vakman in de installatiebranche richten. Dat gebeurt vooraf met intensieve social media campagnes en op de beursvloer met meer aandacht voor beleving. Op 19 september is met een inspiratiesessie en de slogan 'Ons vak wordt steeds slimmer. Blijf scherp met VSK!' de aftrap voor VSK 2018 gegeven. De VSK vindt plaats van 6 tot en met 9 februari 2018 in de Jaarbeurs in Utrecht.
RAI Amsterdam heeft de samenwerking met wereldwijd logistiek dienstverlener DB Schenker als officiële beursexpediteur met vijf jaar, tot en met 2023, verlengd. Het contract werd ondertekend tijdens de 50e editie van de International Broadcasting Convention die plaatsvond van 15 tot en met 19 september 2017.
 
Kind + Jugend, de Duitse vakbeurs met producten voor baby en kind, kan tevreden terugkijken op de editie van 2017. Er was een lichte groei aan zowel de bezoekerskant als het aantal standhouders en ook kwamen er meer van hen uit het buitenland. De beurs vond plaats van 14 tot en met 17 september in de Koelnmesse.
 
De derde editie van het evenement GroenTechniek Holland heeft ruim 16.000 professionals werkzaam in de groene openbare ruimte ontvangen. Dat waren er minder dan in 2015 toen 21.806 bezoekers op de beurs afkwamen. De beurs vond plaats van 12 tot en met 14 september in Biddinghuizen onder stormachtige weersomstandigheden. 
«« november | december | »»
Beursagenda Beursagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV