Magazine
Contact
Home
Meer omzet en meer bezoekers bij RAI Amsterdam
Met 126,2 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 8,9 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam een goed jaar achter de rug. Op basis van de tweejaarlijkse evenementencyclus heeft RAI Amsterdam in 2015 het beste resultaat in oneven jaren sinds 2007 behaald.
 

In het ‘nationale’ jaar 2015, steeg het bezoekersaantal aan het RAI Amsterdam Convention Centre tot 1,75 miljoen mensen.

Het bedrijfsresultaat van RAI Amsterdam kwam in 2015 uit op € 8,9 miljoen, ofwel 7,1 procent van de omzet (vergelijkbare jaar 2013: € 7,1 miljoen, 6,1 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2015 een hoogte van 22,7 en het nettoresultaat bedroeg € 4,2 miljoen. Cijfers die weliswaar niet zo hoog zijn als het uitzonderlijke jaar 2014 (€ 9,3 miljoen), maar beduidend hoger dan die in de andere jaren dit decennium. De omzet groeide met 5 procent tot € 126,2 miljoen.
 

Innovatie centraal

Noviteit in 2015 was het InnovationLAB. In samenwerking met TNO, 3TU Federatie en Accenture Innovation Awards heeft RAI Amsterdam in 2015 een concept ontwikkeld waarmee ideeën, innovaties en nieuws tastbaar worden op de beursvloer en online. Het InnovationLAB is een vast element op alle eigen beurzen van RAI Amsterdam. Het InnovationLAB stimuleert exposanten om hun innovaties zichtbaarder te maken en biedt kenniscentra, onderzoeksinstituten, innovatiepartijen een multimediaal platform. De opzet van dit lab zorgt er bovendien voor dat er waardevolle content wordt gegenereerd om het gehele jaar in contact te blijven met de doelgroep.
 

Internationaal succes

Het succes van RAI Amsterdam is grotendeels te danken aan de internationale koers, stelt algemeen directeur Hans Bakker, die per 1 mei afscheid neemt: “Twaalf jaar geleden heeft de RAI haar focus verlegd naar grote, internationale meerdaagse evenementen. Anno 2016 kent 70 procent van evenementen die in de RAI plaatsvinden een internationaal karakter. Naast de eigen internationale b-to-b evenementen, is dit ook de verhuur aan externe congres- en beursorganisatoren als IBC, ISE en PLMA. Voor het acquireren van deze belangrijke evenementen wordt intensief samen gewerkt met Amsterdam Marketing en NBTC”.
 

Sterke motor voor zakelijk toerisme

Onderzoeksbureau Ecorys heeft in 2014 het economisch belang van de RAI voor de stad en regio berekend. Het onderzoek wijst uit dat de toegevoegde waarde van de activiteiten in de RAI één op zeven is. Dit betekent dat bij elke euro in de RAI er ook nog eens zeven naar de metropool Amsterdam vloeit. Daarmee is de RAI een sterke motor voor zakelijk toerisme in Amsterdam. In totaal is RAI Amsterdam verantwoordelijk voor 1,1 procent van de totale economie in Amsterdam. Qua werkgelegenheid betekent dit dat de RAI ruim 7.000 banen genereert.
 

Klaar voor de toekomst

In 2015 is het meerjareninvesteringsprogramma van RAI Amsterdam nagenoeg afgerond. In ruim een decennium is € 200 miljoen geïnvesteerd waardoor het gehele Convention Centre technisch en kwalitatief geheel state-of-the-art is. De investeringen hebben, naast een kwalitatieve verrijking, geleid tot structureel lagere onderhoudskosten.
 

Amtrium in gebruik, Parkeergebouw in voorbereiding

In het verslagjaar is het nieuwe multifunctionele expositie- en congresgebouw Amtrium aan het Scheldeplein officieel geopend door burgemeester Van der Laan. Meest bijzonder aan het met Breeam-Excellent gecertificeerde Amtrium is de verticale kas voor city farming. Het Amtrium is het eerste project dat voortvloeit uit de ‘(Ruimtelijke) Toekomstvisie RAI’ uit 2011. Gemeente Amsterdam en RAI Amsterdam hebben hierin gezamenlijk bepaald dat RAI Amsterdam zich op de huidige locatie duurzaam kan ontwikkelen.

In dit kader is in 2015 gestart met de bouw van het nieuwe multifunctionele parkeergebouw voor 1.000 auto’s. Bijzonder is de eerste verdieping van het gebouw, dat door de dubbele hoogte bij grote evenementen ook ingezet kan worden als expositieruimte. Het RAI Parkeergebouw dat naar de huidige duurzame maatstaven wordt gebouwd, is in zomer 2016 klaar voor gebruik.
 

nhow Amsterdam RAI Hotel

De ontwikkeling van het RAI Hotel heeft in 2015 haar beslag gekregen. Projectontwikkelaar COD en NH Hotel Group zullen het hotel gaan ontwikkelen, respectievelijk exploiteren onder de naam nhow Amsterdam RAI. Met het bouwen van een on-site hotel gaat een langgekoesterde wens van RAI Amsterdam in vervulling. Het nhow Amsterdam RAI Hotel wordt met haar 650 kamers direct het grootste hotel in de Benelux. Het iconische ontwerp van OMA (het bureau opgericht door Rem Koolhaas) zal er voor zorgen dat het RAI-hotel een landmark van de Zuidas wordt. Het ontwerp is geïnspireerd op de karakteristieke reclamezuil ‘het Signaal’ voor het RAI-complex.

 

2016-04-21
Op Photokina, de internationale handelsbeurs op het gebied van fotografie en film in Keulen, zal dit jaar én volgend jaar de Olympus Playground te bezoeken zijn. In deze fotogenieke speeltuin van zo'n 2.000 vierkante meter kunnen bezoekers nieuwe camera's testen door allerlei visueel uitdagende kunstwerken van bekende en jonge kunstenaars te fotograferen. Photokina zal plaatsvinden van 26 tot en met 29 september 2018 in de beurshallen van Koelnmesse. 
 
De 2018-editie van de PSI die plaatsvond van 9 tot en met 11 januari in Düsseldorf, heeft minder bezoekers getrokken dan in 2017 maar wel meer internationale bezoekers. Zo'n 58 procent van de in totaal 17.342 bezoekers kwam uit het buitenland. Er waren bijna 90 landen vertegenwoordigd op de internationale beurs voor promotionele producten in het Düsseldorf Exhibition Centre, en dat was een record. 
 
De 25ste editie van InterClassics Maastricht heeft een recordaantal van 34.447 bezoekers getrokken. In 2016 waren dat er 29.660. Aan de hand van de 18 thema’s, die door de jaren heen gevoerd zijn, werd een collectie van 18 pronkstukken gepresenteerd, waaronder de Aston Martin DB5 ‘James Bond’ uit 1964. InterClassics 2018 vond plaats van 11 tot en met 14 januari in MECC Maastricht.
 
De nieuwe autobeurs Wereld op Wielen is geannuleerd. Het evenement had moeten plaatsvinden van 9 tot en met 11 maart 2018 in Jaarbeurs Utrecht. Volgens de organisatoren waren er te weinig bedrijven geïnteresseerd om te exposeren.
 
De 62ste editie van de Horecava heeft haar thema ‘Proef de Toekomst’ waargemaakt, aangezien driekwart van de bezoekers heeft aangegeven Horecava vernieuwender te vinden ten opzichte van de vorige editie.
 
«« februari | maart | »»
Beursagenda Beursagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV