Magazine
Contact
Home
Maison&Objet Paris 2016 beleeft bevredigende januari-editie
Ondanks de gebeurtenissen in Parijs in november en de nog niet geheel herstelde economie beleefde de woondesign beurs Maison&Objet Paris, die van 22 tot 26 januari plaatsvond, een bevredigende editie. De verwachte daling van het aantal internationale bezoekers is beperkt gebleven tot 8 procent dankzij een constant gebleven opkomst van Europese bezoekers, met bovendien een opmerkelijke stijging uit België (+14 procent), Nederland (+4 procent) en Spanje (+1 procent).  
 

Een aanzienlijke daling van het aantal internationale bezoekers was te verwachten ten gevolge van de aanslagen in Parijs, maar heeft met name consequenties gehad voor de komst van bezoekers uit enkele verre exportlanden zoals Japan, met een daling van 26 procent. In totaal waren er 76.417 bezoekers met 143 nationaliteiten, waarvan 48 procent uit het buitenland. In het verlengde van de september-editie is het aantal Franse inkopers opnieuw gestegen, met 4 procent. Deze positieve ontwikkeling onderstreept de terechte keuze van de beursorganisatie voor een vernieuwde beursindeling, dankzij welke de bezoekers iedere editie het aanbod opnieuw kunnen ontdekken.  

Volgens de exposanten - er waren er dit jaar 2.978, waarvan 55 procent uit het buitenland - waren er behalve de traditionele distributeurs, (interieur)architecten en designers, eveneens vertegenwoordigers van hotelketens en vastgoedondernemingen aanwezig die actief hebben bijgedragen aan het positieve zakenklimaat op de beursvloer. Ook online werd er meegekeken: het aantal volgers op Twitter was gestegen van 18.000 naar 19.500, op Facebook van 206.000 naar 215.000 en op Instagram van 28.800 naar 40.000.

Het InspiratieForum van deze beurseditie was ontworpen door François Bernard met een expositie gebaseerd op het thema “Wild”, met een interpretatie van actuele trends en de analyse van nieuwe consumentenpatronen. Het Bookstore-Café was ontwikkeld in samenwerking met Elizabeth Leriche met een selectie van boeken met betrekking tot het thema ‘Wild’ en het ‘Inspirations Book’ uitgegeven door het Maison&Objet Observatorium. De 45 conferenties en workshops met inzichten in actuele designtrends en marktonwikkelingen werden goed bezocht. Ook ging er aandacht uit naar bekende en nieuwe designers met de expositie ‘One of a kind to infinity’ door Eugeni Quittlet, designer van het jaar, en een nieuw Scandinavisch decor in het kader van de ‘Talents à la Carte 2016’ door zeven jonge talenten uit vijf Noord-Europese landen. 

Voor de eerste keer biedt de Maison&Objetde mogelijkheid aan exposanten om hun collecties voorafgaand en na afloop van de beurseditie onder de aandacht te kunnen brengen van inkopers en voorschrijvers. Reeds 10.000 producten zijn online te vinden, dankzij een database die binnenkort verder zal worden uitgebreid. Dankzij dit community platform kunnen professionals gedurende het hele jaar informatie uitwisselen, voorafgaand en na afloop van de aankomende Maison&Objet evenementen: in Singapore ( 8 tot en met 11 maart), Miami Beach (10 tot en met 13 mei) en Parijs in januari en september (aankomende beurseditie van 2 tot en met 6 september en Paris Design Week, van 3 tot en met 10 september 2016).





 

2016-02-15
De European Fine Art Foundation (TEFAF), de Provincie Limburg, de stad Maastricht en MECC Maastricht tekenen voor een tienjarige samenwerking. De belangrijkste punten van de overeenkomst zijn een ingrijpende renovatie en uitbreiding van het congrescentrum MECC Maastricht, voldoende beschikbare hotelkamers en het vergroten van de bereikbaarheid van Maastricht internationaal door het verbeteren van de verbindingen met een grote internationale luchthaven. Tot slot krijgt TEFAF vanaf 2019 een permanente locatie aan het Vrijthof.
 
De vijftiende Masters of LXRY, de vroegere Miljonair Fair, heeft een recordaantal bezoekers getrokken. De beurs lokte van 7 tot en met 11 december ruim 52.000 bezoekers naar RAI Amsterdam.
 
Exhibitions Rotterdam organiseert de eerste vakbeurs op het gebied van maatschappelijk verantwoord duurzaam ondernemen: MVDO 2018. Het doel van de vakbeurs is kennis te delen over vraagstukken op het gebied van innovatie en verantwoord ondernemen in het nationale en internationale bedrijfsleven. De beurs zal plaatsvinden op 2,3 en 4 oktober in Rotterdam Ahoy. 

Artexis, eigenaar en manager van event locaties, lanceert het concept Grand Depot Outlet in België. Dit is een nieuw verkoopkanaal waar merken eindereeksen en overschotten van de hand kunnen doen. Het idee voor de outlet is ontstaan doordat veel retailers door toegenomen productie achterblijven met stocks. 
 
Messe Frankfurt Trade Fairs India, the Indiase dochtermaatschappij van Messe Frankfurt,  heeft Fitex India overgenomen, het grootste fitness en gezondheidsevent van India. Voorheen was de beurs eigendom van Smart Events. De twee bedrijven gaan nu samenwerken om een platform te creëren voor de fitness-, gezondheids-, voedings- en wellness-industrie in India.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV