Magazine
Contact
Home
Meerdaagse MICE-zakenreizen leveren Nederland 2,3 miljard euro omzet en 55.000 banen op
In 2014 werden ruim 2,3 miljoen meerdaagse, aan bijeenkomsten gerelateerde, zakenreizen in Nederland ondernomen, die in totaal ruim 2,3 miljard euro omzet genereerden. De markt voor meerdaagse meetingreizen levert ruim 55.000 banen op in Nederland. Dit blijkt uit het  Ecorys-onderzoek naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland, dat op 3 december door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het RAI Amtrium.
 

De 2,3 miljoen meerdaagse, aan bijeenkomsten gerelateerde, zakenreizen zorgden voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen met dat doel circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse meetingreizen in ons land. De meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings zijn de belangrijkste bezoekreden (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.
 

Economische spin-off

Zakelijk toerisme is economisch interessant want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit aan hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1.000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54 procent). Dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.
 

Werkgelegenheid

Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse meetingreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52 procent).

Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: “Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."
 

Onderzoek

Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). De resultaten van dit onderzoek en relevante gegevens en achtergrondinformatie over de zakelijke markt zijn te vinden in een e-magazine op de website van NBTC Holland Marketing.

 

2015-12-04
Messe Frankfurt Trade Fairs India, the Indiase dochtermaatschappij van Messe Frankfurt,  heeft Fitex India overgenomen, het grootste fitness en gezondheidsevent van India. Voorheen was de beurs eigendom van Smart Events. De twee bedrijven gaan nu samenwerken om een platform te creëren voor de fitness-, gezondheids-, voedings- en wellness-industrie in India.
 
De Koninklijke Vereeniging van Handelaren in Oude Kunst (VHOK) heeft plannen voor een eigen kunst- en antiekbeurs. De PAN vinden ze te duur. Het plan is om in oktober 2018 een nieuwe beurs te introduceren in de voormalige rijkswerf Willemsoord in Den Helder.
 
Wat drijft een marketing manager of een directeur van een bedrijf om deel te nemen aan een beurs? Wat zijn zijn verwachtingen en wat moet er gebeuren zodat hij/zij de volgende editie wederom deelneemt? In deze nieuwe rubriek van Expovisie laten we de marketingverantwoordelijke aan het woord over zijn of haar beursdeelname. In de tweede editie spreken we Wendela de Goederen, eigenaresse van het Nederlandse badmodelabel BoxerinBlue. Zij neemt deel aan Masters of LXRY 2017 van 7 tot 11 december in RAI Amsterdam. Ze is te vinden op HAL 3, stand 333.
 
Logistica en ICT & Logistiek 2017 hebben respectievelijk 15.417 en 7.358 bezoekers verwelkomd. In de vernieuwde opzet konden bezoekers zich laten inspireren door exposanten, kennissessies, beurstours en tijdens de demonstraties op de Scala's Logistica. De beurzen vonden plaats van 28 tot en met 30 november in Jaarbeurs Utrecht.
 
De 40-jarige beurseditie van de SITEVI, de vakbeurs voor equipment en knowhow voor wijn- en olijfolieproductie en fruit- en groenteteelt, heeft ongeveer 57.000 professionals ontvangen. Dat is 5 procent meer vergeleken bij de voorgaande beurseditie in 2015. De beurs vond plaats van 28 tot en met 30 november 2017 in Montpellier.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV