Magazine
Contact
Home
Meerdaagse MICE-zakenreizen leveren Nederland 2,3 miljard euro omzet en 55.000 banen op
In 2014 werden ruim 2,3 miljoen meerdaagse, aan bijeenkomsten gerelateerde, zakenreizen in Nederland ondernomen, die in totaal ruim 2,3 miljard euro omzet genereerden. De markt voor meerdaagse meetingreizen levert ruim 55.000 banen op in Nederland. Dit blijkt uit het  Ecorys-onderzoek naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland, dat op 3 december door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het RAI Amtrium.
 

De 2,3 miljoen meerdaagse, aan bijeenkomsten gerelateerde, zakenreizen zorgden voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen met dat doel circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse meetingreizen in ons land. De meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings zijn de belangrijkste bezoekreden (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.
 

Economische spin-off

Zakelijk toerisme is economisch interessant want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit aan hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1.000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54 procent). Dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.
 

Werkgelegenheid

Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse meetingreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52 procent).

Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: “Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."
 

Onderzoek

Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). De resultaten van dit onderzoek en relevante gegevens en achtergrondinformatie over de zakelijke markt zijn te vinden in een e-magazine op de website van NBTC Holland Marketing.

 

2015-12-04
De 2018 editie van PromZ.live zal een heel jaar te bezoeken zijn. De vakbeurs voor actiemarketing, promotionele producten en relatiegeschenken die plaatsvindt op 16 en 17 mei in Rotterdam Ahoy wordt tijdens de beursdagen in zijn geheel vastgelegd via 360° fotografie.
 
De Huishoudbeurs is op zaterdagochtend 17 februari sportief geopend door Irene Moors, Remy Bonjasky en beursmanager Nicole Babay. Met een heuse trolley-workout werd het startsein gegeven voor de 73e editie van de publieksbeurs De Huishoudbeurs is geopend tot en met zondag 25 februari in RAI Amsterdam.
 
Boot Holland in WTC Expo in Leeuwarden is dit jaar door ruim 31.000 bezoekers bezocht. Hoewel de beurs nog steeds draait om boten in het algemeen en (stalen) motorboten in het bijzonder, straalde de beurs meer dan in het verleden watersport uit. De beurs vond plaats van 9 tot en met 14 februari. 
De vakbeurs voor av- en multimediaprofessionals Integrated Systems Europe heeft 80.923 bezoekers naar Amsterdam getrokken. Dat is 10.3 procent meer dan vorig jaar en een record voor de beurs, evenals het aantal exposanten dat dit jaar 1.296 bedroeg. ISE vond plaats van 6 tot en met 9 februari in de RAI. 

 
Brood-en banketbakkerij beurs Europain die van 3 tot en met 6 februari plaatsvond in Parijs, heeft ruim 52.000 bezoekers getrokken. Een derde daarvan kwam uit het buitenland. Nieuw dit jaar was het Europain Forum, een denktank voor de branche voor de jaren 2020.
 





 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV