Magazine
Contact
Home
Meerdaagse MICE-zakenreizen leveren Nederland 2,3 miljard euro omzet en 55.000 banen op
In 2014 werden ruim 2,3 miljoen meerdaagse, aan bijeenkomsten gerelateerde, zakenreizen in Nederland ondernomen, die in totaal ruim 2,3 miljard euro omzet genereerden. De markt voor meerdaagse meetingreizen levert ruim 55.000 banen op in Nederland. Dit blijkt uit het  Ecorys-onderzoek naar de economisch impact van meerdaagse (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten in Nederland, dat op 3 december door NBTC Holland Marketing werd gepresenteerd in het RAI Amtrium.
 

De 2,3 miljoen meerdaagse, aan bijeenkomsten gerelateerde, zakenreizen zorgden voor circa 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen met dat doel circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers ondernemen bijna één miljoen meerdaagse meetingreizen in ons land. De meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings zijn de belangrijkste bezoekreden (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal incentives in Nederland is bescheiden met zo’n 75.000.
 

Economische spin-off

Zakelijk toerisme is economisch interessant want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit aan hun bezoek. Gemiddeld geeft de zakenreiziger bijna 1.000 euro uit per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten in Nederland wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54 procent). Dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.
 

Werkgelegenheid

Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid in Nederland. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse meetingreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52 procent).

Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: “Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."
 

Onderzoek

Het onderzoek naar de economische impact van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten is uitgevoerd door Ecorys, in samenwerking met NBTC Holland Marketing, CLC-Vecta, MPI Foundation en Voorfinancierings- & Garantiefonds (VGF). De resultaten van dit onderzoek en relevante gegevens en achtergrondinformatie over de zakelijke markt zijn te vinden in een e-magazine op de website van NBTC Holland Marketing.

 

2015-12-04
Na een aantal verliesgevende jaren heeft Jaarbeurs in Utrecht een positief resultaat behaald over 2017. Vorig jaar eindige het bedrijfsresultaat op 6,9 miljoen euro, tegenover  -7,3 euro in 2016. De omzet steeg van 111,1 naar 115,7 miljoen euro. Dit blijkt uit het geïntegreerde jaarverslag dat Jaarbeurs op 12 april heeft gepubliceerd.
Het nieuwe vakevenement Platform Onderwijs & Facilitair (POF) geeft bezoekers een blik in het onderwijs van de toekomst. POF 2018 is een facility-vakbeurs specifiek voor onderwijsinstellingen (van PO tot WO) en vindt plaats op 24 en 25 april 2018 in Hart van Holland Nijkerk.
 
De eerste voorjaarseditie van Bike MOTION in Utrecht heeft 41.376 bezoekers getrokken. De beurs werd naast E-bike Xperience en de Fiets en Wandelbeurs georganiseerd en een ticket voor een van deze events, gaf ook toegang tot de andere twee. Bike MOTION vond plaats van 2 tot en met 4 maart in de Jaarbeurs. 
 
De International Amsterdam Motor Show (IAMS), de nieuwe autoshow in RAI Amsterdam, heeft 58.245 bezoekers getrokken. De show vond plaats van 29 maart tot en met 2 april. In tegenstelling tot de Autorai die tweejaarlijks werd georganiseerd zal de IAMS elk jaar terugkomen in de kalender van de RAI. 
 
De eerste editie van retail event Spotlight heeft 1.348 bezoekers getrokken. Op de voorjaarseditie waren bijna 120 exposanten aanwezig die zo'n 250 merken presenteerden. Er waren producten te vinden voor de branches koken, gedekte tafel, huishoudelijke artikelen, woonaccessoires, gifts, fashion, design artikelen, lifestyle producten, stationery, boeken, koffie en thee, food, speelgoed en kinderproducten. Spotlight is georganiseerd door BoxEvents en vond plaats op 11 en 12 maart in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
 











 
mei | juni | »»
Beursagenda Branceagenda
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV