Magazine
Contact
Home
Nationale Onderwijstentoonstelling clustert onderwijssegmenten
Op de Nationale Onderwijstentoonstelling 2015 (NOT) zijn de onderwijssegmenten voor het eerst geclusterd. Dat betekent dat er een eigen entree komt voor PO, VO en MBO en dat deze onderwijssegmenten ook een apart deel van de beursvloer beslaan. Voor de bezoeker betekent dit dat het bezoek doelgerichter, gemakkelijker en sneller gaat. Deze clustering is gemaakt omdat in een eerder onderzoek een groot deel van respondenten, bestaande uit voormalig NOT-bezoekers, heeft aangegeven een duidelijke voorkeur te hebben voor een indeling van de beurs naar onderwijssoort.
 

“Uit het onderzoek blijkt dat de behoefte per bezoeker van PO, VO en MBO erg verschilt“, begint marktmanager Onderwijs Audrey Wilschut. “Daarom is ervoor gekozen om de inhoud te segmenteren. De andere segmenten Management, advies & organisatie, Bouw, facilitair & inrichting en Leren & onderwijzen met ICT blijven qua indeling ongewijzigd, maar ook daar is de kennis gebracht waar het aanbod is. Bovendien zijn deze editie alle congressen en presentaties op de beursvloer en niet meer in een zaal buiten de beursvloer.”
 

Iedere sector eigen Onderwijsacademie

Wilschut: “Ook de brancheontwikkelingen die spelen zijn vaak sectorgerelateerd. Daarom hebben alle sectoren ook een eigen Onderwijsacademie waar thema’s aan de orde komen die binnen die sector actueel zijn. De thema’s zijn bepaald door de adviesraden. Vervolgens zijn ze teruggelegd bij de bezoekers van NOT met de vraag of zij willen toetsen of dit werkelijk de thema’s zijn die binnen hun sector spelen. Dit is weer teruggelegd bij de adviesraden en aan de hand van die opmerkingen zijn de belangrijkste inhoudelijke thema’s vastgesteld. Samen met de partners van NOT zijn hier onderwerpen en sprekers bij gezocht. Het gaat veelal om sprekers van de werkvloer, met name docenten.”

Enkele gekozen thema’s zijn: passend onderwijs, de gezonde leerling, excellentie in voortgezet onderwijs, talentontwikkeling, tablets in het onderwijs, gaming, opbrengstgericht werken, professionalisering van docenten en de leeromgeving 2020.
 

Innovatie Award & Route

Wegens succes opnieuw in het programma van NOT is de Innovatie Award & Route. Onder die naam worden nieuwe of vernieuwende producten of diensten van exposanten in de schijnwerpers gezet. Wilschut: “Tijdens NOT 2013 kreeg de Innovatie Award & Route veel waardering van bezoekers, die vooral naar de beurs kwamen om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de branche. Een vervolg in 2015 kan daarom niet uitblijven. Nieuw dit jaar is dat de juryleden stuk voor stuk mensen van de werkvloer zijn. Dat is enorm van belang omdat zij als geen ander weten waar zij behoefte aan hebben.”
 

Nieuwe straten en pleinen

De bekende straten en pleinen zijn terug en er zijn een aantal nieuwe toegevoegd. Voorbeelden van pleinen die terug zijn is de Kinderboekenstraat, met een grote groep uitgevers en de Dyslexiestraat waar het thema Passend Onderwijs terugkomt. “Overigens komt dit thema op veel manieren terug in het programma van de beurs”, weet Wilschut. “Het inhoudelijke programma heeft ook een aantal sessies die dieper ingaan op dit onderwerp. Nieuw dit jaar is het Beweegplein, met aandacht voor het onderwerp Gezonde School, het Hoogbegaafdsheidsplein, het Stichtingenplein, een Opleidingenplein en een Leermiddelen op Maat route en theater.” Deze editie is extra aandacht voor het jonge kind in de vorm van een inhoudelijk programma op de donderdag in samenwerking met het Landelijk Steunpunt Brede Scholen.

In samenwerking met de LerarenKamer is er een apart inhoudelijk programma opgezet voor young professionals. Op vrijdag 30 januari staan de drie Onderwijsacademies van PO, VO en MBO geheel in het teken van ‘Van starter tot Leraar van het Jaar’. Leraren van het Jaar gaan in op knelpunten waar zij als starters tegenaan liepen. Zij bieden handvatten en geven praktische tips.

NOT vindt plaats van dinsdag 27 tot en met zaterdag 31 januari 2015 in Jaarbeurs in Utrecht. 
 

2014-11-24
Ludger Wälken zal per 1 september 2017 de nieuw opgezette centrale afdeling van het project Koelnmesse 3.0 gaan leiden. De afdeling is in het leven geroepen om structuur te bieden aan het grootste investeringsproject in de geschiedenis van het beurzenbedrijf in Keulen. 
De Duitse Interzum heeft dit jaar een recordaantal van zo’n 69.000 bezoekers gehaald. De tweejaarlijkse interieurbeurs die van 16 tot en met 19 mei plaatsvond in de Koelnmesse had dit jaar meer exposanten staan en nam ook 15 procent meer expositieruimte in beslag.
 
Jaarbeurs heeft dinsdag 16 mei BouwBeurs.nl gelanceerd, een nieuw online platform dat is gekoppeld aan het evenement BouwBeurs. Het platform richt zich met productnieuws en innovaties op de uitvoerende bouw. Bouwbeurs.nl stuurt wekelijks een e-mail nieuwsbrief naar zo'n 50 duizend abonnees.
 
Het nieuwe Strandzuid, gelegen tussen RAI Amsterdam en het Beatrixpark, is 9 mei jongstleden officieel geopend. In de nieuwe opzet positioneert de horecagelegenheid zich nadrukkelijker als eventlocatie die stand alone of aanvullend op de RAI-faciliteiten kan worden ingezet. Strandzuid is een initiatief van RAI Amsterdam en Unlimited Label (Vondelpark3, Caffe Esprit, Strandzuid).​
 
De Horecava, Lightspeed en Sligro gaan in de komende weken op zoek naar ondernemend horecatalent voor de Nationale RestaurantPITCH. De nieuwe wedstrijd biedt iedereen die droomt van een eigen restaurant de kans deze te verwezenlijken. De kandidaat met het winnende restaurantconcept krijgt een ingericht pop-up restaurant van 800 vierkante meter tijdens de komende editie van de Horecava. De beurs vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.
 
Elke twee weken weer op de hoogte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

* verplichte velden
Aanhef *
Volg ons op

       
juni | juli | »»
Beursagenda Branceagenda
Webdesign - Hosting - Techniek: Qball Internet BV